סטיב ווזניאק קורא לאנשים לצאת מפייסבוק לצמיתות

ווז, מייסד שותף של אפל לשעבר, שוחח עם אתר הרכילות TMZ והזהיר כי חוסר הפרטיות על הפלטפורמה הופך את הסיכון בפעילות בה ללא משתלם בעבור רוב האנשים ● הוא הוסיף אזהרה כללית בעניין הפרטיות ואמר: "מי יודע אם הטלפון הסלולרי נמצא בהאזנה עכשיו?"

ניסיונות כנים למלחמה בפייק ניוז ובמודעות הכוזבות, אבל יש גם סימני שאלה. צילום: BigStock

סטיב ווזניאק – המייסד השותף שהקים יחד עם סטיב ג'ובס את אפל – לא מת על פייסבוק ולא משתגע גם על מארק צוקרברג. זו לא עובדה חדשה. אבל כששוחח השבוע, בנמל התעופה רייגן בוושינגטון די סי, עם אתר הרכילות האמריקני TMZ הוא הלך אפילו צעד אחד רחוק יותר מתמיד ופשוט קרא לאנשים לנטוש את פייסבוק, ומיד.

"יש הרבה סוגים שונים של אנשים, ולכמה מהם, היתרונות של פייסבוק שווים את אובדן הפרטיות", אמר כשנשאל ישירות אם אנשים צריכים לנטוש את הרשת החברתית הפופולרית ביותר בעולם. ווז המשיך והסביר ש"יש סוגים שונים רבים של אנשים, ובעבור חלק מהם מהיתרונות של פייסבוק שווים את אובדן הפרטיות. אבל לאחרים רבים, כמוני, ההמלצה שלי היא – וזה לרוב האנשים – אתם צריכים למצוא דרך לרדת מפייסבוק".

עזב את פייסבוק לפני שנה מחששות לפרטיות וכמחאה

באפריל 2018, בעקבות הקריאה הציבורית למחוק את פייסבוק (DeleteFacebook#), שהגיעה לאחר חשיפת פרשת קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) – בישר שותפו המיתולוגי של ג'ובס שהוא מצטרף לגל המחאה וסוגר את חשבון הפייסבוק שלו. ווז כתב אז כי "משתמשים מספקים את כל הפרטים של חייהם לפייסבוק… ופייסבוק עושה מזה הרבה כסף" במייל ששלח ל-USA Today, והוסיף וטען כי "הרווחים מבוססים לחלוטין על המידע של המשתמש, אבל המשתמשים לא מקבלים כלום מהרווחים".

סטיב ווזניאק. צילום: ניקולס הריסון, מתוך ויקיפדיה

סטיב ווזניאק. צילום: ניקולס הריסון, מתוך ויקיפדיה

בפברואר האחרון, בראיון מעניין לבלומברג, הוא הודיע גם שאיבד את האמון במארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק. באותו ראיון הצטרף ווזניאק לקולות שתומכים בפיקוח הדוק יותר על ענקיות הטכנולוגיה ואמר ש"הרגולציה טובה. הרגולציה משמעה שחברות לא יעשו דברים רעים או ממשלות לא יעשו דברים רעים. ארצות הברית מצויה הרבה מאחורי אירופה בכל הנוגע בהכרה בבעיות הפרטיות של הנתונים".

כשנשאל כעת על ידי כתב TMZ באופן יותר כללי בעניין הפרטיות האם הוא חושש שמכשירים מקשיבים לו ענה ווז: "אני מודאג מכל דבר, אבל אני לא חושב שאנחנו יכולים לעצור את זה", ענה והוסיף: "אלא שבכל מה שקשור אליכם – כלומר, הם יכולים למדוד את קצב הלב שלך בלייזר עכשיו, הם יכולים להקשיב לך בהרבה מכשירים, מי יודע אם הטלפון הסלולרי נמצא בהאזנה עכשיו?"

"אני דואג כי יש לך שיחות שאתה חושב שהן פרטיות. אתה אומר מלים שבאמת שאסור שיאזינו להן, כי אתה לא מצפה לזה, אבל אין כמעט דרך לעצור את זה. אנשים חושבים שיש להם רמה של פרטיות – שאין להם".

לווזניאק יש דווקא מענה לסוגית הפרטיות אבל היא כוללת שינוי שלא כולם ישמחו בו – השירותים החינמיים יהופכו פחות חינמיים. "למה הם לא נותנים לי ברירה? תנו לי לשלם סכום מסוים, ואתם תשמרו על הנתונים שלי מאובטחים יותר ופרטיים, ואז את של כל האחרים ימסרו למפרסמים", הציע ווזניאק את המודל האחר והטוב יותר לטענתו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים