הממשלה מקימה זירה לניסוי רכיבי סייבר להגנת התחבורה החכמה

את הזירה יקימו מערך הסייבר הלאומי, משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון, בהשקעה של 18 מיליון שקלים בשלוש שנים ● ראש המערך, יגאל אונא: "זירת החדשנות תצמיח רעיונות ופתרונות רלוונטיים חדשים"

ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא. צילום: גלעד קוורלצ'יק

מערך הסייבר הלאומי, משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון יקימו בבאר שבע זירת חדשנות להגנת סייבר בתחום התחבורה – כך הכריז אתמול (ג') ראש המערך, יגאל אונא, בכנס הרצליה. שלושת הגופים הללו ישקיעו בהקמת הזירה 18מיליון שקלים בשלוש השנים הקרובות, במשותף עם יזם פרטי, שייבחר במכרז שיוצא בימים אלה.

מטרת זירת החדשנות היא לבחון דרכי התמודדות עם איומי סייבר על טכנולוגיות חדשות ומתפתחות בתחום התחבורה. במסגרת הזירה, יוכלו יזמים וחוקרים לקיים ניסויים ולפתח מוצרי הגנה, טכנולוגיות חדשות ותקני סייבר לתחבורה חכמה מוגנת. מטרה נוספת היא למשוך חברות בין לאומיות להשקיע במחקר ובפיתוח בתחום בישראל.

הזירה תכלול מרחב סייבר לניסויים בתחבורה חכמה, שבו יפעלו כלי תחבורה עתידיים, סימני דרך, מערכות שליטה ובקרה, מערכות לניהול ציי רכב ומערכות מידע לנוסע. במרחב זה יוכלו יזמים וחוקרים בתחומי התחבורה החכמה והרכב האוטונומי לבצע ניסויים בליווי ותמיכה בהיבטים של הגנה מפני תקיפות סייבר ואבטחת מידע. המרחב ישמש לפיתוח ולבחינת מוצרים, טכנולוגיות ופתרונות תעשייה אל מול איומי סייבר, וכן לפיתוח תפיסות ושיטות התמודדות למולם בתחום התחבורה החכמה. הוא יכיל תשתית טכנולוגית, ידע ומומחיות, לטובת ביצוע בדיקות וניסויים בתחום הגנת הסייבר ולצורך מחקר ופיתוח של מוצרי הנסיינים.

לדברי אונא, "ישראל, כמובילה עולמית בסייבר, פועלת כדי לשלב בכל התפתחות טכנולוגית מענה מדינתי גם להיבט הגנת הסייבר. מערך הסייבר עובד בחצי השנה האחרונה עם משרד התחבורה ומייעץ לבניית תפיסה רחבה ליישום מערכות הגנה לתחבורה חכמה. זירת החדשנות תפעל בסמיכות לאקו-סיסטם הצומח של הסייבר בבאר שבע, ותצמיח רעיונות ופתרונות חדשים לאיומים הרלוונטיים".

"אחד האיומים המרכזיים: שימוש מערכות למידת המכונה"

במיט-אפ שהתקיים שלשום בבית מלאנוקס בתל אביב ושעסק בתחום אבטחת הסייבר אמר אונא כי "אחד האיומים המרכזיים כיום בתחום הוא ה-Adversarial Artificial Intelligence – שיבוש מערכות למידת המכונה, כך שהן תטעינה לחשוב שמה שהן רואות הוא משהו אחר, רק בגלל תיוג שגוי. כל עוד מדובר במשהו תיאורטי, למשל זיהוי תמונות של מכונית במקום קוף בבסיס נתונים לצרכי מחקר – מילא, אבל המכוניות האוטונומיות תסתמכנה על ראייה ממוחשבת על בסיס למידת מכונה כדי לזהות הולכי רגל, מכוניות אחרות, כבישים ומדרכות, וזה כבר עלול להיות מסוכן".

"המכונות הללו, למרות שמן, אינן באמת חכמות. הן חכמות רק כמידת התכנות שאנחנו יכולים ללמד אותן", ציין.

מערך הסייבר התחיל בהכנות להגנה על האירוויזיון כבר מהזכייה של נטע ברזילי. צילום: ווטר ואן ולייט, Eurovisionary, מתוך ויקיפדיה

מערך הסייבר התחיל בהכנות להגנה על האירוויזיון כבר מהזכייה של נטע ברזילי. צילום: ווטר ואן ולייט, Eurovisionary, מתוך ויקיפדיה

הוא הוסיף כי "כל דבר ניתן לערער באמצעות סייבר. ככל שאנחנו נהיים יותר דיגיטליים, אנחנו יותר מאוימים. ישנה א-סימטריה שארגוני טרור ומעצמות שאינן אוהבות את הדמוקרטיות המערביות מבינים ומנצלים אותה".

"מנענו שידור סרטון על עזה במהלך האירוויזיון"

אונא הרחיב במפגש בסוגיית הסייבר והאירוויזיון, שאליו התחיל מערך הסייבר להתכונן כבר עם זכייתה של נטע ברזילי בתחרות בשנה שעברה. "אותנו עניין שפניה של מדינת ישראל ייראו היטב בהיבט שלנו, בלי התערבויות זרות", אמר. הוא ציין כי "הייתה מתקפה על שידור אחד מחצאי הגמר באתר האינטרנט של כאן, כאשר גורמים עוינים הצליחו להכניס למספר דקות שקופית המדווחת לכאורה על שיגור טילים לכיוון גני התערוכה (שם התקיים האירוויזיון – א"ב) – שקופית שהוסרה במהרה".

"בגמר התחרות הייתי בחדר השליטה, למקרה שיצטרכו לעבור משידור חי להקלטה אם משהו משתבש. כל השירים הוקלטו בחזרה הגנרלית, על מנת שאם תהיה פגיעה בשידור החי, יוכלו לעבור אליהם. באמצע השידור ראינו סרטון על עזה ועל סברה ושתילה שהיו מי שניסו להשתיל באתר של כאן שפתוח לצפייה בחו"ל. מסתבר שהיה טכנאי שלמרות ההנחיות פתח את החסימה באתר כדי להוריד עדכון כלשהו, מחברה שהסתבר כנגועה. מישהו ניצל פרצה זו והתחלנו לראות את הסרטון מטפס בצנרות. רצנו אחריו שוחה אחרי שוחה, ברמה של מילי-שניות, ומנענו ממנו לעלות לשידור נרחב באתר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים