מיקרוסופט מפסיקה לשווק ולתמוך בספרים אלקטרוניים

ה-ebooks יעלמו מחנויותיה החודש, ואם רכשתם ספרים אלקטורניים בחנויות בעבר - התוכן שלהם כבר לא יהיה נגיש לכם ● החברה מציעה זיכוי על הסכום ששולם בעבר לרכישת מוצרים אחרים בחנויות

ספרים אלקטרוניים בנייד. צילום אילוסטרציה: BigStock

מיקרוסופט יוצאת מתחום הספרים האלקטרוניים. החל מהחודש אלו יחדלו להימכר ולהיתמך בחנויותיה. הסיבה לשינוי נעוצה כנראה בשיקולים כלכליים ובחוסר הרווחיות של השוק הנישתי הזה בעבור ענקית כמו מיקרוסופט, אבל טכנית הדבר נובע מכך שהחברה תסיר את שרת ה-DRM שלה, כך דווח על ידי VICE. משמעות הבשורה הלכה למעשה היא שכל מי שקנה ספר אלקטרוני מהענקית מרדמונד יגלה לפתע שהתוכן לא פעיל עוד. 

כדי להבין מה בדיוק יתרחש יש צורך להכיר את המושג DRM – ראשי תיבות המייצגות את המילים Digital Rights Management, או בעברית 'ניהול זכויות דיגיטלי' – מערכת המסייעת להגן על זכויות יוצרים של מוצרי מדיה דיגיטלית. מטרת המערכת הזו היא להבטיח שדברים כמו ספרים אלקטרוניים, מוזיקה וחומרים אחרים המוגנים בזכויות יוצרים אינם מופצים באופן בלתי חוקי, וכן שהם מוגנים מפני וירוסים שונים. ברגע שמיקרוסופט תסיים את התמיכה ב-DRM – התוכן יעלם!

החזר אוטומטי על סכום הרכישות – אבל מה עם ההערות?

שלא כמו אמזון, המובילה את הקטגוריה של ה-eBooks, מיקרוסופט מעולם לא בנתה יישום ייעודי לקריאת ספרים דיגיטליים. משתמשים נאלצו להשתמש בדפדפן Edge שלה בכדי לרכוש אותם, והחברה החליטה בסופו של דבר לצאת מהתחום, לאחר שהבינה כי לעולם לא תוכל לתת לאמזון פייט בזירה המסוימת.

"החל מה-2 באפריל 2019, הקטגוריה של הספרים ב-Microsoft Store תחל להסגר", הודיעה החברה כבר לפני שלושה חודשים, כשהכינה את הלקוחות לשינוי, והסבירה כי "למרבה הצער, משמעות הדבר היא שהחל מיולי 2019 הספרים האלקטרוניים שלכם כבר לא יהיו זמינים לקריאה, אבל תקבלו החזר מלא בעבור כל רכישות הספרים". לפי הסבר החברה, ההחזר הכספי ללקוחות יגיע אוטומטית. 

העניין הוא שלמשתמשי ספרים אלקטרוניים – שלא כמו לקוראי ספרי נייר, שלרוב לא ינהגו כך – יש אפשרות להוסיף לתוכן סימונים והערות שוליים שאינם פוגעים בספרים. כעת, משום שהתוכן של הספרים הללו יאבד – גם התוספות של המשתמשים יעלמו כשהספרים יסולקו מה-Microsoft Edge. החברה הסבירה כי לקוחות שעשו סימנים על הספרים האלקטרוניים שלהם יקבלו זיכוי נוסף בסך 25 דולרים כאשר ההחזר שלהם יעובד.

מהסיפור הזה כדאי לקחת בעיקר מסקנה אחת: מרביתנו לא מקדישים מחשבה לרעיון שספרים אלקטרוניים שקנינו באמזון ובמקומות אחרים, או שספריית המוזיקה שלנו ב-iTunes (כולל פלייליסטים שעבדנו עליהם קשה) עלולים יום אחד להיעלם. אנחנו מניחים שהדברים האלה פשוט תמיד יהיו שם. הרי שילמנו בעבורם, אחרי הכל. מוטב אולי לרענן את הלך המחשבה ולשקול מראש מה יקרה אם יום אחד השירות יסגר. וגם אם הכסף יוחזר, עדיין כל התוכן הזה שנקשרנו אליו יעלם לגמרי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים