איך הופכים אתר עסקי למוצלח?

האתר הוא הפנים של העסק, הרבה יותר מהסניף הפיזי ● על מה חשוב לשים את הדגש כשבאים לבנות את האתר העסקי?

30/06/2019 17:00
שי וייסברוד. צילום עצמי

בעידן הדיגיטלי של היום ברור שהצלחתו של עסק – לא משנה מה גודלו ומהן אמות המידה שלו – תלויה מאוד בנוכחותו אונליין. האתר הוא בעצם הסניף הדיגיטלי של המותג באינטרנט. תמיד יהיה זה הסניף עם פוטנציאל הכניסות הגדול ביותר, אפילו אם החברה מפעילה חנות בגודל 2,800 מ"ר באמצע השדרה החמישית בניו-יורק, או 2,000 סניפים ברחבי העולם. אך עד כמה גורל העסק תלוי באיכויות האתר שלו?

בואו נבחן את סוגי האתרים העסקיים הפופולריים ביותר ברשת, במטרה להבין את חשיבותם:

אתרי תדמית / פורטפוליו – מטרת אתרים אלה היא להציג את הפעילות העסקית ואת קו השירותים והמוצרים של החברה, לתקשר עם קהל הלקוחות ולהעשיר אותם במידע רלוונטי. בשונה מחשבון פייסבוק עסקי, למשל, האתר הוא נכס פרטי של המותג ומאפשר שליטה מלאה ומוחלטת. לאחר שגולשים שומעים או מעוניינים במה שיש לעסק להציע, הם יחפשו ראשית את האתר, ואם לא ימצאו אחד – הם יסתכלו על אותו העסק בצורה שונה. באתרים אלה נמצא לרוב המלצות, אודות, תיקי עבודות, בלוג, שירותים, טפסי יצירת קשר ועוד מרכיבים דומים.

אתרי מכירות / קטלוג – אתרי האי קומרס חווים עלייה מטאורית וממשיכים לצמוח בקצב בלתי נתפס, בארץ ובחו"ל. עבור רשתות וקמעונים, האתר מאפשר להרחיב את הפעילות באמצעות התשתית הלוגיסטית הקיימת, ולהגיע ללקוחות שהיו קונים במקום אחר אם הוא לא היה קיים. בנוסף, יותר ויותר עסקים שנפתחים מסתמכים על הכנסות מאתר האי קומרס בלבד. רבים יכולים לזקוף זאת לזכות פלטפורמות המסחר המתוחכמות, כמו אמזון ו-eBay, שעוזרות בתהליכי הרכש, השילוח, המכירות ואפילו תנועת הלקוחות.

אתרי תוכן / מגזין / בלוגים – המילניום החדש הביא אתו בשורה עגומה למערכות העיתונים המודפסים. אלה שלא הספיקו לעשות הסבה מוצלחת לדיגיטל קרסו ואלה שכן – האתרים שלהם הם אלה שמחזיקים אותם למעשה בעסקים. עם המילניום החדש הגיעו גם הבלוגרים – כותבים שבמקום לכתוב עבור מגזין או מערכת חולקים את דיווחיהם ורשמיהם במדיום הפרטי שלהם, ובאמצעותו מרוויחים את לחמם.

עמודי נחיתה – עמודי או דפי נחיתה הם בעצם מעין ברושור, עלון דיגיטלי, שמציג את הפעילות של העסק או החברה. מדובר באתר לכל דבר, שמכיל רק עמוד אחד ולרוב יניע לפעולה אחת עיקרית, כמו השארת פרטים, הצטרפות לשירות או לרשימת תפוצה, לפעמים אפילו צפייה בסרטון. לעתים נוכל לראות בעלי מקצוע ועסקים קטנים משתמשים בעמוד נחיתה כנכס הבלעדי בהיעדר תקציב מספק לאתר מלא.

מה נדרש כדי שהאתר יצליח ביעדיו?

הגדרת יעדים – לכל סוג עסק ואתר ישנם מדדים שונים להצלחה, אך רובם דומים במהותם ומציירים יחס בין שני גורמים, או עלות לתוצאה מסוימת. לדוגמה, היחס שבין מספר הכניסות לעמוד הנחיתה לבין מספר הגולשים שהשאירו פרטים. במקרה זה מדובר ביחס ההמרה (Conversion rate).

ממשק וחוויית משתמש (UX/UI) – יש חשיבות רבה לסדר של מרכיבי כל עמוד, למבנה ולהיררכיה של האתר, ולתהליך הפעולות שעל הגולש לבצע כדי להשיג את מבוקשו. במידה שהחוויה מסורבלת או מבלבלת, או שאולי הממשק לא מאפשר לבצע את הפעולה הנחשקת, הגולשים בסופו של דבר מתייאשים וממשיכים הלאה.

עיצוב אחיד ותואם – אתר לא חייב להיות יפה, נועז או אטרקטיבי במיוחד כדי להצליח במשימתו. מה שכן, הוא צריך להתאים לתדמית שהמותג או העסק מנסים לשדר לקהל היעד שלו.

תכנים איכותיים – לכל מילה, תמונה או סרטון שמוצגים באתר יש משמעות. מטרת התכנים לרוב תהיה להניע את הגולשים לבצע פעולות, ועליהם להיות מותאמים ונגישים לכל, ובשפת מותג אחידה.

כלי מעקב ומדידה – אמנם לא כולם יודעים, אך על אתר אינטרנט, כמו על כל נכס, אפשר להתקין מעקב. האפשרויות הטכנולוגיות שניתן לחבר בחינם לכל אתר גורמות לבית האח הגדול להיראות כמו לא יותר מבן דוד שני מצד הגיס. בעזרת אותן טכנולוגיות ניתן לעקוב אחרי כל הנתונים, המדדים, ההמרות והפעולות שמתרחשים באתר ולהתעדכן בהם בזמן אמת.
עם זאת, כדאי לזכור שבאמצעות טכנולוגיות המעקב הזמינות בימינו, עסקים יכולים לבצע ניסויים ומבחנים לאורך זמן, שיאפשרו להם לעבוד על כל מרכיבי האתר ולשפר את כל מדדיו החיוניים, ובכך להפוך אפילו אתר שבעת השקתו לא עמד בציפיות לגורם ההצלחה המטאורית של העסק.

הכותב הוא יועץ שיווק ומפתח אתרים לעסקים.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים