האם יצרנית הרחפנים הסינית DJI שולחת דטה לממשל בבייג'ינג?

המתיחות בין ארצות הברית לסין על רקע מלחמת הסחר המחמירה שולחת זרועות לתחומי טכנולוגיה נוספים שיצרניות סיניות משווקות לאמריקנים בכלל, ולגופי ציבור בארה"ב בפרט ● ענקית הרחפנים מסין הכחישה רשמית את האשמות לשת"פ עם הממשל, וטוענת לאמצעי אבטחת נתונים מוקפדים

גם רחפני פנאיוספורט עלולים להפוך לכלי איום. רחפן Inspire של DJI. צילום אילוסטרציה: יח"צ

חברת הטכנולוגיה הסינית DJI, המתמחה בייצור רחפנים קלים להפעלה, משווקת את כלי הטייס החדשניים שלה לכל העולם, כולל לארה"ב. ב-20 במאי פרסמה הסוכנות האמריקנית לביטחון הסייבר ולתשתיות אבטחה, ה-CISA, אזהרה שאמרה כי הרחפנים הסיניים מכילים רכיבים שאוספים נתוני מבצעים ונתוני לקוחות לשימוש מודיעיני.

יצרנית הרחפנים הסינית הגישה השבוע (ב') מכתב לסנאט האמריקני ובו היא מכחישה נמרצות את ההאשמות הללו ושוללת הנחות "שגויות", לדבריה, לגבי נהלי אבטחת המידע שלה. לטענתה, רחפני DJI "לא משתפים יומני טיסה, תמונות או קטעי וידיאו" וכן "לא שולחים באופן אוטומטי את נתוני הטיסה לסין או בכל מקום אחר".

"אפקט דומינו שיצמצם את הצמיחה הכלכלית ויאזוק גופי ציבור"

לפי המכתב, שנחתם בידי סגן נשיא DJI מריו רבלו, המנהל האזורי של החברה בצפון אמריקה, היו כמה עדים שנכחו בדיון ועדת המשנה לתחבורה של ועדת הסחר בסנאט, אשר נערך בשבוע שעבר, שהציעו להגביל את התחרות, החדשנות, ואת הזמינות של טכנולוגיית הרחפנים "בהתבסס אך ורק על ארץ מוצא". החברה טוענת כי מצב שכזה עלול לגרום ל"אפקט דומינו שיצמצם את הצמיחה הכלכלית ויאזוק גופי ציבור המשתמשים ברחפני DJI בכדי להגן על הציבור ולהציל חיים". ואכן, לא רק שמוצרי DJI נמכרים לציבור הרחב בחנויות כמו בסט-ביי, רחפניה נמצאים בשימוש משטרת ניו יורק והמשטרה בקליפורניה.

"הספקולציות הבלתי מבוססות והמידע הלא מדויק (שהוצגו בדיון – ג"פ) יכניסו את כל תעשיית הרחפנים האמריקנית לסיכון", נאמר במכתבה של DJI. על פי הדיווח ב-CNet, הענקית מסין הוסיפה בדברים שכתבה, שנפרסו על פני 1,800 מילים, כי אמצעי האבטחה שלה אינם כוללים מונטיזציה או מכירות של נתוני לקוח כלשהם. לעומת זאת הם כן מציעים אפליקציית טייס מקצועית, שיכולה להתנתק מכל קישוריות לאינטרנט בטיסות רגישות, הטבעת סיסמאות והצפנת נתונים, ומעלים נתוני רחפן של לקוחות אמריקנים לשרתי ענן בארה"ב רק כאשר משתמשים בוחרים לשתף אותם מרצונם. בנוסף, לדבריה, החברה מפעילה במוצריה בכל רחבי העולם תכנית פרסים למאתרי באגים, ושוכרת מומחי אבטחה עצמאיים לבדוק את כלי הטייס מתוצרתה.

מערכת רחפן מאובטחת במיוחד לשימוש ממשלתי

יצוין עם זאת כי החששות של וושינגטון לא גרמו ל-DJI לחדול מלפעול בכדי לזכות בחוזים ממשלתיים נוספים. השבוע עתידה ענקית הרחפנים לשחרר מהדורה מיוחדת של מערכת הרחפנים שלה לשימוש ממשלתי, וזו, לדברי החברה, לא מאפשרת בכלל לגשת לאינטרנט ומאחסנת נתונים אך ורק על הרחפן עצמו. על פי הדיווחים, DJI עבדה עם משרד הפנים של ארה"ב בכדי לפתח את בטיחות המערכת המדוברת.

כידוע, מלחמת הסחר בין המעצמות מתחממת, ורמת האמון בין שתי המדינות, ובמיוחד בתחומי ההיי-טק, הידרדרה. בחודשים האחרונים עסוק ממשל טראמפ עד צוואר בהעלאת חששות מפני חברות טכנולוגיה סיניות, כשעל הכוונת שלו היו בתחילה הענקיות ZTE ו-וואווי, שספגו חרם מסחרי בארה"ב. בתגובה לטענות של ארה"ב לריגול על-ידי דלתות אחוריות ואיסוף דטה באמצעים טכנולוגיים מתוצרת סין הכחישה הרפובליקה העממית כל מעורבות של ענקיות טכנולוגיה עם הממשל, והאשימה את ארה"ב בניסיון לעצור את החברות הסיניות מלפתח את הטכנולוגיה שלהן מטעמי תחרות מסחרית.

הגזרה עלולה להתחמם עוד יותר אם ארה"ב תחליט – כפי שטען באחרונה הוול סטריט ג'ורנל שהיא שוקלת – להחרים גם שימוש והישענות על ציוד 5G המיוצר בסין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים