החיים על אוטומט

הפקת נתונים וניתוח הם הדלק מאחורי הטרנספורמציה הדיגיטלית, ואם הנתונים הם הדלק, והטרנספורמציה היא הרכב, אז האוטומציה היא המנוע ● ליאור פוני, מנכ"ל דל טכנולוגיות ישראל, מסביר

23/06/2019 16:30
ליאור פוני, מנכ''ל Dell-EMC ישראל. צילום: ניב קנטור

מהפכת המידע הביאה עמה תנודות עצומות בהיקף הנתונים העולמי, אשר גדל מדי יום, בעיקר בזכות מיליארדי מכשירים המחוברים לאינטרנט.

חברת המחקר גרטנר מעריכה כי עד שנת 2020, 20.4 מיליארד מכשירים והתקנים יהיו מחוברים לרשת, וכולם יכילו חיישנים המפיקים נתונים מהסביבה שלהם, מנטרים ומודדים אינטראקציות שונות. הפקת נתונים וניתוח , הם הדלק מאחורי הטרנספורמציה הדיגיטלית, ואם הנתונים הם הדלק, והטרנספורמציה היא הרכב, אז האוטומציה היא המנוע.

חברת המחקר פורסטר אומרת כי, "האוטומציה תהפוך לחוד החנית של הטרנספורמציה הדיגיטלית, תשפיע על הכל החל מתשתיות, דרך לקוחות ועד מודלים עסקיים". מעבר לכך, פורסטר טוענת–כי יותר מ-40% מהארגונים יצליחו לייצר "עובדים דיגיטליים" עד סוף 2019, על ידי שילוב של בינה מלאכותית עם טכנולוגיות אוטומציה של תהליכי רובוטיקה.

עד סוף השנה, לפי פורסטר, אוטומציה תחסל כ-20% מכלל שירותי הדלפק, על ידי שילוב מוצלח של מערכות קוגניטיביות, אוטומציה של תהליכים רובוטיים ואף יישומי "צ'ט-בוט" שונים.

לפני שנשים לב, אוטומציה תהיה אחד המפתחות המרכזיים בעסקים שירצו להאיץ את דרכם אל עבר טרנספורמציה דיגיטלית מלאה. בקרוב מאוד נתחיל לעבוד עם מכונות לא רק באופן מסודר, מתוחכם ושוטף יותר, אלא גם נסתמך יותר ויותר על החלטותיהן בזמן אמת.

על מנת להבין עד כמה אנו קרובים לרגע הזה, ניקח כדוגמא את תעשיית האוטומוטיב. כבר כמה שנים שנהיגה אוטונומית ("חכמה") היא לא מדע בדיוני. כלי רכב אוטונומיים, המסתמכים על נתונים הנוצרים מחיישני קרבה ומערכות מיפוי גיאו-מרחביות, כבר נמצאים על הכבישים. מירוץ החימוש אל עבר הרכב האוטונומי, של המגזר הציבורי והפרטי כאחד, כבר תפס תאוצה , כאשר מספר מדינות בארצות הברית, כמו גם בריטניה, גרמניה, דרום קוריאה וסינגפור, כבר חוקקו חוקים המאפשרים מבחנים ובדיקות של כלי רכב אוטונומיים. בתהליכים כאלה הרגולציה חשובה מאוד.

האוטומציה תוביל את הדרך

בחזית האוטומציה נמצא גם המגזר התעשייתי, הן התעשייה הקלאסית הכבדה והן התעשייה המודרנית וענפי המזעור.. מגמות טכנולוגיות שאומצו במהירות בתעשייה הן – רובוטיקה, בינה מלאכותית, הדפסה תלת מימדית, בקרי פיקוח וכריית נתונים מבוססי ענן (SCADA), בקרים אוטומטיים לתכנות (PAC), מציאות רבודה (AR) ועוד.

האוטומציה תוביל את הדרך ותקבע את הסטנדרט במפעלים, אסדות נפט, מעבדות, בתי חולים, ואפילו באצטדיונים, מגרשי חנייה, סופרמרקטים וכדומה. התקני חומרה שונים הנמצאים בנקודות הקצה, כמו גם יכולות תוכנה בתחום זה, הנם חיוניים למימוש תחזית זו.

IDC צופה כי עד שנת 2022, יותר מ-40% מפריסות הענן של ארגונים מסוג זה, יכללו מחשוב קצה.

אוטומציה לא תתאפשר ללא מחשוב קצה. כאשר יש כמות מאסיבית של דאטה, העוברת על פני רשת ארוכה עד הגעתה לנקודת העיבוד המרכזית (מרכזי נתונים למשל) ובחזרה, נדרש זמן רב יותר כאשר העיבוד, הניתוח וקבלת ההחלטות, מתבצעים קרוב למקור. על כן, מיקום כוחות המחשוב והאחסון בקצה, מאפשר הפחתה משמעותית בזמני השהייה ומגבלות רוחב פס, וכך ניתן ליישם תפעול מהיר וקבלת החלטות נכונה יותר. עבור תעשיות בטחוניות או תעשית הבריאות, אשר מצריכות קבלת החלטות מהירה להצלת חיים, השינוי הזה חיוני מאי פעם.

אוטומציה נוכחת יותר ויותר בחיינו והופכת אותם ליעילים וחסכוניים יותר. החל מפחי אשפה, המתריעים על צורך בריקון, דרך חניונים עם הכוונות חכמות למקום חניה ריק ועד לאורות הבית ש"מרגישים" אם נכנס מישהו לחדר. האוטומציה מעלה את רמת החיים שלנו, אולם עדיין קיימת אי-ודאות לגבי השפעתה על התעסוקה.. אוטומציה אמנם תיקח בעלות על משרות מסוימות, אך באותה עת, השימוש בטכנולוגיה מאפשר להמציא את הגלגל מחדש, כמו שקרה בעבר בכל קפיצה טכנולוגית באנושות. כך שלא נראה כי הפחד מ"רובוטים גנבי משרות" אכן מבוסס.

האוטומציה, תאפשר לנו להשקיע יותר זמן איפה שצריך, ופחות זמן במשימות שלא בהכרח דורשות התערבות אנושית. נוכל להשקיע בדברים שבאמת משנים, כמו למשל ליצור משרות חדשות, שטרם היו בעבר, על מנת לאפשר לאנשים ולעסקים כאחד לשגשג בעידן הדיגיטלי. החיים על אוטומט מעולם לא נראו מבטיחים יותר.

הכותב הוא מנכ"ל דל טכנולוגיות ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים