מי ישמור על הארנק הדיגיטלי שלנו?

המטבע הדיגיטלי שפייסבוק הכריזה עליו השבוע - ליברה - מעלה שאלות מטרידות שקשורות לשמירה על הפרטיות שלנו ● שהרי כסף זה לא פוסטים ובניגוד ללייקים, עם מטבעות הקריפטו דווקא כן יכולים ללכת למכולת

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

החדשות המסעירות, והספין המסעיר, של השבוע – בעולם הטכנולוגי, בזה הפיננסי ובממשק שביניהם – שייכות למארק צוקרברג ולפייסבוק, שאחרי חרושת שמועות והערכות הכריזה כי תשיק מטבע דיגיטלי חדש בשם ליברה.

למה ספין? מאחר שבחודש האחרון פורסמה שורה ארוכה של כתבות, דיונים והערכות סביב השאלה האם לא הגיע הזמן לרסן את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה, שפייסבוק היא ללא ספק בין הבולטות שבהן.

הסיבה הישירה לדיונים סביב זה היא הטענות שהושמעו כלפי ענקיות הטק על הפרות בוטות של הפרטיות ושימוש ציני במידע העצום שהחברות הללו צוברות עלינו. והנה, בעיצומו של הוויכוח מגיעה פייסבוק ומטילה ז'יטון לרולטת המידע, שנעה בקצב מסחרר, בכך שהיא מכריזה על מטבע חדש, שמאיים לעשות מהפכה בעולם הפיננסי, לזעזע את מגזר הפינטק, לשנות את תהליכי העברת הכספים והתשלומים של המוסדות הפיננסיים ולהשפיע על כלל המשק העולמי.

הגל של הליברה גבוה מזה של הביטקוין

ההכרזה של פייסבוק מצטרפת לחזרתה של מגמת העלייה של המטבעות הווירטואליים, ובעיקר של המרכזי שבהם – הביטקוין, ששערו אמנם לא חזר למספרים הגבוהים שהוא ידע לפני כשנה וחצי, אבל המטבע הזה בהחלט חווה פריחה מחודשת.

יש הרבה שאלות ותהיות סביב הליברה, אבל אם צוקרברג החליט להמר עליו, הוא כנראה יודע מה הוא עושה. הוא ודאי זוכר שכאשר הקים את פייסבוק ב-2004, כשהיה סטודנט צעיר ומשועמם שרצה למצוא דייט, רבים לעגו לו וסברו שהמיזם שלו לא יצליח. מאז, הוא הגיע ליותר מרבע מהעולם – למעלה משני מיליארד משתמשים, והם איפה? הפעם מדובר במשהו יותר רציני – הכיס שלנו, בסיס הקיום הכלכלי והפיזי של כל אחד ואחת מאתנו.

נכון הוא ששוק המטבעות הדיגיטליים פופולרי למדי ובחודשים האחרונים, כאמור, הוא פורח שוב, אבל הליברה רוכב על הגל הענק של פייסבוק והנכסים שלה, שהחברה הודיעה שהוא יהיה מבוסס עליהם. זה גל גבוה הרבה יותר מזה של הביטקוין ושאר המטבעות הדיגיטליים, ואם עד עכשיו המגזר הפיננסי די התעלם מהם, עכשיו הוא כבר לא יוכל לעשות זאת, אם החברות בו לא רוצות להישאר מאחור.

לצד המטבע החדש השיקה פייסבוק ארנק דיגיטלי. עם שתי ההכרזות האלה עולות שוב השאלות הנוגעות לשמירה, או אי השמירה, על הפרטיות שלנו, המשתמשים. ארנק אלקטרוני אינו עוד פוסט ברשת חברתית ועם לייקים לא הולכים למכולת, כפי שכתב אחד הפרשנים. יש הבדל עצום בין זה שהמידע היכן היינו, מה קנינו ועוד אינסוף נתונים אישיים עלינו יהיה בידי רשת חברתית לבין כך שהוא יהיה בידי מטבע, גם אם אותה רשת חברתית היא הבעלים שלו. שהרי כל פעולה שנעשה בעזרת ליברה – והפעם, כאמור, מדובר בפעולה פיננסית – תישמר איפשהו בשרתים של פייסבוק, חשופה לדליפה ולפריצה.

נכון הוא שלפייסבוק יש מערך אבטחה ענק, וכך גם לחברות ענקיות אחרות שהצטרפו אליה למהלך, כמו ויזה, מסטרקארד ו-PayPal, ונכון גם שהנכסים שעליהם יהיה מושתת הליברה מגובים על ידי סל מטבעות ואגרות חוב ממשלתיות. אלא שכל אחת מהחברות האלה דואגות בראש ובראשונה לאינטרסים שלה וליציבותה. אין להן שום כוונה להיות שומר הסף של הכיס שלנו, הן אף פעם לא הצטיינו בזה.

כאן נכנסת הרגולציה – הפיננסית וזו שאמונה על הפרטיות שלנו. כיצד היא תתייחס למטבע החדש? על הרשויות האלה, בארץ ובעולם, לתת את דעתן לליברה. בימים אלה מתחילות הרשויות השונות במקומות רבים לאכוף בצורה ממשית יותר את מדיניות הפרטיות על כל גוף שמחזיק במידע, ותקנות ה-GDPR האירופיות הן רק דוגמה אחת. עכשיו, כאשר יש עוד שחקן בזירה הדיגיטלית, שייכנס ל-"כיס" של רבים מאתנו, מישהו צריך לקום ולעמוד על המשמר. פוסטים ולייקים הם עניין של בחירה, ואילו רכישה ותשלומים הם צורך בסיסי בכל מקום בעולם. אם כיום אנחנו מאמינים שכל פעולת תשלום שאנחנו עושים מאובטחת, אף אחד לא תוקע לנו כף שאותה רמת אבטחה תישמר גם במקרה של הליברה. אם נשאיר את זה בידי מנהלי החברות, החורים בכיסים שלנו יהיו ענקיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים