ארצות הברית: רשות ניירות ערך תובעת את אביליטי הישראלית

לטענת ה-SEC, חברת הטכנולוגיות הביטחוניות הפרה חוקי ניירות ערך בארצות הברית בעסקה שערכה לפני ארבע שנים עם חברת שלד בורסאי, שהביאה לכניסתה למסחר בנאסד"ק

ה-SEC האמריקני נגד אביליטי הישראלית

ה-SEC, רשות ניירות הערך האמריקנית, הגישה באחרונה תביעה נגד אביליטי הישראלית ונגד מייסדי החברה – אלכסנדר אורובסקי, המשמש סמנכ"ל הטכנולוגיות, ואנטולי חורגין, המכהן כמנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון; כך פורסם היום (ה'), בהסתמך על דיווח של החברה עצמה.

התביעה הוגשה לאחר שבאוגוסט לפני שנה הגיעו אנשי ה-SEC למסקנה שיש לפעול נגד אביליטי, כיוון שהיא הפרה לכאורה את חוקי ניירות הערך של ארצות הברית. השבוע דיווחה החברה כי תביעה נגדה הוגשה לבית המשפט במחוז דרום ניו-יורק.

ההפרות שבגינן הרשות האמריקנית תובעת את אביליטי נעשו, על פי התביעה, בעסקה שהיא ערכה ב-2015 עם חברת השלד הבורסאי קיימברידג', שהפכה את אביליטי לחברה ציבורית בנאסד"ק. על פי הדיווח של אביליטי, רשות ניירות הערך בארצות הברית דורשת נקיטת כמה צעדים נגדה, ביניהם קנסות, פיטורים ושלילת האפשרות שחורגין יכהן בתפקידי ניהול בחברות ציבוריות.

גם משרד הביטחון הישראלי פוקח עין

במרץ השנה השעה משרד הביטחון את אביליטי מערכות ביטחוניות ממרשם היצוא הביטחוני והיתלה את רישיונות השיווק, היצוא והצופן שברשותה. המשרד זימן לשימוע את נציגי אביליטי תעשיות מחשבים ותוכנה ואביליטי מערכות ביטחוניות. זאת, כך נמסר, "בשל פעילות החברות, המהווה הפרה לכאורה של חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני. על פי החשד, שתי החברות ביצעו פעולות שיווק ויצוא ביטחוני של מערכות האזנה ואיכון – בלא רישיונות ובניגוד לדין". השימוע לחברות נערך בעקבות חקירה שמנהל הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב), יחד עם אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון. בסיום השימוע החליט משרד הביטחון להשעות את אביליטי מערכות ביטחוניות ממרשם היצוא הביטחוני ולהתלות את רישיונות השיווק, היצוא והצופן שברשותה. כמו כן, החליט המשרד על התליית הרישיונות, בהתאם לצו הצופן, לאביליטי תעשיות מחשבים ותוכנה. על שאר פרטי החקירה הוטל צו איסור פרסום.

אביליטי היא הבעלים של אביליטי תעשיות מחשבים ותוכנה. זו האחרונה הוקמה ב-1994 ויושבת בתל אביב. החברה מספקת כלים מתקדמים ליירוט, איתור מיקום ובינת סייבר, המשמשים סוכנויות הגנה ומודיעין, צבאות, רשויות אכיפת חוק וארגוני הגנת העורף ברחבי העולם. מוצרי החברה נמכרים לממשלות ולסוכנויות ממשלתיות ביותר מ-50 מדינות. בעבר דווח בפורבס כי על הלקוחות שלה נמנות ממשלות מקסיקו, סינגפור, סין, מיאנמר וצ'כיה.

אחד הפתרונות שהיא מוכרת הוא ULIN – ראשי תיבות של Ultimate Interceptor. מדובר במערכת תוכנה שמציעה יירוט אסטרטגי עם יכולות זיהוי קול, טקסט ומיקום – בלי מגבלות גאוגרפיות.

עבר מעורר תהיות פיננסיות

בספטמבר 2015 התמזגה אביליטי עם קיימברידג' בעסקה בשווי 192 מיליון דולר והחלה להיסחר בנאסד"ק. בדצמבר באותה השנה היא הצטרפה למסחר בתל אביב באמצעות האפשרות לרישום כפול. שווי השוק שלה אז עמד על 730 מיליון שקלים.

ב-2017 נכנסה אביליטי לסחרור, שכלל דחיות בפרסום הדו"חות הכספיים, התפטרות של רוב הדירקטורים ותביעות ייצוגיות. מנייתה הגיבה בנפילה של עשרות אחוזים ושווי השוק שלה ירד ל-25 מיליון שקלים בלבד. מצב זה, לצד נתונים נוספים, הוביל לצירוף הערת עסק חי לדו"חות – שמשמעותה ספק מהותי לגבי יכולתה של אביליטי להמשיך לפעול כעסק חי. בשנה שעברה החברה הגיעה להסדר עם משקיעים שתבעו אותה בחשד להטעיה פיננסית ושילמה להם שלושה מיליון דולר.

לפני שנה, ביוני אשתקד, חוותה אביליטי זינוק מפתיע: היא יותר מהכפילה את שוויה בנאסד"ק, לאחר שהמריאה בתוך שני ימי מסחר ב-123% בלי דיווח מהותי, והעירה את הרגולטורים האמריקניים. בנוסף, מניית החברה רשמה מחזורי מסחר של תשעה מיליון ושמונה מיליון מניות שהחליפו ידיים בתוך יומיים – אל מול ממוצע מסחר יומי של עשרות אלפי מניות בלבד בחודשים שלפני כן. כשני שלישים מהמניות מצויות אצל בעלי השליטה חורגין (32.3%) ואורובסקי (32.3%), כך שכמות ההצפה הוערכה בכ-800 אלף מניות בלבד. המשמעות היא שכל המניות של אביליטי החליפו ידיים 10 פעמים בכל אחד מימי המסחר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים