מה הקשר בין סודות הניהול לפרשות השבוע?

התורה נתפסת על ידי חלקים בציבור כדבר מיושן ● אלא שדווקא בה מצא עו"ד אורי אנגלהרד תובנות שיכולות לסייע רבות למנהלים - ושאותן איגד בספר חדש

גם בניהול, הכל מתחיל מהתורה. צילום: BigStock

בין הספרים שראו אור לקראת שבוע הספר העברי, שיינעל במוצאי השבת הקרובה, אפשר למצוא ספר שעוסק בסודות הניהול, שחיבר תת ניצב בדימוס עו"ד ד"ר אורי אנגלהרד. הקורא יכול לחשוב שלפניו עוד ספר בסדרה הגדולה של ספרי הניהול הרבים שיצאו לשוק, אבל שם הספר מגלה את ההבדל: סודות הניהול על פי פרשות השבוע.

עו"ד אנגלהרד, שמתמקד בדיני עבודה ואף מפרסם מעת לעת טורים כאן, באנשים ומחשבים, הוא בעל ניסיון עשיר ומוצלח בהנהלות של חברות היי-טק, כחבר ואף כיו"ר בדירקטוריונים שונים. הקריירה האחרונה שלו הייתה במדים כחולים, לאחר שנקרא להקים ולעמוד בראש מינהל הטכנולוגיות של משטרת ישראל.

מה הקשר בין פרשות השבוע לתורת הניהול? אתם שואלים. ובכן, לקראת פרסום הספר, אנגלהרד חקר ומצא שבכל אחת מהפרשות אפשר למצוא רמז ברור לעקרונות המשא ומתן שכל מנהל לומד באקדמיה ומיישם ביום יום.

מעשה הבריאה, נוח, אברהם אבינו – וניהול

הספר בנוי מיחידות שונות, שבכל אחת מהן יש דיון בנושאים שקשורים בתורת הניהול וציטוטים מהמקורות שמתייחס לאותן תובנות. נכון שהציטוטים הללו נכתבו לפני כמה אלפי שנים, אבל העקרונות שבהם נשארו מאז ועד היום.

"מרתק לגלות כי סודות הניהול, שנלמדים בספרי הניהול הרבים, נכתבו עוד בספר העתיק ביותר בעולם – ספר התורה", אמר אנגלדהרד. "המעיין בספר שלי יוכל למצוא הקשרים לשלל נושאים: יצירת החזון, תכנון מהסוף להתחלה, הצורך להתחדש ולהתקדם, דבקות במטרה, עצמאות מחשבתית ועוד סוגיות רבות שכל מנהל חווה אותן יום יום בעבודתו".

לדוגמה: נושא ההתחדשות, שכל ארגון רוצה בו, נכלל כבר בפסוק הראשון של ספר בראשית. התובנה שחברות ואנשים שלא יתאימו את עצמן לטכנולוגיות ולשיטות הניהול החדשות ייסוגו לאחור ניתנת לפירוש עוד מהפסוק "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ". לדברי אנגלרהד, "לפי האמונה, מעשה הבריאה לא נפסק מאז שאלוהים ברא את העולם ולכן, ההתחדשות נמשכת עד היום. המסקנה היא שאילו החידוש היה נפסק, העולם היה חוזר לתוהו ובוהו וחושך על פני תהום".

את פרשת נוח מייחס המחבר לכך שעל המנהל, כל מנהל, להתכונן תמיד לימים אפורים וללמוד להכין את החברה שלו לקראת ההזדמנות הבאה, בין אם היא תבוא אחריהם או בלעדיהם. בתקופת נוח, על פי המקרא, אלוהים רצה למחות מעל האדמה את מה שברא בגלל מעשיהם של הברואים, ומצא רק איש צדיק תמים אחד בדורותיו – נוח עצמו. על כן, אלוהים הטיל עליו לבנות תיבה בפרק זמן ארוך – 120 שנה (שנים תנ"כיות, ששונות מהשנים שאנחנו מכירים כיום), כדי שאנשים ידעו שהוא עושה זאת כדי לחזור בתשובה על החטאים של כולם, ובכך לסחוף אותם למצוא את ההזדמנויות הבאות. או, במילים אחרות, להוציא מכל משבר את הדרך למצוא את הדבר הטוב יותר, כדי שמעז יצא מתוק.

תת ניצב בדימוס עו"ד ד"ר אורי אנגלהרד אוחז בספר החדש שכתב - סודות הניהול על פי פרשות השבוע. צילום: פלי הנמר

תת ניצב בדימוס עו"ד ד"ר אורי אנגלהרד אוחז בספר החדש שכתב – סודות הניהול על פי פרשות השבוע. צילום: פלי הנמר צילום: פלי הנמר

בפרק שבספר שעוסק בערבות הדדית מסביר המחבר כי חשוב שהמנהל יטפח בחברה תרבות של אחריות ועזרה בין איש לרעהו. אנגלהרד מצא את תחושת האחריות והערבות ההדדית אצל אברהם אבינו, שהיה מוכן לסכן את עצמו כשיצא למלחמה להצלת לוט מהשבי.

בפרשת חיי שרה, ניהל אברהם משא ומתן לרכישת מערת המכפלה. כלל ידוע בתורת המכירות הוא שעליך לנהל משא ומתן בגובה העיניים ובפשטות, ללא התנשאות. המחבר מצא סימוכין לכך בפרשת חיי שרה: אברהם ישב בפתח האוהל וחיכה להזדמנות לקנות את מערת המכפלה. כשאיתר את המוכרים, נהג בהם קודם כל במנהג הכנסת אורחים, שוחח אתם וכך פתח את הדרך אל לבם, עד שסגר את העסקה.

כך זה נמשך ב-410 עמודי הספר. כמעט לכל תובנה או כלל בתורת הניהול מצא המחבר הקשר בכתובים ונתן את הפרשנות שלו.

לא הדתה, אלא ערכים מוספים

בסופו של דבר מקבל הקורא את ספר זה שני ערכים מוספים: האחד הוא עושר של תובנות בתורת הניהול, העסקים ובכלל בחיים, פרי ניסיונו של המחבר, שיישם אותן בשנים הרבות שבהן היה בתפקידי פיקוד וניהול בכירים. השני הוא הציטוטים היפים מספר הספרים שלנו, שהוא גם אחד הספרים החכמים ביותר בעולם, אם לא החכם שבהם.

בשיח הציבורי של ימינו, בפרט בתקופת הבחירות שבה אנחנו נמצאים, מרבים להזכיר את המילה הדתה, בטענה שהדתיים והחרדים מנסים לכפות את אורחות חייהם על הציבור החילוני, בפרט במקומות כמו מערכת החינוך וצה"ל. הספר הזה רחוק מאוד מכך. אין הוא מנסה לשכנע או להטיף לדרך מסוימת, ודאי שלא לכפות. המחבר מביא ציטוטים מהתורה ומוצא הקשרים שלהם לזמננו. אפשר להסכים לכך או לא, אבל איך אומרים אצלנו? עם עובדות קשה להתווכח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים