נא להכיר: DAO – "דת העתיד" הארגונית

ה-DAO - ארגון אוטונומי מבוזר - מאיר זרקור על עוד דבר שאפשר לעשות באמצעות פלטפורמת הבלוקצ'יין: לכונן אלטרנטיבה למבנים הארגוניים הקיימים ● מה זה בדיוק אומר? איך עושים את זה? ולמה צריך אותו בכלל?

30/05/2019 18:15
ד"ר מילי פרי, יועצת חדשנות באיחוד האירופי ועוסקת בתחום הבלוקצ'יין. צילום: גיל ארצי

ב-2014 טען ויטליק בוטרין כי ארגונים אוטונומיים מבוזרים – או, בשמם המקוצר, DAO (ר"ת Decentralize Autonomous Organization) – יהיו "דת העתיד". הללו מציתים את דמיונם של מומחי ממשל תאגידי ודירקטורים בארגונים גדולים בעולם. מבנה ארגוני ועסקי חדשני, המיישם ממשל תאגידי על גבי פלטפורמת הבלוקצ'יין, נדמה כיום כמדע בדיוני, אבל מחר ייתכן שהוא יהיה דגם ארגוני שגור במחוזותינו.

DAO הוא מודל של ארגון אוטונומי שפועל באמצעות מערך חוזים חכמים בין המשקיעים, שהם בעלי המניות בחברה. מדובר בישות וירטואלית, שאין לה כתובת פיזית או אנשים המצויים בעמדות ניהול כלשהן. לפי התאוריה שבבסיס המשילות של ה-DAO, מניעת ריכוז כוח בידי נציגים וחלוקת הכוח לקבלת החלטות בידי כל בעלי המניות מבטיחות שמירה על האינטרסים של בעלי המניות, ומונעת שימוש לקוי במשאבי המידע והתקציב של הארגון בידי מנהלים שנמצאים בניגוד אינטרסים לאלה של החברה או של בעלי המניות בה. ה-DAO מיישם משילות המאפשרת זכות הצבעה ישירה בכל נושא לכל בעל מניות, שלא על בסיס דמוקרטיה של נציגים, ופותר באחת בעיית משילות המוכרת כ-"דילמת הנציג" בממשל תאגידי.

ההחלטות והפעולות ב DAO-נעשות על בסיס הסכם שבעלי המניות אישרו מראש את עקרונותיו – חוזה חכם המוטמע בקוד. כל בעל מניות יכול לבקר ולבחון (Audit) גם את העקרונות שעומדים בבסיס ההסכם וגם את ההחלטות עצמן. זוהי דוגמה פורצת דרך לשבירת פרדיגמת הניהול של ארגונים כלכליים עסקיים ולשליטה מוחלטת של כל בעלי המניות, ותקדים של משילות בארגון אוטונומי.

ה-DAO כאלטרנטיבה ארגונית

החזון של ה-DAO היה לגבש דגם עתידני ופורץ דרך של ארגון עסקי שדואג לטובת משקיעיו ובעלי המניות שלו באופן מיטבי; ארגון שקיים בו בזמן בכל מקום ובשום מקום, ומופעל על ידי קוד שאינו ניתן לעצירה. הרשות האמריקנית לניירות ערך (SEC) בחנה את הדגם הארגוני החדש, מעמדו המשפטי ואופי פעילותו. במסקנות הדו"ח שהוציאה, שפורסם ב-2017, נכתב כי ה-DAO שמכר ניירות ערך למשקיעים אמריקניים לא יוכל להיחלץ מאחריותו בכך שיפעיל ארגון חסר ישות משפטית, או שיפעל באופן אוטומטי על פלטפורמות טכנולוגיות חדשניות כמו זו של הבלוקצ'יין. עליו להירשם כנדרש ולציית לחוק האמריקני של ניירות הערך.

חברות טכנולוגיות שונות מפתחות כלי בלוקצ'יין ל-DAO ומגדירות את תפקידם כיצירת מערכת הפעלה חכמה קולקטיבית וצורה חדשה להתאגדות אנושית, על מנת לאפשר קישוריות בין ארגוני רשת, כלכלת אסימונים ופרוטוקול לקונצנזוס, שבעזרתו יפעלו ארגוני רשת גלובליים בניהול עצמי, תוך בניית עתיד שיתופי וקיימות חברתית. ה-DAO מציג אלטרנטיבה למבנה ארגונֵי העתיד, תוך ניהול מוניטין של חברי הקהילה ותגמול באמצעות כלכלת טוקנים לעידוד מעורבות החברים בקהילה ותרומתם לה. וכן, כקידום כפלטפורמה לארגונים פתוחים, המבזרים את קבלת ההחלטות, חלוקת העבודה וניהולה, תוך העצמת עובדים, שילובם בקבלת ההחלטות בשקיפות ובפתיחות, קידום כישרון ויכולות (מריטוקרטיה) ותגמול הולם.

ערכים דמוקרטיים וליברליים נבחנים כאיזון בין זכות הדיבור לצנזורה, פרטיות הפרט מול רווחת הכלל ממידע פתוח וציבורי, קמפיינים ממומנים אל מול מידע חופשי ועקרונות אתיים ומוסריים. כל אלה סוגיות שמתחבטות בהן מדינות וחברות (במובן Society). מערך המשילות שמציע ה-DAO בונה את הבסיס לקהילות גלובליות נרחבות ביותר. כדי לאפשר התנהלות דמוקרטית, משתפת ושוות זכויות, יש להטמיע בהן מודל משילות מתחום הממשל המדינתי, מערך המסייע בשמירת איזונים ובלמים במניעת ריכוזיות הכוח יחד עם המבנה של האפקטיביות התאגידית, וייצור "חוקת רשת", שתהווה מערך שלם של נורמות, מוסר, ערכים וממשל כולל (Inclusive Governance).

הכותבת הינה יו"רית BUG – Blockchain University Global ומנהלת תחום אסטרטגיה, מדיניות וממשל במכון חוגג למחקר ביישומי בלוקצ'יין בפקולטה לניהול על שם קולר באוניברסיטת תל אביב.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. NYC Joe

    Did you hear how much money was stolen in the last DAO attack?

אירועים קרובים