דיווח: גוגל מעסיקה יותר עובדי קבלן משכירים

מסמכים שדלפו העידו על כך שנכון לחודש מרץ 2019 לענקית החיפוש יש 102 אלף עובדים מן המניין בכל רחבי העולם, בעוד שהיא משתמשת בשירותים הזמניים, ונטולי תנאי ההעסקה הראויים, של 120 אלף עובדי קבלן

עובדי קבלן. אילוסטרציה: BigStock

מסמכים פנימיים של גוגל שדלפו, ושהושגו ופורסמו על ידי הניו יורק טיימס, מעידים על כך שלחברה ממאונטיין וויו יש כיום יותר עובדים זמניים וקבלנים ברחבי העולם מאשר שכירים קבועים.

ענקית החיפוש גוגל במיוחד, כמו גם ענקיות טכנולוגיה אחרות, נחשבות כמקומות עבודה מעולים – העובדים מקבלים משכורות שוות, תכניות נדיבות המכונות 401K (סוג של קופות גמל והסדרי פנסיה), ובנוסף הם מקבלים ביטוחי בריאות משתלמים ביותר. אלא שכל זה תקף רק כשהעובד הוא שכיר מן המניין של החברה.

ממסמכים שהציג הטיימס עולה כי נכון למרץ 2019, החברה מעסיקה 102,000 שכירים לעומת 121,000 עובדי קבלן זמניים. הנתונים הם עולמיים.

לפי הטיימס, ששוחח יותר מתריסר עובדי קבלן של גוגל, ובמקביל גם עם מועסקים מן המניין שרובם דיברו באופן אנונימי מפאת הסכמי סודיות – במקרה של עובדי קבלן זמניים, מלבד היות עבודתם לא קבועה ולא בטוחה, כפי שמעיד כינוים, תנאי ההעסקה כבר לא זוהרים כלל. הקבלנים של גוגל מרוויחים פחות כסף  והסיבה לכך היא ראשית שהם מגיעים בדרך כלל מסוכנויות כוח אדם שגוזרות קופון על גבם כמו גם מעמדם הארעי; בנוסף הבונוסים וההטבות שהם מקבלים הרבה פחות מוצלחים מאלו של עמיתיהם בעלי המשרות בגוגל; הם גם לא זכאים לחופשה בתשלום, לפחות לא בארצות הברית.

עובדי מטה גוגל במאונטיין וויו - האם הם מאוימים מהמצב? צילום אילוסטרציה: BigStock

עובדי מטה גוגל במאונטיין וויו – האם הם מאוימים מהמצב? צילום אילוסטרציה: BigStock

יצוין כי עניין עובדי הקבלן בגוגל היה נושא הליבה של מחאת עובדים בשלהי חודש מרץ האחרון, כשיותר מ-900 עובדי גוגל חתמו על מכתב הדורש טיפול טוב יותר בכוח העבודה המורחב של החברה. המכתב הלין על כך שענקית החיפוש חותכת חוזים של כמה מאנשי הצוות של Google Assistant, כפי שחשף  דיווח של הגארדיאן.

בתגובה למחאה ההיא, הבטיחה גוגל כי תתבע מחברות כוח האדם המספקות לה עובדים זמניים וקבלניים לספק לאנשיהן העובדים בעבורה את מלוא היתרונות הנדרשים, שמשמען: ביטוח וטיפול רפואי, שכר מינימום של 15 דולר לשעה, וחופשת לידה. עם זאת, הדברים ייכנסו לתוקף רק בשנה הבאה.

נורמה מתפשטת שנובעת משיקולים כלכליים

החשיפה כי גוגל עושה שימוש ביותר עובדי קבלן ועובדים זמניים מאשר בעובדים מן המניין מקוממת, אבל עוד יותר מדאיגה הטענה של הטיימס כי הנוהג הזה הולך והופך לנורמה בחברות האמריקניות מעמק הסיליקון, כשהסיבה לכך היא פשוט – חיסכון בהוצאות.

על פי OnContracting – חברה המסייעת לאנשים למצוא משרות רשמיות בתחום הטכנולוגי – ענקיות ההיי-טק יכולות לחסוך כ-100,000 דולר בשנה, פר-משרה בארה"ב, באמצעות העסקת עובד קבלן במקום עובד במשרה מלאה. פראדיפ צ'והאן, הבעלים של OnContracting ששוחח עם הטיימס, טוען כי הפרקטיקה הזו של העסקת יותר עובדים זמניים בלי תנאים ראויים "יוצרת 'קאסטות' (מעמדות – ג"פ) בתוך חברות".

גוגל לא סיפקה הסברים למצב שנחשף על ידי הטיימס, אלא רק אמרה בתגובה לפרסום כי היא אינה שוכרת קבלנים אך ורק כדי לחסוך כסף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים