כיצד הטרנספורמציה הדיגיטלית מחזירה את המנמ"ר לקדמת הבמה?

התפקיד של המנמ"ר משתנה, והוא נעשה מעורב יותר ויותר בתהליכים הניהוליים-עסקיים ● כיצד זה בא לידי ביטוי? איך קשורים לכך מנהלי הדיגיטל? ומהן התחזיות לעתיד?

המלצות למנמ"ר לשנה הקרובה. צילום אילוסטרציה: BigStock

העידן של הטרנספורמציה הדיגיטלית הביא לשינוי בתפקידו של המנמ"ר, במעמדו בארגון ובתחומי האחריות שלו. נכון להיום, המנמ"רים נדרשים לתפקד בין שני עולמות ולהיות מספיק מיומנים כדי לחבר ביניהם: העולם הטכנולוגי וזה העסקי. אבל מחקר שערכה גרטנר בשנה האחרונה בקרב כמה מאות מנמ"רים (בהודו) הראה שעדיין, התמהיל בין עסקים לטכנולוגיה נוטה לטובת זו האחרונה. עם זאת, כל המשיבים ציינו שהם מחלקים את הקשב והזמן שלהם בין שני התחומים. הם אף ציינו שהם מעורבים בקבלת החלטות שקשורות בתהליכים עסקיים בארגון, אם כי 29% הציבו אותה בעדיפות שנייה בלבד.

המגמה הזו היא בניגוד לציפיות של מרבית ההנהלות. בעיניהן, המנמ"ר חייב לעסוק בביזנס והטכנולוגיה צריכה להיות בעדיפות שנייה. כאשר הנהלות של ארגונים החלו לחשוב כך, הן פצחו בגיוס של מנהלי דיגיטל (CDO's) – מגמה שנמשכת גם כיום. כך נולדו בארגון שתי פונקציות, שכל אחת מהן קשורה לטכנולוגיה, ולא תמיד הן מדברות ביניהן.

מתי תסתיים הטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגונים?

בספרות הטכנולוגית, וגם בכנסים ודיונים מקצועיים, עולה לא אחת השאלה האם מנהל הדיגיטל יחליף את מנהל מערכות המידע, או שהמנמ"ר יפנים שהתפקיד שלו השתנה ויתאים את עצמו למציאות החדשה. התשובה אמנם תלויה באופי הארגון ובראש בראשונה בדינמיקה שבין שני בעלי התפקידים, אולם המומחים מעריכים שארגון לא יכול לתפקד ללא מנמ"ר, ללא קשר להגדרת האחריות שלו. הדבר לא נכון למנהלי הדיגיטל, שכיום יש להם אמנם תחומי אחריות רחבים וקריטיים לצרכים העכשוויים של ארגונים שמצויים בתהליך של טרנספורמציה דיגיטלית, אולם להערכת גרטנר, תפקידם יתייתר בתוך בין חמש לשבע שנים. הסיבה לכך היא, על פי חברת המחקר, שעד אז ארגונים יסיימו את המעבר לדיגיטל והוא יהיה חלק מתהליכי העבודה השוטפים של הארגון. מכאן שלא יצטרכו פונקציה מיוחדת שתעסוק בטרנספורמציה הדיגיטלית.

אלא שהתייתרותו של תפקיד מנהל הדיגיטל לא תבטל את הצורך להגביר את המעורבות של המנמ"ר בכל מה שקשור לצדדים העסקיים של הארגון. לכן, אחד הרעיונות שעולים הוא שבארגון יכהנו שני אנשים בתפקיד מנמ"ר: האחד יעסוק בהיבטים הטכנולוגיים והשני – בלקוחות הפנים ארגוניים ובמעורבות בהיבטים הניהוליים-עסקיים.

כך או כך, מוקדם מדי לקבוע מה יהיה, שכן על פי הערכות אחרות, בניגוד לתחזית האופטימית של גרטנר, הדרך עוד ארוכה וארגונים ישלימו את המהפכה הדיגיטלית בפרק זמן ארוך יותר. כך או כך, שני המצבים שמים את הזרקור על תפקיד המנמ"ר.

השורה התחתונה: אם בשנים האחרונות פורסמו לא מעט מאמרים ותחזיות שקבעו שתפקידו של המנמ"ר עבר מהעולם, הרי שעתה הוא חוזר לקדמת הבמה, אבל עם סדר יום שונה, עדכני, אגרסיבי ביותר ועם הרבה יצירתיות. ללא זה, המנמ"רים ימצאו את עצמם מהר מאוד לא רלוונטיים וייאלצו לפרוש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים