אחסון נתונים – גרסת הדוז פואה

אם בעבר, האירוויזיון היה אירוע שמשודר בערב אחד בטלוויזיה, כיום הפעילות סביבו נמשכת תקופה ארוכה, דיגיטלית בעיקרה וכוללת ים של מידע ● איך כדאי לאחסן אותו על הצד הטוב ביותר?

12/05/2019 15:27
גיא רחמים, סמנכ"ל הטכנולוגיות של נט-אפ ישראל. צילום: ניב קנטור

העזו לחלום – Dare to Dream – זהו הסלוגן של אירוויזיון 2019, שצפוי להתקיים השבוע בתל אביב, לאחר שנטע ברזילי ייצגה אותנו בכבוד בתחרות בשנה שעברה עם השיר Toy והביאה לנו את הניצחון.

זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה שתל אביב תארח את התחרות. מדובר בהפקה ענקית ומורכבת, עם 41 מדינות משתתפות, אלפי תיירים שהגיעו ועוד יגיעו לכאן, אולם שיכיל כ-9,000 צופים, כפר אירוויזיון (יורו וילג') שאומרים שיהיה הגדול בהיסטוריה של התחרות ואתגרים נוספים. אחד המרכזיים והעצומים שבהם הוא האתגר הדיגיטלי. מיליונים רבים של אנשים גולשים בעמודי הרשתות החברתיות הקשורים לאירוויזיון, ובמיוחד באלה הרשמיים של איגוד השידור האירופי וכאן, שמארגנים את התחרות, ומאות מיליוני אנשים ברחבי העולם יצפו בו. כמו בכל השנים האחרונות, הם יעשו זאת לא רק בטלוויזיה, כפי שהורגלנו בעבר, אלא גם דרך מסכי הסמארטפון, הלפטופ והטאבלט.

המהפכה הדיגיטלית גרמה לשיבוש מוחלט בהתנהלותה של תעשיית הבידור והמדיה בעשור האחרון, ולכן היא נאלצה להמציא את עצמה מחדש. תעשייה זו עברה שינוי ממדיה מסורתית, כמו העיתונות, המוזיקה, הטלוויזיה והקולנוע, לתעשיית הניו מדיה והדיגיטל – כולל, כאמור, החלק המשמעותי של הרשתות החברתיות.

אם פעם, רק לשופטים בתחרות האירוויזיון היה מה לומר, לפני 22 שנים השכילו באיגוד השידור האירופי להבין שכדי לחדש ושהאירוויזיון יהיה רלוונטי, צריך לתת גם לקהל לדרג את השירים. לכן, בחרו ב-EBU לאמץ את שיטת הטלווטינג והעבירו את ההכרעה לידי הציבור, שהצביע באמצעות הטלפון. מאוחר יותר הגיעו הרשתות החברתיות, שמאפשרות לקהל להיות מעורב בצורה אקטיבית ומידית. אמנם עוד אי אפשר להצביע באמצעות פייסבוק או אינסטגרם, אבל בהחלט אפשר להשפיע.

משמעות נוספת לכך היא שיש כיום לכידות (Convergence) בין ענפי המדיה השונים: את התוכן של כל אירוע בידורי גדול ניתן לצרוך, כאמור, באמצעות מגוון פלטפורמות כמו אינטרנט, טלוויזיה, טאבלטים וסמארטפונים, שהם בעצמם התלכדות המאחדת מספר פלטפורמות. תעשיית הבידור והמדיה השתנתה ללא הכר בעשור האחרון בגלל טשטוש הגבולות הזה, היא מתמודדת עם טכנולוגיות חדשות וכן מודלים עסקיים חדשים, וזקוקה לסיוע בניהול העולם החדש.

אם עד לפני עשור בערך, אירוע בסדר גודל של האירוויזיון היה מועבר בשידור חי בטלוויזיה ותו לא, כיום הוא משודר בפלטפורמות נוספות, תוך כדי הפקת מסרים ומסרונים מהקהל והפיכתו לאינטראקטיבי. הכל דינמי, בזמן אמת ומידע רב צריך לנוע במהירות גבוהה הלוך ושוב בין הצופה-הצרכן לבין מפיץ המידע. כל זה יכול להשפיע רבות על השידור ועל דרך הגשת האירוע.

לוגו אירוויזיון 2019

לוגו אירוויזיון 2019

אולי זו הסיבה שבעטיה מרוץ ההתחמשות הטכנולוגי לא פוסח גם על תחרות האירוויזיון. כאן ו-BLEE Hackathons -חברה שמפיקה האקתונים – קיימו באחרונה תחרות בשם Eurohack, שבה הוצעו פתרונות טכנולוגיים, שמאפשרים לפתח דרכים חדשות לתקשורת עם קהל האירוויזיון וכזה שפחות נחשף אליו, ואולי יעשה כן באמצעות פתרונות אלה. יוזמי ההאקתון התמקדו במציאת פתרונות שדרכם אנשים עם מוגבלות, כגון לקויות שמיעה, ראייה ולקויות קוגניטיביות, יוכלו ליהנות מהתחרות, ובפתרונות לשדרוג התקשורת עם הקהל באירופה בזמן השידור החי.

אחסון חכם – גם של מידע שקשור לאירוויזיון

כדי להשתמש בכל האפליקציות והטכנולוגיה החדשות האלה, עומדים לשירותה של תעשיית הבידור כלים חדשניים, שמסייעים לה לנהל אותם. מדובר בשירותי ניהול מידע, מכיוון שבסופו של דבר, הכל מתחיל ונגמר בו. בעולם הדיגיטלי של ימינו, כל דבר דורש שימוש מסיבי בנתונים ובמידע – החל משידור וידיאו ומכירת כרטיסים ועד להנגשת שירותים לתיירים הניתנים סביב האירוע. המידע הזה צריך להיות שמור היכן שהוא, קל וזמין לשליפה ולעיבוד הנדרש.

מומלץ לארגונים שיש להם נגיעה לאירועים בסדר הגודל של האירוויזיון לשמור את המידע והנתונים שלהם בכל מקום שהם רוצים – בענן הפרטי שלהם, אצל שותף עסקי, בענן ציבורי ועוד. מכל מקום שכזה הם יכולים לנהל את המידע באותה הצורה, בגמישות מרבית ובדרך הכלכלית הטובה ביותר עבורם. באירוע כמו האירוויזיון, יש דרישת שיא לשימוש בנתונים בימי התחרות עצמה, אך מיד לאחר מכן, כשהכל נגמר, הדרישה יורדת בחדות. אם הלקוחות ירכשו את שירותי אחסון המידע, הם יפסידו כסף בתום תקופת השיא. לכן, הם יכולים לשכור את שירותי אחסון ועיבוד הנתונים לתקופה מסוימת, ואינם נדרשים לרכוש אותם ולהפסיד כסף לאחר מכן. בתום האירוע ניתן לסיים את שכירות השירות לנתונים או להפחיתו לפי היקף פעילות.

אחסון חכם הוא מוצר נדרש ביותר בתעשיית הבידור: שיטות השידור החכמות מצריכות הרבה יותר כוח עיבוד כדי ליצור את המדיה. שידורים שבהם יש אנימציה משולבת בשידור חי או כתוביות חכמות מצריכים הרבה יותר כוח עיבוד ונפח דטה שצריך לעבד במהירות. אם פעם צילמו אירוע בידורי בשלוש מצלמות בלבד, כיום יש בכל אירוע בסדר גודל שכזה עשרות מצלמות, לכל זווית ולכל כיוון, וצריך לנהל אותן דיגיטלית. ארגונים מעולם התוכן נדרשים להשתמש במערכות אחסון גדולות וחכמות, על מנת לנייד מידע בקלות, ולשנע עיבודים ויישומים בפשטות ובמהירות.

הכותב הינו סמנכ"ל הטכנולוגיות של נט-אפ ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים