"בתחום התיירות, ישראל מאמצת טכנולוגיות באיחור מסוים"

"ישראל היא מעצמה טכנולוגית, אבל בתיירות היא די מסורתית", אמר אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, ברב שיח שעסק בתיירות וטכנולוגיה ● זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר: "הדיגיטל גורם למוצרי תיירות שנתפסו פעם כמורכבים, כמו טיולים מאורגני וקרוזים, להיתפס כיום כפשוטים"

14/04/2019 15:52
אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס. צילום: פלי הנמר

"מקובל להגיד שישראל היא מעצמה טכנולוגית. אבל בתחום התיירות, עסקי הליבה של חברות התעופה ובתי המלון לא מיוצרים כאן. בתיירות, ישראל די מסורתית ונוטה לאמץ טכנולוגיות באיחור מסוים", כך אמר אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס.

קרמר אמר את הדברים במסגרת רב שיח שהתקיים באחרונה בבית אנשים ומחשבים, ודן באתגרים ובהזדמנויות של מהפכת התיירות הדיגיטלית. השתתפו ברב שיח מנכ"לים, מנמ"רים, יזמים מתעשיית הטרוול-טק ובכירים מענף התיירות, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדברי קרמר, המעבר לדיגיטל גרם לחברה שלו, שמזה כמה שנים מגלגלת מחזור מכירות של מיליארד שקלים בשנה, לצמצם את מספר העובדים. "אם לפני שנים ספורות מכרנו באותו ההיקף עם 500 עובדים, כיום, לאחר המעבר לדיגיטל, אנחנו עושים זאת עם 250 עובדים. צמצמנו בחצי את כוח האדם כי אימצנו מערכות וסטנדרטים המקובלים בעולם. זאת ועוד, אם בעבר עבדנו עם גורמי חוץ, כיום יש לנו זרוע טכנולוגית עם 15 מפתחים. אנחנו עוסקים בפיתוח טכנולוגיות, כמו גם באדפטציה של מערכות שאנחנו קונים".

מה מעמדו של סוכן הנסיעות בעידן הדיגיטל?
"במוצרי תיירות פשוטים, כמו טיסה או מלון, לא צריך סוכן נסיעות. המוצרים הללו הם כמו קומודיטיס. הצורך בו מתעורר במוצרים המורכבים יותר, כמו טיול מאורגן או טיסה במחלקת עסקים. בארצות הברית, למשל, ניכרת מגמה שלפיה במוצרים המורכבים, הלקוחות חוזרים לסוכן הנסיעות".

"חברת אי-קומרס שעוסקת במקרה בתיירות"

לדברי זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר, בעקבות המעבר לדיגיטל, "מה שהיה פעם מורכב הופך פשוט, בעיקר כשמדובר בחבילות תיירות מובנות".

הוא אמר כי "באופן כללי, אני מזהה שלוש מגמות בתיירות לשנים הקרובות: ראשית, יש עלייה בביקושים. כולנו טסים יותר – כמעט 50% מהישראלים עושים זאת לפחות פעם בשנה, נופשים יותר ועושים עסקים עם חו"ל. בהיבט הטכנולוגיה – חברות רבות שלא פעלו בזירת האונליין יעברו לשם. במקביל, חברות הסטארט-אפ יוסיפו להגדיל את ההזמנות, תוך שיפור יחסי ההמרה בפעילות".

ניר רוזן, מנכ"ל גוליבר. צילום: יניב פאר

זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר. צילום: יניב פאר

על החברה שבראשה עומד רוזן הוא העיד כי "90% מההזמנות שלנו מתבצעות אונליין, במחשב או במובייל. גם במוצרים שנתפסו פעם כמורכבים, כמו טיולים מאורגנים ואפילו קרוזים, 60% מהעסקות מתבצעות אונליין".

הוא הוסיף כי "אנחנו טכנולוגיים, וגם מבינים את נפש הצרכן הישראלי. יש לנו תחרות מול חברות הענק מחו"ל, אבל אנחנו מקפידים לאמץ טכנולוגיות וחדשנות. אנחנו למעשה חברת אי-קומרס שעוסקת במקרה בתיירות".

"עתיד ענף התיירות – בחוויית לקוח כוללת ושלמה"

דוברת נוספת ברב שיח הייתה כרמית דותן, מנכ"לית Hulyo, שעוסקת בשיווק טיסות זולות ברגע האחרון. היא הדגישה שהעתיד בתחום התיירות טמון בחוויית לקוח כוללת ושלמה. "אנחנו מספקים חוויה שלמה ללקוח התיירותי, בכמה תחומים, לרבות, למשל, כרטיסים להופעות בישראל", אמרה.

לדברי דותן, "אנחנו נמצאים בעידן המידיות, ששינה את הדברים ללא הכר. אנחנו כבר לא מחכים לשעה העגולה כדי לשמוע חדשות, אלא מתעדכנים בכל רגע עם פושים בסמארטפון. אנחנו כבר לא ממתינים למועד שבו סדרת הטלוויזיה האהובה משודרת, אלא צופים בה בבינג'. בהתאם לכך, גם אנחנו, ב-Hulyo, עוסקים במידיות, בהתאם לספונטניות של הלקוחות".

Hulyo קיימת מ-2012 ונרכשה על ידי גוליבר. בשנים האחרונות, סיפרה דותן, הטמיעה החברה שלושה סטארט-אפים בפעילותה.

בשורה התחתונה, היא הסבירה, "אנחנו משווקים מוצר, כמו חדר בבית מלון, ושם, למעשה, אין חדשנות. השהייה בבית המלון לא השתנתה, כי מערכות ההפצה הקיימות לא מאפשרות 'לצאת מהקופסה' ולהציע חוויה כוללת. המערכת מקובעת, מכיוון שהיא מתמקדת במוצרים ברי השוואה על בסיס מחיר. בעתיד נראה יותר השוואות מחירים של חוויות שלמות המוצעות ללקוח, כמו השוואת מחיר חבילת שהות לילה פלוס סיור תיירותי, קונצרט וכדומה".

"הדיגיטל הוא הכלי והחדשנות היא הערך המוסף"

"אני מפרידה בין דיגיטל לחדשנות. בעיניים שלי, הדיגיטל הוא הכלי והחדשנות היא הערך המוסף שאנחנו מביאים לצרכן. הצרכן הישראלי מחפש את המחיר הזול ביותר, אבל מאחורי המחיר עומדת טכנולוגיה. גם אנחנו מחפשים כל הזמן טכנולוגיות שיודעות להוזיל את המחיר", אמרה תמר גרזון, מנכ"לית טרווליסט, אתר להשוואת מחירים בתיירות.

כדוגמה לטכנולוגיה שמוזילה מחירים היא ציינה את "ערבוב" הטיסות הלוך-חזור, המאפשר לצרכן להשתחרר מחבילה מובנית, יקרה יותר.

לדברי גרזון, "טרווליסט מתמקדת בדיגיטל, עם אנשי פיתוח ואנשי פרודקט. זו חברה רזה". היא ציינה כי "הכניסה ל-'שכונה' שלנו של ענקים כמו Booking.com ו-Skyscanner, שיש להם משאבים הרבה יותר גדולים משלנו, מאתגרת אותנו ומשפיעה עלינו, כי בסופו של יום, הם יודעים לתת לצרכן את המחיר הזול ביותר".

"המטרה שלנו היא לשפר את עצמנו כל הזמן מבחינה טכנולוגית", ציינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים