אובר פרסמה תשקיף בדרך לוול-סטריט – למה שמוגדר כ-"הנפקת השנה"

מסמכים שלקראת ה-IPO, שנועדו לידיעת משקיעים עתידיים, חשפו נתונים אודות ענקית שיתופי ההסעות, כמו הפסד שנתי של 1.8 מיליארד דולר ב-2018 ● באופן מרתק, החברה עצמה טענה בתוך מסמכי התשקיף כי ייתכן שלא תהיה רווחית בזמן הקרוב, אם בכלל

דרה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר ומהמשקיעים בדיל. צילום: ג'ורג' גרינסטד, מתוך ויקיפדיה

אובר הגישה ביום ה' בלילה תשקיף למשקיעים, לקראת ההנפקה הראשונית לציבור (IPO) שלה, הצפויה להיות אחת הגדולות ביותר אי פעם בעבור חברת טכנולוגיה ושעתידה להתרחש במאי הקרוב. החברה תנסה לגייס לפחות 10 מיליארד דולר, כך טענה סוכנות הידיעות רויטרס, בהתבסס על דברי יודעי דבר.

כאמור, ההנפקה הראשונית לציבור של החברה מסן פרנסיסקו צפויה להיות הבכורה הגדולה ביותר בוול-סטריט בתחום הטכנולוגיה בארה"ב, מאז שפייסבוק גייסה 16 מיליארד דולר ב-2012. לפי דיווחים, אובר תבקש הערכת שווי של 100 מיליארד  דולר – הערכה שמסתכמת ביותר מערכן של של החברות פורד וג'נרל מוטורס יחד – ועתידה להיסחר בבורסת ניו יורק תחת התווית UBER.

יצוין כי מניות חברת שיתופי הנסיעות השנייה בגודלה בארה"ב, ליפט, שהונפקה ממש באחרונה ועקפה את יריבתה העוצמתית בשבועות במהלך, צנחו ב-19.55% בשבוע האחרון.

המתחרה של אובר החלה במסחר בוול סטריט ב-29 במרץ, כשמחיר המניה שלה נקבע על 72 דולר וקפץ במהירות בערך ב-20 אחוזים ל-85.91 דולר עם תחילת המסחר. בסגירת היום הראשון נעצרה מניית ליפט על 78.29 דולרים – עלייה של 8.7 אחוזים. אבל ההתחלה המוצלחת לא ניבאה את המשך הדרך – המניה נסגרה במאזן שלילי של ארבעה מתוך חמישה ימים בשבוע האחרון, ובהתאמה חלה ירידה של כ-3 מיליארד דולר בשווי השוק שלה.

קוסרשאהי מכה על חטאים ישנים בדרך

ההנפקה מגיעה אחרי חודשים רבים של מאמץ מואץ מצד חברת שיתוף הנסיעות האמריקנית הבינלאומית לשפץ את התרבות הפנים ארגונית שלה, ולהתגבר על שורה ארוכה של שערוריות שנקשרו בשמה בעבר, רובן עוד מלפני כניסתו של דרה קוסרשאהי לתפקיד מנכ"לה.

במכתב לבעלי המניות הודה קוסרשאהי שהחברה ביצעה כמה "מהלכים שגויים" על הכביש בדרכה לבורסה.

"כמובן, בדרך מנקודה א' לנקודה ב' לא עשינו הכל נכון", כתב המנכ"ל. "חלק מהמאפיינים שהפכו את אובר לסטארט-אפ בעל צלחה מסחררת – תחושה עזה של יזמות, נכונותנו לקחת סיכונים שאחרים לא לקחו, וההמולה ה'אוברית' המפורסמת – הובילו למהלכים שגויים לאורך הדרך. למעשה, כשהצטרפתי לאובר כמנכ"ל, אנשים רבים שאלו אותי למה שאשאיר את היציבות של העבודה הקודמת שלי (כמנכ"ל אקספדיה – ג"פ) בעבור אחת שהייתה הכל מלבד זה. אבל התשובה שלי הייתה פשוטה: אובר היא חברה של פעם בדור וההזדמנויות שעומדות בפניה עצומות".

קוסרשאהי לבטח מדבר על כל ההזדמנויות הגלומות בפוטנציה בחברה, אבל התשקיף בן 300 העמודים שהגישה אובר מלמד גם על נתונים פחות מחמיאים: החברה הפסידה 1.8 מיליארד דולר ב-2018, סכום חסר תקדים לחברה שעומדת לצאת להנפקה לציבור.

לפי הביזנס אינסיידר, בתוך דפי התשקיף הייתה הודאה שיכולה להפתיע רבים: אובר אמרה שייתכן כי גם לא תוכל להיות רווחית בכלל. "אנו צופים שההוצאות התפעוליות שלנו יגדלו באופן משמעותי בעתיד הנראה לעין, וייתכן שלא נוכל להשיג רווחיות", כתבה החברה, שהציגה הפסד תפעולי של 3 מיליארד דולר בשנה שעברה.

מאידך, המסמכים ציינו גם נקודות מרשימות כמו העובדה שהכנסותיה של אובר עלו ב-42% ב-2018, ל-11.3 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי נכללו בשירות של אובר 3.9 מיליון נהגים, והמשתמשים בו נסעו עם השירות 1.5 מיליארד נסיעות.

קלאניק יגזור קופון שמן

מעניין לציין כי טראוויס קלאניק, מייסד שותף של אובר ומנכ"לה עד קיץ 2017, עומד להרוויח מיליארדי דולרים כאשר חברת שיתוף הנסיעות תיכנס לבורסה.

למרות ש"התפוטר" מתפקידו כמנכ"ל, אחרי סדרה של שערוריות שבהן כיכבו הוא וההנהלה בהובלתו – כולל טענות על הטרדה מינית ואפליה במקום העבודה, וכן בדיקה פדרלית לפרקטיקות העסקיות של החברה – קלאניק בן ה-42 נותר כשהוא מחזיק נתח של כ-8% בחברה, ועדיין יושב בדירקטוריון שלה.

אם אובר תונפק לציבור בשווי של 100 מיליארד דולר, כפי שהיא צפויה לעשות, המניות שבבעלותו של קאלניק יהיו שוות כ-9 מיליארד דולר, כך על פי פוקס ביזנס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים