כשההיי-טק מגיע לעיר

יהודה קונפורטס מסביר על מגמת ירידת ההיי-טק ממגדל השן פיזית למרכזי עסקים בערים והשלכותיה על חיי כולנו ערים והישובים

העיריות מתחילות להיות חכמות - אבל זה עדיין לא מספיק. צילום אילוסטרציה: BigStock

המיזם הלאומי לבריאות דיגיטלית בחיפה עליו דיווחנו כאן אתמול (ב') בהובלת ד"ר אראל מרגלית, מהווה דוגמה למגמה שהולכת ומתחזקת בשנים האחרונות, ולא רק בארץ: ההיי-טק יורד פיזית ממגדל השן שישב בו במרכזים מיוחדים , בדרך כלל בפאתי ערים או לפעמים רחוק מהם ומתחבר למרכזי עסקים בתוך הערים והישובים עצמם.

הסיבה אינה רק נדל"ן, שלא תמיד יותר זול, אלא חלק מתפיסת עולם כוללת המשלבת בין טכנולוגיה ויזמות עסקית לבין פיתוח מוצרים ופרויקטים לתועלת הציבור ולטובת מתן מענה לאתגרים לאומיים, זאת תוך השתלבות פיזית במרכזי המרחב הציבורי. תחום הבריאות לדוגמא הוא ללא ספק אחד התחומים שזקוק לטיפול שורש בישראל. מצוקת האישפוז, המחסור במיטות, המחסור בתקציבים. מצד שני, בכל מה שקשור לטכנולוגיה וסטארט-אפים, ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בפתרונות בתחום הבריאות הדיגיטלית, פתרונות שמצילים חיים, משפרים את איכות השירות ורמת השירות בכל ארגוני הבריאות.

לפני שנה הממשלה הכריזה על תוכנית לאומית לקידום הבריאות הדיגיטלית, בהובלת שר הבריאות יעקב ליצמן, המשרד לשיוויון חברתי ורשות החדשנות. לצורך התוכנית משרד האוצר שריין מאות מיליוני שקלים לקידום מיזמים שונים.

ד"ר אראל מרגלית, יזם ומייסד קרן JVP וראש ארגון יוזמה לאומית 2020. צילום: איגור פרבררוב

ד"ר אראל מרגלית, יזם ומייסד קרן JVP וראש ארגון יוזמה לאומית 2020. צילום: איגור פרבררוב

ד"ר אראל מרגלית, אחד המייצגים היותר אופייניים של ההיי-טק בישראל, מחבר את עולם היזמות עם העולם האמיתי, הייצור והתעשייה. הבחירה בחיפה היא חלק מאותה מגמה שההיי-טק הולך אליה. לתת לעיר זריקת עידוד בדמות סביבה שלמה שתקדם מחקרים ופרויקטים בתחום הבריאות הדיגיטלית, תמשוך אליה חברות הזנק ותעשיות שמייצרות ומפתחות פתרונות, בסיוע הסביבה האקדמית שיש בחיפה, האוניברסיטה והטכניון והרשות המקומית עצמה. יש כאן שילוב יפה של WIN-WIN. קידום מיזם לאומי שישרת את כל תושבי מדינת ישראל, ובוודאי גם בעולם, ובמקביל שיקום העיר חיפה והחזרתה לקדמת הבמה כעיר מובילה בתחום החדשנות, היי-טק וטכנולוגיה.

במשך שנים חיפה נשאה בתארים אלו, בתקופת אלסינט הגדולה והתעשיות הרבות שהיו סביבה. מאז שאלסינט כבר לא נמצאת שם, איבדה העיר את יכולת המשיכה שלה לתעשיות חכמות. כיום ברור לכל ראש עיר ומתכנן ערים מתחיל שעסקים מוטי טכנולוגיה, חברות שמייצרות בעזרת טכנולוגיה חכמה וכמובן מרכזי פיתוח, משפיעים על כל חיי העיר. הם משפיעים על הכלכלה, על העסקים, על עסקי המזון הבידור ובעצם על מה לא. מרגלית, העומד בראש עמותה הנקראת :יוזמה לאומית 2020" שכנע את פרנסי העיר ואת ראשת העיר החדשה להקים רובע דיגיטלי בלב העיר התחתית, שעוברת בשנים האחרונות מתיחת פנים רצינית בדומה למה שקרה לרובעים בערים אחרות בארץ כמו פלורנטין, קטמון בירושלים, ופארק ההיי-טק הענק שהוקם בבאר שבע ומשפיע על על אזור הנגב.

מרגלית מתכוון לקחת את הרעיון הזה צעד אחד קדימה: להקים ברובע התחתית של היפה מבנה שבחלקו ישמש כהאב לחברות הזנק ובחלקו יהיה למגורים. כוח האדם שמגיע למרכזי פיתוח כאלו מחפש בדרך כלל מקומות מגורים במרכזי בילוי ובידור מוכרים, כמו בתל אביב.. יש בכך גם מענה למצוקה קשה של צעירים רבים באזור חיפה וצפונה. הם מסיימים את לימודיהם בטכניון או באוניברסיטה ולא מצליחים למצוא מקום עבודה באזור מגוריהם. לפיכך, הם צריכים לנדוד לאזור המרכז, מה שדורש מהם גם להעתיק את מקום מגוריהם וכל מה שכרוך סביב זה. הקמת מרכז לבריאות דיגיטלית תייצר אלפי מקומות תעסוקה בנוסף לאלו שכבר קיימים באזור התעשיה מת"ם שבפאתי העיר.

כמובן שהצלחת התוכנית אינה תלויה רק ברצון הטוב של מרגלית, העמותה שהוא מוביל והתרומות שהוא מגייס. כדי שהתוכנית תקרום עור וגידים דרושה השקעה ומעורבות רבה יותר של הממשלה בתשתיות ובעידוד התעשיות. זה צריך להיות משולב בין משרדים וגופים שונים, שישימו נושא כמו בריאות דיגיטלית בחיפה על סדר היום הלאומי, יקצו לזה את המשאבים הנדרשים, וישדרו לכל היזמים והעסקים שזה הדבר הבא שעליהם להירתם אליו. מיזם דומה החל בקריית שמונה בתחום הפוד-טק. ההתחלות שם משדרות אופטימיות אבל אם הממשלות הבאות שיקומו לא יתנו לזה את מלוא תשומת הלב, זה עלול לדעוך.

שורה תחתונה: החיבור בן יזמות טכנולוגית ליזמות לאומיות אורבניות הוא מפת הדרכים שישראל צריכה לשרטט לעצמה ב-20 השנים הבאות. היי-טק שנהוג לקרוא לו טכנולוגיה עילית, יורד למטה אל השכונות, אל מרכזי הערים, מפרה אותם ונהנה מכל הטוב שהם יכולים להציע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים