מומחי אינטרנט לוועדת הבחירות: פעלו נגד מתחזים ברשת

המומחים ציינו כי כבר זוהו פרופילים מזויפים, כולל מחו"ל, ופייק ניוז בנוגע לבחירות, אבל בינתיים אין גורם רשמי שמטפל בנושא ● לפיכך, הם קוראים ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית למנות אדם שירכז את הדיווחים בנושא, ויפעל מול הרשתות החברתיות וגורמי אכיפת החוק

צילום אילוסטרציה: BigStock

שורה של מומחי אינטרנט ואבטחת מידע בכירים שלחו בתחילת השבוע מכתב לוועדת הבחירות המרכזית, שבו הם דורשים ממנה לפעול, לקראת הבחירות, לאיתור ניסיונות להתחזות באינטרנט, ובמיוחד ברשתות החברתיות. המומחים חוששים כי גורמים זרים ינסו להתערב בבחירות בישראל באמצעות הרשתות החברתיות על ידי הפצת פייק ניוז ועשיית מניפולציות נוספות.

במכתב ששלחו ליו"ר הוועדה, השופט (בדימוס) חנן מלצר, הם כתבו כי "בבחירות הנוכחיות לכנסת אנחנו נתקלים בשימוש באמצעים חדשים ברשתות חברתיות, המשמשים לתעמולה בניגוד לחוק הבחירות. מדובר ביצירת פרופילים מזויפים של זהות בדויה, ושימוש בכלי תוכנה על מנת לייצר שיח מתחזה לגבי מועמדים ורשימות המתמודדות בבחירות".

"השימוש בפרופילים פיקטיביים ורשתות בוטים במסגרת תעמולת הבחירות מעורר חשש להתערבות גורמים זרים בבחירות, בדומה למצב שנוצר בבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית, ויש בו כדי להפריע לניהולה ההוגן של התעמולה ולערער את האמון בהליך הדמוקרטי", הוסיפו.

הם ציינו כי מומחים, אנשי אקדמיה וגורמים אחרים פועלים בנושא בתקופה האחרונה וכי "מאמץ זה הביא לזיהויים של מספר רב של פרופילים פיקטיביים ורשתות בוטים. הטיפול בפרופילים פיקטיביים ורשתות בוטים שנחשפו מחייב זיהוי של אופי מפעיל הרשת, פנייה לפלטפורמה שעליה היא פועלת על מנת שתסיר אותה, ובמידת הצורך הפניית הטיפול לגורמי ביטחון ו/או אכיפת החוק. בהעדר גורם מדינתי מוסמך המטפל בדיווחים אלה, לא ניתן למנוע באופן אפקטיבי את ההפרעה לניהולה התקין של תעמולת הבחירות".

לדבריהם, הגורם המתאים לכך הוא ועדת הבחירות המרכזית, מתוקף תפקידה לאפשר את ניהולן של בחירות הוגנות וחופשיות, והם קראו ליו"ר הוועדה למנות גורם שירכז את הטיפול בנושא. "לפיכך", כתבו המומחים לשופט (בדימוס) מלצר, "אנחנו פונים אליך בבקשה למנות בעל תפקיד מטעמך, בעל מומחיות בתחום, שניתן יהיה ליצור עמו קשר ולהתריע בפניו על קיומם של פרופילים פיקטיביים ורשתות בוטים כאמור. בעל תפקיד זה, לאחר שישוכנע במהימנות הדיווח, ירכז את הטיפול בדיווחים הללו ויפעל, במסגרת החוק, מול הפלטפורמות הרלוונטיות ומול גורמי אכיפת החוק המתאימים, בדחיפות הנחוצה".

המומחים החתומים על המכתב הם: פרופ' ניבה אלקין קורן, ראשת המרכז למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה; פרופ' אלי ביהם, ראש מרכז המחקר לאבטחת סייבר בפקולטה למדעי המחשב בטכניון; פרופ' קרין נהון מהמרכז הבינתחומי הרצליה ונשיאת איגוד האינטרנט הישראלי; פרופ' אור דונקלמן מהחוג למדעי המחשב באוניברסיטת חיפה; תא"ל (מיל') איתי ברון, סגן ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS); ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה וראשת התכניות לרפורמות במדיה ודמוקרטיה בעידן המידע במכון הישראלי לדמוקרטיה; ד"ר שגית זילברברג, מנכ"לית עמותת אשנ"ב; עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי; עו"ד דנה יפה, מנחה קלינית בקליניקה לזכויות דיגיטליות וזכויות אדם במרחב הסייבר במרכז פדרמן לחקר הסייבר והמרכז לחינוך משפטי קליני באוניברסיטה העברית; מרי לויצקר, מנהלת תחום ממשל וקהילה בסדנא לידע ציבורי; נעם רותם, האקר ואקטיביסט, ממפעילי פרויקט הבוטים למציאת רשתות השפעה בפלטפורמות החברתיות; וד"ר דלית קן-דרור פלדמן, מנחה משפטית בקליניקה למשפט, לטכנולוגיה ולסייבר באוניברסיטת חיפה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים