תוכן פרסומי
ראשי » בראש הכותרות » המהפכה השקטה בתחום הפרטיות באינטרנט
ד"ר ענת אהרוני ז"ל. צילום משפחתי

המהפכה השקטה בתחום הפרטיות באינטרנט

דבר ידוע הוא שהפרטיות באינטרנט לא קיימת והמידע עלינו פתוח ופרוש בפני החברות הגדולות ● אלא שרוחות של שינוי נושבות באוויר, ועומדות לאזן את התמונה ● מאמר לרגל יום עיון שיתקיים בקרוב לזכרה של ד"ר ענת אהרוני ז"ל

מאת 25 בפברואר 2019, 16:34 א+ / א- הדפסה הדפסה
פייסבוק טוויטר ווטסאפ פינטרסט לינקדאין דוא״ל

העולם הטכנולוגי ייאלץ לעבור מחדשנות הנדסית נטולת עכבות ורגולציה לחדשנות הרמונית יותר, עם תהליכים הומניים, רגולטוריים ותוך כיבוד זכויות האדם. איזון המשוואה, כך מקווים החלוצים בתחום, יחזיר כוח וידע שנמצאים כיום באופן לא מאוזן בידיים פרטיות ומסחריות לאנשים ולממשלות המופקדות על ביטחונם, בריאותם וחינוכם

אין לנו פרטיות באינטרנט – את זה כבר יודע כל אחד. כשאנחנו משוטטים ברשת ומחפשים מידע, בידור וקישוריות עסקית חינמיים, האח הגדול מודל 2019, בדמותן של חברות האינטרנט המרכזיות, מתעד את תנועת הקליקים שלנו מאתר לאתר ומאחורי הקלעים מרכיב את הפרופיל שלנו, כדי לשדך לנו מודעות פרסום, ואולי אף מעבר לזה.

הדינמיקה שנעה בין אספקת הנאה בחינם בתמורה לפלישה למידע האישי שלנו הזינה את הגל הראשון של הקישוריות ומימנה את הקמתן של החברות הללו בשני העשורים האחרונים. המשוואה פשוטה: תנו להמונים מערכות חינמיות ואנחנו נשתמש במידע עליהם לצרכינו, כדי לדעת לא רק על ענייניהם של כל אחד ואחת מהמשתמשים באותו הרגע, אלא גם ובעיקר כדי להרכיב פרופיל מלא למדי שלו/ה תוך מספר ימי גלישה.

כדי ללמוד אותנו ולסנן עבורנו פרסומות בהתאם, צריך קודם כל לראות ולעבד את כל מה שאנחנו עושים. איסוף הנתונים האינסופי יודע טוב מאתנו היכן ילדינו נמצאים ועם מי הם מצ'טטים, מה נטיותינו המיניות והפוליטיות, מתי אנחנו חולים ופגיעים, על איזה חוזה עבדנו באחרונה, מהי ההכנסה שלנו, האם יש לנו משכנתא ועוד. וזה הולך ומשתכלל: שילוב של האינטרנט של הדברים יניע מידע מדויק יותר לענני מידע עצומים, כולל הטמפרטורה אצלנו באמבטיה ותכולת ארון התרופות והמקרר.

עוד ב-2015 הדגימו באמצעות 17 אלף משתמשי פייסבוק כיצד הרשת החברתית מכירה את ההרגלים שלנו: היא קולעת טוב יותר מבני משפחתנו למאפיינים שלנו לאחר שביצענו בה 150 קליקים, וטוב יותר מבני הזוג שלנו לאחר 300 קליקים בלבד.

הדבר לא רק מאפשר להוסיף לדפי האינטרנט פרסומות, אלא מעניק כוח, ידע ויכולת צפי ותכנון אדירים לגבי מאות מיליוני ואף מיליארדי אנשים ברחבי העולם בידיהן של כמה עשרות או מאות חברות מסחריות. זה מייצר להן יתרון אדיר ולא רק על המתחרים, אלא גם על גופי המודיעין והביטחון הממשלתיים, שאמונים על ביטחוננו. חברה מסחרית יכולה לאסוף מידע על אנשים ברחבי העולם כאוות נפשה ולעשות בו ככל שעולה על רוחה, בניגוד חריף לגופים הממשלתיים, שעובדים בפרקטיקות אחרות ושכפופים לרגולציות ואתיקה.

קצת היסטוריה

האינטרנט מעולם לא תוכנן לשמור על פרטיות. הוא הומצא עבור צבא ארצות הברית בשנות ה-60 כדי לקשר בין רשתות, אנשים ומידע בכל מחיר, גם אם מרכז תקשורת הופצץ – ופרטיות או אבטחה היו משניים. אבטחת האינטרנט החלה לקבל צביון מסודר יותר בשנות ה-90, כתוספת מאוחרת, עם לידתן של חברות כמו צ'ק פוינט הישראלית. לפרטיות, לעומת זאת, נדרש זמן ארוך בהרבה להפוך למשמעותית. הרי איסוף המידע מניע את תעשיית האפליקציות האינטרנטיות וחלקים נכבדים מהתעשיות הסובבות אותה. היה צריך שלחץ האזרחים יחלחל לפני שיתחיל להתרחש שינוי.

כבר ב-2013, מרבית דעת הקהל האירופית וחלק ניכר מזו האמריקנית הגיבו בסלידה על שיתוף המידע. ב-2016, המידע האישי שהיו אזרחים מוכנים לשתף היה מוגבל, וגם זה בתמורה לשירותים בחינם והמלצות אוטומטיות. ככלל, דור ה-X עדיין מוכן לסבול פגיעה בפרטיותו, אולם המגמה הזו נמצאת בירידה ככל שדור ה-X מתבגר ודורש תקשורת אחרת. הדבר בא לידי ביטוי בירידת קרנה של פייסבוק בקרב בניו לטובת ווטסאפ, אינסטגרם וסנאפצ'ט.

זמנים של שינוי

בימים אלה עוברת על העולם מהפכה שקטה בעיקרה, אבל כזאת שעל פי כל חברות הייעוץ העסקי וראיית החשבון הגדולות עתידה לשנות מן היסוד את זכותנו לפרטיות באינטרנט. כפועל יוצא, העולם הטכנולוגי ייאלץ לעבור מחדשנות הנדסית נטולת עכבות ורגולציה לחדשנות הרמונית יותר, עם תהליכים הומניים, רגולטוריים ותוך כיבוד זכויות האדם. איזון המשוואה, כך מקווים החלוצים בתחום, יחזיר כוח וידע שנמצאים כיום באופן לא מאוזן בידיים פרטיות ומסחריות לאנשים ולממשלות המופקדות על ביטחונם, בריאותם וחינוכם.

אחד הביטויים היותר רועשים למהפכה הזאת הוא תקנות ה-GDPR האירופיות, שנכנסו לתוקף במאי האחרון. הן מגדירות זכויות יסוד למשתמשי האינטרנט, וביניהן הזכות להישכח, להימחק מרשומות חברות הרשת וזכות עיון לכל אדם בכל המידע הנאגר לגביו בכל מקום בעולם, לא רק באירופה. הן מטילות קנסות של 10 מיליון יורו או 4% מהמחזור השנתי על המפירים. על מנת להדגיש את רצינותם החלו האירופים בהטלת הקנסות על החברות המרכזיות. כך, למשל, צרפת הטילה באחרונה על גוגל קנס בסכום שיא של 50 מיליון יורו, שהם 57 מיליון דולר.

ב-13 במרץ יתקיים יום עיון לציון שנה לפטירתה של ד"ר ענת אהרוני. ד"ר אהרוני עסקה בשנים האחרונות לחייה בחקר הפרטיות במסגרת מרכז המחקר כנרת-אספרנא, שם שקדה על הוכחת ההיתכנות של מערכות טכנולוגיות לשמירת הפרטיות באינטרנט. ביום העיון ישתתפו מומחים מהאקדמיה, מהתעשייה ומתחומי הממשל, המשפט והטכנולוגיה, והציבור מוזמן להצטרף ולכבדה. ההשתתפות הינה בחינם אולם מצריכה הרשמה מוקדמת, עד ל-7 במרץ. לפרטים נוספים ולהרשמה לחצו כאן.

הכותב הוא מנכ"ל אספרנא, שעוסקת בתחום הפרטיות.

המהפכה השקטה בתחום הפרטיות באינטרנט Reviewed by on . אין לנו פרטיות באינטרנט - את זה כבר יודע כל אחד. כשאנחנו משוטטים ברשת ומחפשים מידע, בידור וקישוריות עסקית חינמיים, האח הגדול מודל 2019, בדמותן של חברות האינטרנט אין לנו פרטיות באינטרנט - את זה כבר יודע כל אחד. כשאנחנו משוטטים ברשת ומחפשים מידע, בידור וקישוריות עסקית חינמיים, האח הגדול מודל 2019, בדמותן של חברות האינטרנט Rating: 0

הגיבו