דברים לזכרו של פיני מתיא ז"ל – "מר ניתוח מערכות"

מתיא ז"ל היה בין מניחי היסודות לעולם ניתוח המערכות בישראל, והעביר את הידע הרב שלו בנושא לדורות הבאים ● זיו מנדל, מנכ"ל חטיבת ההדרכה של מטריקס, מספיד את החלוץ שהיה לפני המחנה באחד התחומים שתרמו הכי הרבה להתפתחות ה-IT בישראל

21/02/2019 14:40
פיני מתיא ז"ל. צילום משפחתי

באחרונה הלך לעולמו פיני מתיא ז"ל, מוותיקי ומובילי תחום ניתוח המערכות בישראל. הוא היה חלק מדור תש"ח של מנתחי המערכות, בין אלה שהניחו את היסודות למקצוע הזה בארץ. האיש הנפלא הזה נתן לתחום את כל כולו, וזה השתקף גם בו, היה חלוץ ופורץ דרך, אקדמאי בנשמתו, מנתח ואיש רב פעלים בגישתו.

פיני ידע תמיד לרתום את הכלים הנכונים ואת המתודולוגיות המתקדמות כדי להפוך למומחה שאין שני לו בתחום ניתוח מערכות דרך ה-UML וה-Object Oriented. הוא השכיל לייצר, או להשתמש במה שיש, גם כשלא היו בנמצא כלים ראויים.

כשאבות ה-UML באירופה רק החלו לפתח את מתודה זו בשנות ה-80', פיני לא חיכה: ללא מימון חיצוני ובלי עזרים כאלה ואחרים הוא גמא אלפי קילומטרים בין אוניברסיטאות בצרפת וספרד כדי להבין ולהביא לארץ את הבשורה, שבאינסטינקטים המופלאים שלו ידע שנושאת בחובה חדשנות ופריצה.

במכללת ג'ון ברייס, שבה שימש פיני כמוביל התחום ומתווה הדרך, הוא יצר, בין היתר, תוצרי UML מורכבים, מפורטים לעילא, מעודכנים כל העת ומהשורה הראשונה ברמתם. הוא השקיע מאמץ על אנושי כדי לקדם את התחום, להתמקצע כל העת ולהיות עדכני ככל האפשר, לטובת לימוד המקצוע ולמען מאות הקורסים שהוביל והעביר. באישיותו המרשימה והכובשת ובמחויבותו ואהבתו הרבה לתחום, הכשיר פיני במשך 35 שנים דורות רבים של מנתחי מערכות.

כמו בעבודה, כך גם בחייו

את מה שהשתמש בו בעבודה, פיני מימש גם בחייו האישיים: משימתי, צמא ונכון לקלוט מכל עבר. הוא היה חובב תרבות מושבע – למד ספרות, כתיבה יוצרת ואומנות, היה עטוף באינספור יצירות של מוזיקה קלאסית ואחרות, והרבה בקריאה כמכשיר להפסקות מתודיות מענן הלימוד והאקדמיה.

פיני חלה במחלה אנושה, נלחם בה מלחמה הרואית וארוכה, שלצערנו הרב – לא נחלה הצלחה. הוא נמצא ברבים מהסובבים אותנו – כל אחד עם מה שצרב לתוכו בכוח השְכָלתנות, האופטימיות, חדוות החיים והעזרה לזולת שהיו ספונים בו.

לסיום, אני מצרף כאן דברים שאמרתי בעת ההלוויה: "הכינוי והמיתוג שלך כ-'מר ניתוח מערכות' הביא לביטוי את ההשפעה הגדולה שלך על תעשיית ה-IT מהימים המוקדמים שלה ועד היום. לימדת דורות שלמים את רזי המקצוע של ניתוח המערכות, ודאגת בכך שתעשיית ה-IT תעשה קפיצות דרך במקצועיות ובחדשנות שלה בתחומי המחשוב ומערכות המידע.

היית מקצוען אמיתי, אדם שעומד על שלו ברמת המקצועיות והצורך להתחדש ולחדש, עם רצון תמידי לקדם את המקצוע של ניתוח המערכות. אבל מעל לכל, היית אדם חם ואוהב, אבא למופת וחבר אמיתי לדרך.

המשכת להעביר קורסים והכשרות ללא הפסקה, גם בגיל שבו אנשים כבר לא מלמדים ואפילו לא עובדים. כל זאת, כחלק מהשליחות שראית בתפקידך כמורה ומחנך.

פיני, אתה מסוג האנשים המיוחדים, שמשאירים חותם בלב ומשפיעים על החברה והקהילה לאורך שנים ולעוד שנים רבות".

נפרדנו בצער מאיש יקר וחבר אהוב. יהי זכרו ברוך.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. תמר מימון

    פיני מתיא ז״ל, אכן היה מורה דרך. מורה לחיים. זכיתי ללמוד ממנו בג׳ון ברייס את רזי המקצוע. במקצועיות. בצניעות. ביושרה וחוכמה מופלאה. תהא מנוחתך עדן איש יקר.

  2. אמציה וולוך

    רק עכשיו ראיתי ואני מלא צער. פיני ואנוכי, שני ירושלמים מאותו שנתון. הוא מגמנסיה כרמיה ואני מבית הכרם. עבדנו ביחד בשע"מ (אני קצת לפניו) ושנינו גדלנו עם המקצוע. במשך השנים נפגשנו בפורומים מקצועיים שונים. יהי זכרו ברוך.

  3. טומי מגדלן

    בתחילת אלפיים התחלתי ללמוד ניתוח מערכות.. אחד המרצים הגדולים שלנו היה פיני מתיא. היה מרצה נפלא ובן אדם נפלא. רק זיכרונות יפים מאותה תקופה. יהי זכרו ברוך. בכבוד רב, טומי מגדלן

  4. שלמה מתיא

    אדם גדול.משכמו ומעלה. הנצחה יפה לזכרו.

  5. שרית סיבוני

    גיסי היקר עדיין לא מאמינה שהוא לא איתנו איש יקר מיוחד במינו אהוב על כולם קטנים וגדולים.בחסרונו אנו מרגישים יום יום וכואבים מנסה להתנחם בזכרונות היפים שחלקנו עם המשפחה היקרה פנינה אחותי וילדיה הנכדים המקסימים גם להם קשה. אומרים שהזמן מכהה את הכאב מי יודע .נצור בליבי יהיה זיכרו ברוך.

אירועים קרובים