אתר חושף: שיתוף פעולה ניכר בין אפל לסין בצנזור יישומים

האתר החדש - applecensorship.com - נבנה על ידי ארגון זכויות אדם, ומציג צנזורה שמפעילה הענקית מקופרטינו על ה-App Store שלה ברפובליקה העממית ● זו כוללת חסימת אפליקציות שונות, ביניהן מנוע החיפוש של גוגל, גופי תקשורת ושירותים המספקים מידע על זכויות אדם

App Store.

אתר אינטרנט חדש מראה עד כמה אפל מאפשרת לממשלת סין לצנזר את מה שאנשים מורשים להוריד מה-iOS App Store שלה ומעורר דאגה עקב היקף הכניעה של הענקית למה שמכתיב הממשל הסיני.

האתר – Applecensorship.com – שנוצר על ידי ארגון ללא כוונת רווח המכונה GreatFire, עוקב אחר מה התכנים המצונזרים בסין, ומלמד משתמשים כיצד לעקוף את הצנזורה באינטרנט. באתר מוצע חיפוש אחרי אפליקציות, במטרה לאפשר לברר האם הן חסומות בסין, ולהשוות את התוצאות ל-150 מדינות אחרות. בנוסף למספר אפליקציות רשת וירטואליות פרטיות (VPN) שאינן ניתנות לגישה, גם אפליקציות חדשות רבות נחסמו, כולל זו של הניו יורק טיימס, רדיו אסיה החופשית וקול טיבט, כך על פי דיווח ב-The Intercept.

בסין מופעל משטר צנזורת אינטרנט הנוקשה בעולם. משמעות הדבר היא חסימת אלפי אתרים זרים שנתפסו כאיום על ידי המפלגה הקומוניסטית השלטת. בין האתרים והיישומים החסומים בפני הציבור הסיני נמצאת צמרת השירותים הפופולריים ביותר בעולם, כולל יוטיוב, טוויטר, אינסטגרם ואפילו פייסבוק. בייג'ינג הורתה בעבר גם לסגור עשרות ספקיות סיניות ומתמקדת גם בשירותים מחו"ל, מתוך כוונה להדק את שליטתה באינטרנט.

ביולי 2017 דיווחו ספקיות שירותי VPN – אפליקציות המאפשרות למשתמשים לעקוף את מה שמכונה "חומת האש הגדולה" של סין, שמטרתה להגביל את הגישה של משתמשים לאתרים בחו"ל – על הסרת יישומים מהחנות של אפל. הדבר הצביע, לפי מבקריה של הענקית האמריקנית, על כך שהיא נכנעה ללחץ מבייג'ינג ומצייתת לתקנות האינטרנט הנוקשות של המדינה.

לפי The Intercept, בסוף 2017 הודתה אפל בפני סנאטורים מארה"ב כי הסירה מחנות האפליקציות שלה בסין יותר מ-600 אפליקציות VPN, שתפקידן לאפשר למשתמשים להתחמק מצנזורה וריגול אונליין. אבל החברה מעולם לא גילתה אילו אפליקציות ספציפיות היא הסירה – וגם לא חשפה שירותים אחרים שהיא חסמה מחנות האפליקציות שלה עקב דרישת הממשל הסיני.

קוק בעבר: "מקווים כי עם הזמן את ההגבלות שאנו רואים יפחתו"

"נדרשנו על ידי הממשלה (הסינית – ג"פ) להסיר חלק מיישומי ה-VPN מחנות האפליקציות, שאינם עומדים בתקנות החדשות האלה. …היינו מעדיפים, כמובן, שלא להסיר את היישומים, אבל כמו שאנחנו עושים במדינות אחרות אנו עוקבים אחר החוק בכל מקום בו אנו עושים עסקים. אנו מאמינים בנחרצות כי לקיחת חלק בשווקים ואפשור תועלת ללקוחות הם לטובת האנשים שם ובארצות אחרות גם כן. אנחנו מאמינים בשיתוף פעולה עם ממשלות, גם כשאנחנו לא מסכימים. במקרה מסוים זה, אנו מקווים כי עם הזמן את ההגבלות שאנו רואים יפחתו, כי חדשנות באמת דורשת חופש לשתף פעולה ולתקשר", כך הצהיר טים קוק, מנכ"ל אפל, באוגוסט 2017 אחרי החשיפה הקודמת.

אלא שלפי הדיווחים והגילויים האחרונים באמצעות האתר שהשיקה GreatFire, לא רק שהמצב לא התמתן אלא שאפל ממשיכה להיעתר לדרישות הצנזורה הסינית ובעוצמה.

האתר גילה כי הענקית האמריקנית גם חוסמת כלים פיראטיים, כמו דפדפן Tor ו-Psiphon; את אפליקציית החיפוש של גוגל ואת Google Earth; יישום שנקרא ביטר וינטר, המספק מידע על זכויות אדם וחירויות דת בסין; ואת האפליקציה המופעלת על ידי הרשות המרכזית טיבטית, המספקת מידע על זכויות האדם הטיבטיות ועל נושאים חברתיים.

כמה חרמות – כמו אלו של יישומי VPN מסוימים ושל הטיימס – קיבלו סיקור תקשורתי בעבר, אבל רבים מאלו שנמצא שחסומים לא דווחו בכותרות עד כה.

צ'ארלי סמית', מייסד שותף של GreatFire.org, אמר ל-Intercept כי לעמותה היה חשוב להשיק את האתר משום ש"אפל מספקת מעט שקיפות לצנזורה בחנות האפליקציות שלה. רוב המפתחים מגלים שהיישום שלהם כבר צונזר לאחר שהם רואים ירידה בתנועה בסין ומנסים להבין אם יש בעיה. רצינו להביא שקיפות למה שהם מצנזרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים