#ינואר השעיר: תופעה ויראלית שכל כולה שיער גוף נשי

נשים ממשיכות להפגין נוכחות ברשתות החברתיות באקטים של מחאה והתעוררות● הטרנד האחרון - שהתחיל באינסטגרם אבל כבר עף לכל עבר - כולל העלאת תמונות סלפי שבהן מתועד שיער הצומח ללא ריסון בבית השחי, במפשעה, על הרגליים וביתר מחוזות שבהם נוהגות לרוב נשים במערב לעשות הכל כדי להיפטר ממנו ולהיות חלקות

לא מגלחות. צילום: BigStock

קמפיין רשת חברתית חדש ומאוד ויראלי "תוקף" את העולם וזכה להיענות באופן מעורר השתאות. באנגלית תמצאו אותו תחת האשטאגים רבים, שהראשי שבהם הוא januhairy#, ובעברית תחת התיוג #ינואר_השעיר.

בעיקרו של דבר מדובר על קמפיין באורך חודש תמים, שבמהלכו נקראות נשים – ממש כפי שקרה עם אירועי Me Too# המטלטלים – לשתף עם עוקביהן צילומי סלפי שלהן, שבהם הן מציגות שיער גוף פראי ולא מרוסן. זאת אומרת, בתי שחי שעירים, מפשעות עם "שיחים", ורגליים שעליהן יש פשוט תלתלים.

היוזמה החלה, כמו מקבילתה המפורסמת ומשנת העולם, באינסטגרם, שם צצו כשערות שהתחמקו מהתער תמונות רבות של זרועות מונפות בגאווה שתחתיהן שיערות בכל מני אורכים, טקסטורות וצבעים. חלקן אפילו צבועות במכוון בגוונים מקוריים; כמו גם תמונות של שאר אזורי גוף שהחברה המערבית אוהבת לחשוף רק ואך ורק אחרי שעברו התערבות בדמות גילוח או הסרת שיער בלייזר, בשעווה או אפילו בחוט – אקטים כואבים במיוחד.

נשות העולם המערבי, והישראליות אחריהן, קמות למעשה ואומרות במהלך: אנחנו לא בובות. איננו אמורות להיראות בשונה מאיך שברא אותנו הטבע, ואנחנו מלאות גאווה על כל מה שיש לנו באופן טבעי. רבות טוענות שהנטייה הנשית להסרת שיעור הגוף היא תוצר של כניעה חברתית להכתבה פטריארכלית גברית שאין לה מקום בעידן הנוכחי, בשנת 2019.

 

את הקמפיין התחילה לורה ג'קסון, תלמידת תיכון בריטית שגידלה לראשונה את שיער גופה לצורך פרויקט בלימודים והעלתה את התיעוד תחת ההאשטאג Januhairy מתוך כוונה לעודד נשים לקבל ולהעצים את עצמן, וניסיון לאתגר את הדעה ששיער הגוף הנשי הוא דבר חריג ושיש להתבייש בו. היא הציגה את היוזמה כאתגר לשנה החדשה.

הקמפיין גם נועד לגיוס כספים לגוף שמכונה Body Gossip – עמותה לקידום החינוך סביב קבלת הגוף. היזמת ויתר המצטרפות אליה קוראות לנשים להתגייס למשימה של התיעוד החושפני, כמו גם להרים תרומות לעמותה החשובה.

שעירה? לעזאזל!

התגובות להפצת התמונות רבות ומגוונות. נשים, בעיקר צעירות, מתלהבות למדי מהפרסומים ועל אף שחלקן טוענות שלא יקחו חלק בהפסקת הסרת שיער הגוף, לא לחודש ולא בכלל, אחרות עושות רושם כמושפעות מהרעיון ויש אפילו מי שהכריזו שהן נענות לאתגר ועל אף שבעבר נהגו לשמור על גופן חלק למשעי הן מוכנות לנסות גם אחרת. יש המעידות על חופש גדול שמגולם בהחלטה.

לצד אלו ניתן לראות גם אינספור תגובות, הערות וטוקבקים על כתבות שסיקרו את התופעה, שבהן מבטאים גברים רבים, אבל גם נשים שמרניות, גועל ורתיעה, וחוזרים שוב ושוב על מנטרות ישנות שתכליתן במקרה המסוים – "נשים צריכות להיות יפות וחלקות".

אבל כמו קמפיין MeToo, שהשיקה בסוף שנת 2017, השחקנית אליסה מילאנו, גם כן דרך אינסטגרם, אף במקרה של januhairy# מדובר על מהלך שיש לו סיכוי להשפיע ולטלטל תודעה של רבים.

MeToo יצא נגד תרבות סקסיסטית של ניצול מיני, אונס והשפלה על רקע מגדרי, והצליח באופן בלתי רגיל בזכות היכולת של הרשתות החברתיות לשקף מציאות ולהעצים את נוכחותה, שלא הייתה מתבטאת כך בתקשורת המסורתית. הוא עדיין מהדהד ושינה עולם לטובה באופנים רבים.

חברות ההיי-טק הענקיות אפילו שינו באופן גורף את יחסן לנשים שהן חלק מכוח העבודה שלהן, גם במאמצי גיוון והכלה רבים יותר, וכן למשל בכניעה בדמות ביטול ההרגל לבוררות פנים-ארגונית חשאית בעת תלונה על הטרדות מיניות או התנהגות מינית לא ראויה מטעם בכיר בחברה. היו גם לא מעט בכירים ומפורסמים שמצאו את עצמם מפוטרים או נזרקים אל מחוץ לאור הזרקורים בשל החשיפה על התנהלות מינית קלוקלת מצידם, שהושתקה לאורך שנים.

לפיכך, גם לקמפיין הנוכחי ולעידוד נשים להיות טבעיות יותר, עתידות ככל הנראה עוד לא היות השפעות מהדהדות שיצוצו בהמשך הדרך, כך שהקיץ הבא של נשים רבות יכול אולי להיות הרבה פחות חלקלק ומזויף. נקווה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים