ה-IT שמאחורי בית המחוקקים

הח"כים והמועמדים השונים מציעים לנו בימים אלה את מרכולתם ואת מה שהם עשו, במסגרת מערכת הבחירות ● במאמר זה תוכלו לקבל מבט על המחשוב בכנסת, שמאפשר להם לבצע את פעילותם הפרלמנטרית ביתר יעילות

אבטחת המידע של פנקס הבוחרים והפרטיות - בין האתגרים המרכזיים של מערכת הבחירות. מקור: BigStock

הכנסת ממלאת תפקיד חשוב ביותר במשטר הדמוקרטי שלנו, ותפקידה הוא לפקח על פעילות הממשלה, למנוע עוולות ולחוקק חוקים שיענו על הצרכים והאתגרים של המדינה במגוון תחומים. כדי שהח"כים יוכלו למלא את תפקידם בצורה טובה, עליהם לקבל כלים מתאימים, שיאפשרו להם גישה מהירה, יעילה ומדויקת לסוגים שונים של מידע. את הכלים האלה מספק להם אגף המחשוב של הכנסת.

פורום המנמ"רים והמנכ"לים של אנשים ומחשבים, C3, היה לא מכבר אורח האגף. חברי הפורום נפגשו עם רובי סנדמן, מנמ"ר הכנסת, עם עוז כהן, סגנו, ועם שאר אנשי המחשוב הבכירים בפרלמנט שלנו. במפגש נחשפו חברי הפורום לפעילות המחשובית של הכנסת, שהופכת להיות אחד מארגוני הידע הדיגיטליים המתקדמים ביותר בארץ, ודאי במגזר הציבורי. זה קורה בתנאים לא פשוטים בכלל, בהתחשב באופי המקום ובתשומת הלב הגדולה שניתנת לכל דבר שקורה בו.

שמוליק חזקיה, מנהל חטיבת המידע והממונה על חוק חופש המידע בכנסת, שהיה ראשון הדוברים במפגש, אמר כי "התהליכים הפרלמנטריים מורכבים והיעד שלנו הוא לממש את מטרת הכנסת להיות שקופה לציבור". הוא ציין ש-"הטכנולוגיה מייצרת רעב וציפייה לתוצרים שאנחנו צריכים אותם. מדובר במערכת עם עצבים חשופים ואנחנו נמדדים בהרבה צמתים".

לדברי כהן, "אנחנו מתייחסים אל האזרחים כאל בעלי המניות שלנו, עבורם אנחנו עובדים פה ותפקידנו הוא להוציא לפועל את העיקרון שהכנסת חרתה על דגלה: שקיפות והנגשת המידע לכל אזרח בכל ערוץ ובכל דרך". כך, ציין, הכנסת מפרסמת לציבור באמצעים הדיגיטליים שלה מידע על ישיבות של המליאה ו-ועדותיה, פרוטוקולים, החלטות וחומרי רקע טרם הדיונים. "הכי חשוב הוא שהכל נעשה בשקיפות ובזמן אמת", אמר.

הוא ציין כי עבודת הוועדות היא אתגר בפני עצמו, מאחר שהלוביסטים פעילים בהן עד מאוד. "בשנה האחרונה שמנו דגש על זיהוי ושיקוף לציבור של הלוביסטים", אמר. עוד על כך – בהמשך.

האם המחשוב גורם לציבור להיות מעורב יותר בכנסת?

בהמשך דיברה רחל מלול, מנהלת אתר הכנסת. היא אמרה שככלל, היכולת של הציבור להיחשף למידע על הכנסת והפעילות בה ולהגיע אליו היא נרחבת ביותר, במיוחד בעידן הרשתות החברתיות. לדבריה, הדבר גורם לציבור – הישראלי אבל גם ממקומות נוספים בעולם – להיות מעורב יותר ולהביע את עמדתו.

"כאן, בכנסת, מתקבלות החלטות שיש להן השפעה ישירה על החיים במדינת ישראל", אמרה. "באמצעות אתר האינטרנט של הכנסת, שכיום משקף את העשייה הפרלמנטרית באופן חסר תקדים, יכול כל אזרח במדינה לבחון את עבודת הנבחרים, ולקבל אינפורמציה באופן ישיר וללא כל צורך בגורם שיתווך לו את הכנסת או את הח"כים. בזכות מהפכת השקיפות שהונהגה בכנסת, יכול הציבור לעשות בחירה מושכלת ובעיקר אחראית יותר של נבחריו".

מחשוב וחקיקה

כאמור, החקיקה היא אחד התוצרים המרכזיים של עבודת הכנסת. זהו תהליך מורכב, מרובה תת תהליכים וכזה שמתבסס על כמויות אדירות של מידע. גלי בן אור, מנהלת מאגר החקיקה, תיארה את הפעילות בתחום זה. "האתגר המרכזי שלנו הוא איחוד וחיבור בין כל מערכות המידע שמרכיבות בסופו של דבר את תהליך החקיקה", אמרה.

"כאשר הקמנו את המאגר, ב-2014, הנתונים היו מפוזרים במקומות שונים. הפעולה הראשונה שעשינו היא איחוד כל המאגרים למאגר מידע אחד – וזה סייע לנו לנהל טוב יותר את עובדי הכנסת", ציינה בן אור.

בהמשך דיבר שרון כהן, מנהל פרויקטים בכנסת, שציין את הלוביסטים, שמשפיעים על תהליך החקיקה – שחלק גדול ממנו מבוצע בוועדות הכנסת. "בתקופה האחרונה השקענו מאמצים כדי לשפר את תהליכי הזיהוי שלהם ובהגברת השקיפות", אמר.

הוא הוסיף שאחד האתגרים שבהם משקיע אגף המחשוב של הכנסת הוא תגבור אוטומציה של תהליכים ואיחוד מערכות – "מה שמביא ליותר שקיפות והתייעלות, ובסופו של דבר מייצר שירות טוב יותר ללקוחות הפנימיים והחיצוניים".

דובר נוסף במפגש היה אופיר כהן, מנהל אבטחת המידע בכנסת, שמדווח לקצין הכנסת. "אנחנו מתמודדים עם אתגר: אנחנו רוצים לשקף כמה שיותר מידע ולאפשר גישה לכמה שיותר אזרחים לכנסת, ובמקביל לשמור על המידע, בערוצים השונים שבהם הוא מופץ. המוטו שלנו הוא ללכת עם הטכנולוגיה ולא להתנגד לה, כי בסוף היא תנצח. יש לנו מערך שלם של הגנות שנועדו להגן על מערכות המידע מפני מתקפות סייבר", אמר.

במפגש השתתפו גם שמעון בלוך, מנהל תחום האודיו וה-וידיאו, שמפעיל את מערך המצלמות והתיעוד מוועדות הכנסת, ועמית שניצר, סגן מנהל חטיבת המידע, שסיפר כיצד מתעדים בזמן אמת ישיבות מליאה של הכנסת, על ידי צוות מתמללים, שפועל כדי להעלות לאוויר את מה שנאמר בדיון כמה שיותר מהר.

השורה התחתונה: אם בעבר, תחום ה-IT בכנסת נתפס ככלי עזר בלבד, ככזה שלא רבים הפנימו את חשיבותו, הרי שכיום נשענת הפעילות של בית המחוקקים שלנו על מערכות מידע, מחשבים וכלי דיווח ושידור. אין ספק שעם האמצעים שמציעה הכנסת, כשנלך להצביע בבחירות באפריל, תהיה לכל אחד מאתנו אפשרות לדעת הרבה יותר מה עשה כל אחד מהנבחרים שלנו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים