הראש היבמי ממציא לנו פטנטים

הענק הכחול מוביל את רשימת החברות שרשמו הכי הרבה פטנטים - גם ב-2018 ● רבים מאותם פטנטים הם תוצר של עבודת מעבדות המו"פ של יבמ בישראל ● מי בהמשך הרשימה? ואילו חברות נעדרות מהעשירייה הראשונה?

מימין: החוקרים שפיתחו פטנטים של יבמ בתחומי הענן והמחשוב הקוונטי, ונעם סלונים, ממפתחי פרויקט הדיבייטר במעבדת המחקר של החברה בחיפה. צילום: יח"צ

יבמ הגיעה לראש דירוג החברות הטכנולוגיות שרשמו פטנטים ב-2018. לכאורה, מדובר בנו ניוז, כי הענק הכחול עושה זאת כבר 26 שנים ברציפות. אלא שכדאי לשים לב למספר הרב של הפטנטים שהיא רשמה, לעובדה שחלק נכבד מהם מגיעים ממרכזי המו"פ של החברה בישראל ולפער הגדול, של עשרות אחוזים, בין הנתון שהיא השיגה למספר הפטנטים שרשמה החברה שהגיעה למקום השני – סמסונג.

כפי שניתן לראות בטבלה למטה, יבמ רשמה בשנה החולפת 9,100 פטנטים בעוד שסמסונג רשמה "רק" 5,850. קאנון הגיעה למקום השלישי עם קצת יותר מ-3,000, כשאחריה בחמישייה הראשונה אינטל ו-LG. פותחת את החמישייה השנייה TSMC הטיוואנית, כשאחריה, בפער קטן, מיקרוסופט וקוואלקום. את העשירייה הראשונה סוגרות אפל ופורד.

עוד דבר מעניין הוא החברות שלא נמצאות בעשרת הגדולים, ובראשן גוגל, שהיא כבר מזמן לא רק חברת אינטרנט. אולי מטבע הדברים, נפקד מהעשירייה הראשונה גם מקומן של חברות אינטרנט, סייבר וענן.

לעומת זאת, כמחצית מהפטנטים שרשמה יבמ ב-2018 קשורים לחדשנות בתחומי הענן והאבטחה, וגם הבינה המלאכותית, הבלוקצ'יין והמחשוב הקוונטי. זה מתיישב עם דבריה של ג'יני רומטי, מנכ"לית הענק הכחול, שהרבתה לדבר על נושאים אלה בדבריה בתערוכת CES, שנערכת השבוע בלאס וגאס.

יבמ רשמה יותר מ-2,000 פטנטים בתחום הענן ולמעלה מ-1,600 בעולם הבינה המלאכותית, בין היתר על יישומים המגנים על אגמי מים מתוקים ונהרות – אתגר שנחשב לאחד המשמעותיים שהחברה האנושית תתמודד איתם בעשורים הקרובים, לפחות לדעתה של החברה. מעל 1,400 פטנטים אחרים עוסקים בתחומי האבטחה, למשל בפיתוח פתרונות לניסיונות גניבת זהות דיגיטלית, ובתחומי הבלוקצ'יין והמחשוב הקוונטי.

10 החברות הטכנולוגיות שרשמו את הפטנטים הרבים ביותר ב-2018

10 החברות הטכנולוגיות שרשמו את הפטנטים הרבים ביותר ב-2018

פטנטים Made in Israel

המקור של מאות מהפטנטים הללו הוא, כאמור, במעבדות הפיתוח והמחקר של יבמ בישראל. יצוין כי מעבדת המחקר של החברה בחיפה היא הגדולה ביותר שלה מחוץ לגבולות ארצות הברית.

בין הפטנטים הכחולים לבנים ניתן למצוא כאלה שמהווים חלק מאחד מפרויקטי הדגל של החברה, Project Debater – מערכת בינה מלאכותית שמסוגלת לנהל ויכוח מול מתמודדים אנושיים, והרשימה מומחים ועיתונאים שהגיעו לפני כמה חודשים למשרדי יבמ בגבעתיים כדי לחזות ביכולותיה. החוקרים הישראליים שהיו מעורבים בפרויקט רשמו פטנט על שימוש בלמידת מכונה לזיהוי תוכן שתומך או מפריך טענה במסגרת ויכוח. פטנט זה, למשל, עתיד לסייע בשיפור האינטראקציה בין מכונות ובני אדם במסגרת שיחה חופשית.

לדברי עודד כהן, סגן נשיא עולמי ומנכ"ל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה, "מעל לחצי יובל שאנחנו מובילים ברישום פטנטים. אנחנו רואים בעבודת המו"פ אחריות גדולה – לרתום את הטכנולוגיה לטובת האנושות ולמצוא פתרונות שישפרו את החיים של כולנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים