גוגל העבירה כ-23 מיליארד דולר למקלט מס בברמודה ב-2017

הגשת מסמכים חשפה כי הענקית ממאונטיין וויו השתמשה גם הפעם בחברת קש הולנדית בכדי לצמצם למינימום את היקף המסים שעליה לשלם ● היא נהגה כך גם ב-2016, ולא נראה שיש בכוונתה לחדול מההתחמקות, החוקית הזו, מתשלום המסים במלואם

גוגל

גוגל העבירה 19.9 מיליארד יורו – שהם כמעט 23 מיליארד דולר – באמצעות חברת קש הולנדית לברמודה ב-2017, כחלק מהסדר המאפשר לה לצמצם את היקפי תשלומי המס מחוץ לארה"ב, וזאת לפי מסמכים שהוגשו ללשכת המסחר ההולנדית, ועל פי דיווח חדש בגרדיאן הבריטי.

גם בשנה שעברה חשף העיתון Het Financieele Dagblad ההולנדי מסמכים רשמיים, שאותם הגישה החברה ללשכת המסחר של הולנד, ושהעידו על התנהלות זהה. אלא שהשוואה בין המקרים מגלה כי הסכום שהועבר באמצעות החברה, שמכונה Google Netherlands Holdings BV, עמד ב-2017 על כ-4 מיליארד יורו יותר ממה שהעבירה החברה למקלט המס בשנת 2016.

אסטרטגיית מס חוקית אבל מקוממת

בתגובה לחשיפה אמרה גוגל בהצהרה רשמית כי היא משלמת את כל המסים ומצייתת לחוקי המס בכל מדינה שבה היא פועלת ברחביה העולם. הענקית מסרה כי שיעור המס האפקטיבי הגלובלי שלה ב-10 השנים האחרונות הוא 26%, ושמרבית המסים שלה משולמים בארץ המוצא שלה, ארצות הברית.

על פי ההגשה השנתית של החברה הבת ההולנדית, גוגל שילמה מסים בסך של 3.4 מיליון יורו בהולנד ב-2017, כשהרווח הגולמי שלה במדינה עמד על 13.6 מיליון יורו.

חברת הבת בהולנד משמשת להעברת הכנסות מתמלוגים שנצברו מחוץ לארה"ב ל-Google Ireland Holdings, חברה-שותפה שבסיסה בברמודה, מקום שבו חברות אינן משלמות מס הכנסה. אסטרטגיית המס הנוכחית היא חוקית ומאפשרת לגוגל להימנע מתשלומי מסים מלאים על הכנסותיה בארה"ב או באירופה.

אירי כפול – כריך הולנדי

בעבר נהגה גוגל להשתמש בעיקר באירלנד כמדינת מקלט מס, אבל זו החליטה ב-2014, תחת לחץ מצד האיחוד האירופי וארצות הברית, להפסיק את ההסדר, וגוגל תיאלץ לחדול מהקומבינה הזו עד לשנת 2020. בין השאר, לפי הדיווחים, גוגל מצאה לאירלנד מקומות חלופיים כגון ברמודה.

לפי כך השתנה המינוח "אירי כפול" – שמכוון להקמת שתי חברות איריות אשר מקיימות גם בינן לבין עצמן ומול החברה-האם הבינלאומית שלהן פעילות עסקית בסכומים שלא מייצגים את מחירי המוצר או השירות האותנטיים, מה שמאפשר בסופו של הליך שהרווח ישאר בחברה האירית, שעליה חל שיעור המס הנמוך ביותר. כיום, בזכות השימוש בחברה ההולנדית בברמודה, הפך האסטרטגיה הידועה בכינוי "אירי כפול – כריך הולנדי", המיוחסת לפעלול ההתחמקות ממסים במתכונתו הנוכחית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים