כך הבינה המלאכותית הופכת כל מנמ"ר למנהיג

הבינה המלאכותית פתחה בפני מנהלי מערכות המידע הארגוניים אפשרויות עצומות לתרומה לחברה, ולהשפעה משמעותית יותר על אופן פעולתה, התחרותיות וזרם ההכנסות שלה ● לפניכם חמש דרכים שבאמצעותן ה-AI ישנה את עבודת המנמ"ר

02/01/2019 18:20
פולה טוליבר, סגנית נשיא ומנמ"רית אינטל העולמית. צילום: יח"צ

בעבר, מנמ"רים הסתכלו מהצד על משרות כגון מנהל טכנולוגיה ראשי או מנהל דיגיטלי ראשי. בחלק מהמקרים, התפקידים הארגוניים החדשים תפסו פיקוד על הטכנולוגיה החדשה בארגון, כשהם מותירים את המנמ"רים עם אחריות למערכות הלגאסי הוותיקות. הבינה המלאכותית שינתה את התמונה לחלוטין ויצרה מרחב חדש, שבו הם יכולים לשגשג כאנשי מקצוע בעלי חזון וכאסטרטגים עסקיים.

מדרון החדשנות הטכנולוגית נעשה תלול מתמיד בעשור האחרון, ואתו הטכנולוגיות והיכולות החדשות שמגיעות לשוק. משמעות הדבר היא שלמנהלי המידע הראשיים יש הזדמנות רבה יותר להשפיע משמעותית על אסטרטגיית החברה. מחלקת ה-IT היא הישות הארגונית המתאימה ביותר להוביל את מהפכת הבינה המלאכותית בארגון, משלוש סיבות: ראשית, למחלקה זו יש נקודת מבט מקיפה על פעולות החברה; שנית, היא מנהלת ומכירה מקרוב את הנתונים, מערכות המידע והתהליכים העסקיים הדרושים כדי שהבינה המלאכותית אכן תוטמע בארגון בהצלחה; ושלישית, ליחידה זו יש תרבות מוטת שירות ויכולת ניהול פרויקטים – שתי תכונות הדרושות להובלת טרנספורמציה כה מעמיקה.

מה שנשאר לעשות הוא שמחלקת המחשוב הארגונית תקבל על עצמה את התפקיד ותפתח את הכישורים והלך הרוח המהפכני הדרוש להובלת יוזמה כזאת. הנה חמש דרכים להגיע לשם:

הבינה המלאכותית תבסס מחדש את מחלקת המחשוב כגורם עסקי מוביל וחשוב
טכנולוגיות שנחשבו בעבר לשיא התחכום, כגון רישות ואחסון, גורמות כיום לחלק מתחומי האחריות המרכזיים של מחלקת המחשוב להיראות קלים יותר ממה שהם באמת. בינה מלאכותית, לעומת זאת, מציעה דינמיקה שונה מאוד. היא יוצרת הזדמנות לכל מנמ"ר להפוך למנהיג, לגלות ולהגדיר כיצד הבינה המלאכותית תאפשר לנהל את העסק ביתר קלות, וכיצד ניתן יהיה להשתמש בה להגדרת אפיקים עסקיים חדשים.

הבינה המלאכותית תהפוך ליתרון התחרותי של מחלקת המחשוב
התיאבון שמפגינים עסקים לאימוץ בינה מלאכותית הוא משמעותי וגדל כל העת. באינטל, לדוגמה, מחלקת המחשוב קיבלה החלטה אסטרטגית למקד את מאמציה בתחום ה-AI בתהליכים הקריטיים ביותר בשרשרת הערך. היחידה הקימה מרכז מיומנויות לבינה מלאכותית, שמשימתו לחולל מהפך קיצוני בתהליכים עסקיים קריטיים בשיתוף עם היחידות העסקיות האחרות. מרכז זה מתמקד בבעיות או הזדמנויות כמו תכנון מוצרים טובים יותר, קיצור משך הזמן הנדרש למוצר להגיע לשוק, הפחתת עלות הייצור, שיפור התפוקה ועוד.

הבינה המלאכותית תספק את התמורה לכל הנתונים
בעבר תבעו המנהלים יותר נתונים מהכמות עמה הם יכולים היו להתמודד. ארגוני המחשוב עשו כמיטב יכולתם לרצות את דרישות ההנהלה, כשהם מעבירים אינספור פטה-בייטים באתר הארגון או באחסון בענן, כדי שאף יחידת נתונים לא תחסר. אך רוב המידע היה כה דחוס, עד שלא היה סיכוי שבני אדם יספיקו לעבדו לפני שערכו יחלוף. כיום יכולה בינה מלאכותית לנבור בכמויות עתק של נתונים ולחלץ מהם תובנות בשבריר שנייה. היא מסוגלת לאתר השלכות על השורה התחתונה של החברה שבני אדם לא היו מבחינים בהן לעולם. המנמ"ר הארגוני נמצא בעמדה המושלמת לגיוס החידושים האלה לטובת הארגון.

מחלקת המחשוב הארגונית תהפוך לגורם בעל התרומה הגדולה ביותר לחדשנות פנימית
שימוש ב-AI בארגון לא נועד לתת למנמ"ר הזדמנות להתקין טכנולוגיה לשם הטכנולוגיה. הבינה המלאכותית מספקת סט כלים רבי עוצמה, שמאפשרים לליבת העסק לעשות את מלאכתה טוב מתמיד. מחלקת המחשוב חייבת להיות בחזית, לקחת סיכונים טכנולוגיים ועסקיים, לפרסם את סיפורי ההצלחה שלה בקרב הממהרים לאמץ חידושים, ויחד עם זאת להודות בכישלונות וללמוד מהם.

ה-AI גם תורם למחקר ולפיתוח בתחומים אחרים, כמו פיתוח תרופות. חברות הפארמה וארגוני מחקר כבר משתמשים בפתרונות בינה מלאכותית כדי לייעל ביצוע מחקרים קליניים, על ידי איסוף עקבי של מידע לא מוטה על התנהגות המטופלים והמרתו לתובנות המאפשרות השלכות בריאותיות. השגת יתרון תחרותי במחקר פרמצבטי באמצעות AI היא כלי רב ערך גם לחברות וגם למטופלים, מאחר שניסויים קליניים אחראים לכ-40% מההוצאה על מחקר ופיתוח.

יחד עם ארגון ה-IT, בינה מלאכותית תתרום ישירות לצמיחה עסקית
בדו"ח הביצועים השנתי של אינטל ל-2017 ציינה החברה שאנליטיקה חיזויית הניבה לה ערך עסקי של יותר מ-650 מיליון דולר. היקף זה ממחיש שמנמ"רים יכולים לעשות הרבה יותר מאשר לשמור על הגבולות הטכנולוגיים של החברה או על כושר התחרותיות והרלוונטיות שלה. זוהי תזכורת לכך שתפקידו של המנמ"ר הוא גם לאתר הזדמנויות חדשות שמשתמשות בטכנולוגיה של היום, כמו גם בזו של המחר. מאז ומתמיד, המנמ"רים היו במיטבם כאשר שילבו מיומנות טכנולוגית עם חזון וחשיבה כלל ארגוניים. ה-AI הוא המנוף החדש ביותר, וכפי הנראה גם החזק ביותר, בערכת הכלים שלהם.

לסיכום, הבינה המלאכותית פתחה בפני מנהלי המידע הארגוניים אפשרויות עצומות לתרומה אסטרטגית לחברה, למילוי תפקיד בהתקפה ולהשפעה משמעותית יותר על אופן פעולתה, התחרותיות שלה וזרם ההכנסות. זו עומדת להיות אחת התקופות המסעירות ביותר עבור המנמ"רים.

הכותבת הינה סגנית נשיא ומנמ"רית אינטל העולמית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים