מתי הופיעה המילה "טכנולוגיה" בפעם הראשונה?

המילה שאנחנו מרבים להשתמש בה כבר בת 169 שנים, או 116 בשימוש לציבור הרחב ● היכן הייתה הופעת הבכורה שלה? ומה הייתה ההגדרה הדי מוזרה של המונח?

הטכנולוגיות - חדשות (ומתחדשות), המילה טכנולוגיה - ישנה. צילום אילוסטרציה: BigStock

מדי שבוע אני מספרת בטור זה על אירועים היסטוריים הקשורים לעולמות הטכנולוגיה והמדע, אבל משום מה עוד לא נכתב כאן על המילה עצמה – "טכנולוגיה".

המילה "טכנולוגיה" מככבת, בכתב ובעל פה, כבר עשרות שנים, אבל הפעם הראשונה שבה היא הופיעה בפרסום המיועד לציבור הרחב הייתה במהדורת 1902 של מילון המאה (ה-Century Dictionary) – אחד המילונים האנציקלופדיים הגדולים והחשובים בשפה האנגלית. תחת ערך המילה "טכנולוגיה" נכתב הפירוש: "מחקר על אמנויות מכניות והנדסיות". טוב, אז עדיין לא הומצאו המחשב, הסלולר ומרביתם המכריע של המכשירים והעולמות הטכנולוגיים שאנחנו מכירים כיום.

באותו המילון צוינה העובדה שהשימוש הראשון המתועד במילה נעשה ב-1859, בטיוטת ההצהרה שהוכנה לקראת הקמת המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), שתוכנן בתחילה להיות "חברה לאמנויות, מוזיאון לאמנויות ובית ספר למדע תעשייתי".

מדיח הכלים הראשון

בוקר אחד בשנת 1886 התעוררה ג'וזפין קוקרן בת ה-47 בביתה שבאוהיו, ארצות הברית, לעוד יום לאחר נשף מוצלח שאירחה בביתה. ידיה העידו על השעות שבזבזה בשטיפת כלי החרסינה היקרים שלה. כאשת חברה עשירה, הנשואה לסוחר מצליח, היא לא הייתה מורגלת בעבודות בית, אבל היא חשה תסכול עמוק על הטיפול הכושל של משרתיה בכלי החרסינה הסינית שלה, שנשברו בידיהם הלא זהירות, ולכן החליטה לקחת על עצמה את מלאכת שטיפתם.

132 שנים של מדיח כלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

132 שנים של מדיח כלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

באותו הבוקר החליטה קוקרן שצריך להמציא מכונה שתעשה זאת במקומה. בלי כל השכלה טכנולוגית, אבל עם מורשת משפחתית בתחום הטכני – סבה היה ממציא של ספינות קיטור ואביה היה מהנדס אזרחי מפורסם – היא החלה לשרטט דגם של מכונה, ובמהלך החודשים שאחר כך ייצרה את אב הטיפוס הראשוני שלה במחסן שבחצר ביתה. מדיח הכלים הראשון הורכב מדוד נחושת ובתוכו גלגל שהסתובב בכוחו של מנוע חשמלי. על הגלגל הורכבה רשת ברזל, שהונחו עליה צלחות, כוסות וסכו"ם. כשהגלגל הסתובב, הותזו על הכלים מתחתית הדוד מים חמים שהומס בהם סבון, ולאחר מכן מים חמים נקיים בלבד. כמעט כמו בימינו.

ב-28 בדצמבר 1886 רשמה עליו קוקרן פטנט. היא ציפתה להצלחת המצאתה בקרב נשים כמותה, שרוצות לשמור על כלי המטבח שלהן, אבל להפתעתה, זה לא קרה. קוקרן הציגה את מדיח הכלים שלה ביריד העולמי שהתקיים בשיקגו ב-1893 ומי שנכבשו בקסמה של המצאתה היו דווקא מסעדות ובתי מלון, שהחלו לרכוש את מכונות השטיפה קוקרן-גאריס שלה. היא הקימה חברה שייצרה את מדיחי הכלים, שברבות הימים הפכה לחברת KitchenAid, ורק בשנות ה-50 של המאה הקודמת החלו המדיחים להיכנס לחיי היום יום במטבחי הבתים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים