מחקר: 1,000 דולר לא יספיקו לשכנוע משתמשי פייסבוק לעזיבתה לשנה

האם אתם מכורים לפייסבוק? כמה כסף היה משכנע אתכם לסגור את הדף שלכם ברשת החברתית הדומיננטית למשך שנה? מחקר אוניברסיטאי אמריקני חדש מצא כי 1,000 דולר לא יספיקו למרבית הנשאלים

מוכנים למחוק את פייסבוק? אילוסטרציה: BigStock

משתמש פייסבוק האמריקני הממוצע ידרוש יותר מ-1,000 דולר בכדי להתרחק מפלטפורמת המדיה החברתית למשך שנה תמימה, כך על פי תוצאות מחקר חדש שפורסמו ביום ד' בכתב העת המדעי PLOS ONE.

מחקר משותף שערכו נציגים מהאוניברסיטאות סוסקהאנה שבפנסילבניה וטאפטס שבמסצ'וסטס, ביחד עם הקניון קולג', שבמדינת מישיגן, השתמש בסדרת מכרזים בכדי לנסות לקבוע מה ההשקעה המינימלית (בדולרים) שתידרש בכדי לגרום לאנשים להפסיק להשתמש בפלטפורמת הרשת החברתית הפופולרית שמשמשת כ-2.2 מיליארד משתמשים בכל רחבי העולם.

לפני כמה שנים החל הכלכלן מאוניברסיטת טאפטס, שון קאש, להתעניין בשאלה בכמה משתמשי פייסבוק ממוצעים (שאינם עובדים, בעלים או בעלי מניות שלה) מעריכים את החברה. במאמר שפורסם אתמול (ד') הוצגה התשובה: בכ-1,000 דולר לשנה למשתמש.

מכירות פומביות: כמה תרצו בעבור הפסקת השימוש?

קאש ועמיתיו מחברי המחקר הגיעו למספר המסוים הזה באמצעות סדרה של "מכירות פומביות" שבהן הציעו לקבוצות של אנשים סכומי כסף תיאורתיים בתמורה למחיקת חשבונות הפייסבוק שלהם לתקופות של שעה, שלושה ימים או שבעה ימים. החוקרים חישבו את המחיר הממוצע שעליו הסכימו הנחקרים, ונתחו את התוצאות.

ראשית הם מצאו כי התשובות השתנו בהתאם לאופי הקבוצות – למשל אם המשתתפים היו סטודנטים או תלמידים צעירים. בממוצע, הסטודנטים נקבו בעלות של 2,076 דולר בכדי להיפטר מחשבונות הפייסבוק שלהם למשך שנה שלמה, בעוד שחברי הקהילה של מישיגן שהשתתפו במחקר "הסתפקו" ב-1,139 דולר בלבד בכדי לעשות זאת.

מכרז אונליין אחר שנכלל במחקר, ושהצליח להשיג יותר מאלף תשובות, הגיע לסכום הממוצע 1,921 דולר בעבור הפסקת הפעילות בפייסבוק. אגב, החוקרים היו הוגנים ושילמו לזוכים בכל אחת מהמכירות הפומביות את הסכום שהובטח.

ממשיכים לדבוק בפלטפורמה המושמצת

לדברי קאש, התוצאות מצביעות על כך שלמרות שנים של שיח ציבורי אודות החששות מפלישה לפרטיות והפצת פייק ניוז ותוכן מניפולטיבי – שהלכו וצברו תאוצה וכן קיבלו הוכחות לכאורה באחרונה – אנשים עדיין רוצים נוכחות בפייסבוק ולא מתכוונים לוותר עליה בקלות.

והסיבות לחיבה לא מובהקות – קאש ציין במאמר שהנחקרים סיפקו לחוקריהם שפע של הסברים מדוע הם מעריכים את ענקית המדיה החברתית הדומיננטית. למשל הוא סיפר שאחת מתלמידותיו היא חברה בקבוצת פייסבוק שבה מוצעים פריטים שונים בחינם, ואמרה לו שאינה יכולה לוותר על החשבון שלה משום ש"אנחנו משתמשים בו לאחסון תמונות. אנו משתמשים בו לקנייה ולמכירה של דברים. אנו משתמשים בו כדי להסתכל בתמונות של ילדי כיתת התיכון שלנו. אנחנו משתמשים בו לחדשות".

אחד ממחברי המחקר, מומחה בתחום התקשורת החברתית, אמר שלפי הכרתו את המצב, כמחצית מהצעירים בגילאי 18-24 נכנסים לפייסבוק כפעולה הראשונה שהם עושים בבוקר. הזמן הממוצע שמעבירים משתמשים יומיים באפליקציה הוא 20 דקות, אבל מרביתם "מבלים" בה שעות רבות ביום.

וכך, לפי קאש, אמנם פייסבוק לא יכולה לחייב אותנו במחיר בעבור עצם ההודאה בצורך שלנו בה, אבל אם הייתה יכולה, "היו הרבה אנשים שהיו מוכנים לשלם 3 דולר ליום בעבור זה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים