"יש לגשר על הפער הטכנולוגי בין התעשייה לקיים במערכת הבריאות"

"התפקיד של משרד הבריאות הוא לגשר על הפער הזה", אמרה רוית ורשה דור, ראשת תחום חדשנות ובריאות דיגיטלית במשרד, ומנתה שורת פרויקטים טכנולוגיים שהוא מבצע בימים אלה

רוית ורשה דור, ראשת תחום חדשנות ובריאות דיגיטלית במשרד הבריאות. צילום: ניב קנטור

"קיים פער בין הטכנולוגיות המתקדמות הקיימות בעולם הרפואה הדיגיטלית – בתעשייה ובאקדמיה – לבין מה שיש במערכת הבריאות בפועל. תפקידנו הוא לגשר על הפער הזה", כך אמרה רוית ורשה דור, ראשת תחום חדשנות ובריאות דיגיטלית במשרד הבריאות.

ורשה דור דיברה בפתח כנס dHealth2018. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות מקצוענים מתחום הבריאות הדיגיטלית ובהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדברי ורשה דור, "משרד הבריאות פועל בנושא זה בכמה חזיתות. ראשית, אנחנו בונים תשתית טכנולוגית לאומית לטובת המטופל, על מנת להביא לו ערך – גם בפריפריה. אנחנו פועלים להורדת חסמי גישה, למימון ולבניית תרבות של רכש והתקשרות. זה נעשה באמצעות עבודה משותפת עם סטארט-אפים ועם ארגוני בריאות, וחיפוש של פתרונות טכנולוגיים לאתגרים פחות פופולריים של מערכת הבריאות. אנחנו בונים בנוסף מודלים לתמרוץ של ארגוני בריאות, לפיתוח תשתיתי וכוח אדם בעולם זה. פעולות נוספות הן סיוע להנגשת מידע ונתוני מחקר, וכינון רגולציה לשימושים משניים במידע".

גשר בין שני וקטורים מנוגדים

היא ציינה כי "אנחנו פועלים לקידום חדשנות במערכת ומשמשים מעין גשר בין שני וקטורים מנוגדים – ציות והלימה לרגולציות, כמו גם הרצון לאבטחת מידע והגנת הזכויות והפרטיות של המטופלים, אל מול קידום הטרנספורמציה הדיגיטלית. מצוקת המשאבים במערכת הבריאות הולכת וגדלה, אך מערכת הבריאות הגלובלית נמצאת בעיצומה של מהפכה".

ורשה דור אמרה ש-"הממשלה הציבה את הבריאות הדיגיטלית כנושא שיש להשקיע בו, כדי להיות בהובלה עולמית ועל מנת שהוא יהווה מנוע צמיחה. להשקעה בבריאות יש יתרונות ופוטנציאל כלכלי. במרץ השנה הממשלה אישרה תכנית לאומית לתחום, בהשקעה של שבעה מיליארד שקלים, תוך שיתוף פעולה בין שבעה משרדים".

מכרזי אתגר

בדבריה הציגה ורשה דור את מכרזי אתגר והסבירה עליהם: "אחת לתקופה, משרד הבריאות בוחר צורך אחד או יותר במערכת הבריאות הישראלית ומפרסם מכרז לאיתור טכנולוגיות שיסייעו לטפל בו. הרעיון של מכרזי האתגר הוא שאנחנו לא מבקשים פתרון שכבר אופיין אצלנו, אלא מציבים שאלה או אתגר ליזמים, ומבקשים מהם להציע פתרון. המכרזים פתוחים לפתרונות דיגיטליים מעולמות שונים. כל רעיון ייחודי עשוי להתקבל. ההצעות הנבחרות מקבלות מימון מלא לפיילוט הוכחת היתכנות (POC)".

היא ציינה ש-"אחת המטרות של מכרזי אתגר היא להפגיש את משרד הבריאות עם תעשיית החדשנות באזורים שונים, כגון בעיות השמנה, טעויות באבחונים או ממצאים, נפילות בגיל מבוגר ועוד. המכרזים האלה מאפשרים לנו לקבל פתרונות טובים מהתעשייה. אנחנו בוחרים בימים אלה את הזוכים במכרז לשיפור איכות הטיפול במוסדות גריאטריים סיעודיים. הטכנולוגיה שם בפיגור, ואנחנו מחפשים פתרונות שיקלו על הסביבה הטיפולית ועל כוח העזר. ברצוננו, באמצעות הטכנולוגיה, להעלות להם את המוטיבציה, להקל על עבודתם, לשפר את התקשורת בין המטופלים והמטפלים, ולייעל את השירות".

ורשה דור דיברה על תכנית פיילוטים נוספת, שאותה מקיימים רשות החדשנות והמשרד לשוויון חברתי, יחד עם משרד הבריאות. "התכנית מקדמת שיתופי פעולה של חברות עם ארגוני בריאות. אנחנו מוציאים קול קורא פעמיים בשנה וחברות מגישות בקשה למימון פיילוט, כשהן מגיעות למכרז ביחד עם ארגון בריאות. לאחר אישור ההצעה, הן מקבלות מימון של בין 20% ל-50% מהכסף הדרוש לפיילוט להוכחת היתכנות. בסבב הראשון של 2018 הוגשו 52 פיילוטים ואישרנו תמיכה ל-24 מהם בסכום של 74 מיליון שקלים – שמהם אנחנו נותנים 35 מיליון. הם נערכו ב-15 ארגוני בריאות שונים ושינו את האווירה בשוק. יש כיום יותר עניין בשיתופי הפעולה הללו", אמרה.

היא מנתה מספר פרויקטים נוספים. "אנחנו עוסקים בהטמעת תשתית לשיתוף מידע לאומי, להבטחת רצף הטיפול, עם מערכת איתן", אמרה. "עוד פרויקט הוא הל"ב – תשתית מידע אדמיניסטרטיבי בין האזרח לארגוני הבריאות ובין ארגון אחד למשנהו, הפועלת לזימון תורים מקוון מרכזי ולהנפקת טפסי 17 דיגיטליים. בעולם הרפואה מרחוק, המשרד מיישר קו ומאפשר טלה-רפואה בפריפריה. עוד אנחנו פועלים לטיפול ב-Big Data ולמחקר נתונים, לטובת חיזוי מגמות וגילוי מוקדם של מחלות", הוסיפה ורשה דור.

לסיכום, היא ציינה כי "משרד הבריאות עושה חדשנות עם אחריות להגנת הפרטיות ולהגנת המידע. הוא מתחבר לשטח כגורם מאפשר, מעצים את הבריאות עם פתרונות טכנולוגיים מתקדמים ומפיץ את הידע לעולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים