מחקר: איך רואים בני דור ה-Z את הטכנולוגיה בעולם התעסוקה?

רוב תלמידי התיכונים והמכללות מעדיפים לעבוד עם הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, ורואים בסוג הטכנולוגיה שאתה עובד הארגון קריטריון לרצון שלהם לעבוד בו – כך עולה ממחקר של דל ● האם הארגונים מוכנים לכך?

פרטים על הדור הבא של העובדים. צילום אילוסטרציה: BigStock

עוד בטרם יבשה הדיו על מחקרי דור ה-Y ויחסם כלפי שוק העבודה, נערכים מחקרים כאלה על דור ה-Z, זה שהצעירים בו הם בני נוער והבוגרים יותר כבר נכנסו לשוק זה. העובדים – העתידיים או הנוכחיים – מדור זה מציבים את הטכנולוגיה בראש סדר העדיפויות ומשנים את עולם התעסוקה.

לפי ממצאי מחקר עולמי שביצעה דל, יש לדור ה-Z (ילידי 1995 ואילך) הבנה עמוקה ואוניברסלית בטכנולוגיה, כמו גם יכולת למצות את הפוטנציאל שלה כדי לשנות את האופן שבו אנחנו עובדים וחיים. הנתונים מעלים שהכניסה שלהם לשוק התעסוקה אמנם תתרום לכניסתם של עסקים רבים לעידן הדיגיטלי, אך במקביל תעמיק את הפער הבין דורי, כאשר כוח העבודה הגלובלי יכלול חמישה דורות במקביל.

המחקר, שכלל יותר מ-12 אלף תלמידים בתיכונים ומכללות ב-17 מדינות, חושף כיצד מתייחס דור זה לטכנולוגיה ולעולם התעסוקה העתידי. בין הממצאים המרכזיים: 98% משתמשים בטכנולוגיה כחלק מהחינוך הרשמי שלהם; 91% טוענים שהטכנולוגיה שהמעסיק הפוטנציאלי יציע להם היא קריטריון לבחירת משרה מבחינתם; ו-80% מעוניינים לעבוד עם טכנולוגיה מהשורה הראשונה.

בטוחים בידע הטכני, אבל מודאגים מרמת ה-"כישורים הרכים" שלהם

בעוד שמרבית בני דור ה-Z בטוחים בעוצמה הטכנית שלהם, באותה העת הם מודאגים הן מרמת הכישורים ה-"רכים" שלהם (לרוב בתחום היחסים הבינאישיים) והן מרמת הניסיון שהמעסיקים העתידיים ידרשו מהם. 73% מדרגים את האוריינטציה הטכנולוגית שלהם כטובה עד מצוינת ו-68% טוענים שיש להם כישורי תכנות מעל הממוצע. 77% מעוניינים להיות מעין מנטורים לעובדים מבוגרים יותר, שלרוב נמצאים בחסך טכנולוגי.

עם זאת, כמעט כל הצעירים שהשתתפו במחקר הביעו חשש כללי מהצפוי להם בעולם התעסוקה העתידי: מעט יותר מחצי (57%) מדרגים את רמת החינוך שלהם כטובה עד מצוינת בכל הנוגע להכנתם לכניסה לעולם התעסוקה, ו-52% בטוחים ביכולת הטכנית שלהם וטוענים שהיא תעמוד בציפיות המעסיקים, אך באותה העת מודאגים מהיכולות הלא טכניות שיידרשו להם.

לצד זה, אנשי מקצוע ותיקים מודאגים מהדריכה שלהם במקום ומהעובדה שרוב תפקידי הניהול העתידיים יופקדו בידי "הילידים הדיגיטליים". על פי מחקרים קודמים של דל, 87% מהמנהלים הנוכחיים חוששים שארגונם יתקשה להציע הזדמנויות שוות לכל הדורות המועסקים במקביל.

למרות, ואולי בגלל, האינטראקציה הצמודה בין דור ה-Z ומכשירים אלקטרוניים כמעט מאז לידתם, ולצד הגדילה עם הרשתות החברתיות, נראה כי בני דור זה כמהים לאינטראקציות חברתיות במקום העבודה. 82% מהנשאלים מאמינים שמדיה חברתית יכולה להיות כלי רב ערך במקום העבודה, אך לצד זאת, 43% מהם מעדיפים תקשורת בינאישית עם קולגות. 21% מעדיפים תקשורת טלפונית ובעדיפות אחרונה מדורגות אפליקציות טקסט והודעות. עוד עולה מהמחקר שלמרות האפשרות שנותנים ארגונים רבים לעבוד מהבית, יותר ממחצית (53%) מהנשאלים מעדיפים את המשרד ו-58% מעדיפים לעבוד כחלק מצוות מאשר בצורה אינדיבידואלית.

איך יוצרים תרבות ארגונית מוכוונת דיגיטציה?

עורכי המחקר מציינים כי עם תפוסה של עד חמישה דורות במקום העבודה, ארגונים חייבים לעזור לעובדים שלהם למצוא מכנה משותף כדי ליצור תרבות מוכוונת דיגיטציה. צוותים מרובי תפקידים, שכוללים עובדים בעלי מיומנויות משלימות, יכולים לעודד את חילופי הידע מצד אחד וליצור גישה חדשה לפתרון בעיות מנגד. התמחויות, רוטציות במקום העבודה ומתן הזדמנויות לפיתוח הקריירה יעניקו דחיפה משמעותית לניסיון של העובדים הצעירים ולפיתוח הכישורים הרכים שלהם. גם תכניות "חונכות הפוכה", שבהן דור ה-Z מכשירים טכנולוגית את בני הדורות הקודמים, יכולות לשפר את היכולות הטכניות בארגון.

"זה כמעט מובן מאליו שלילידי עידן הדיגיטל יש שפע של ידע וכישורים בעולם הטכנולוגיה המתקדמת ומדעי הנתונים. עדיין, מפתיע לראות את רמת הבגרות שהם מביאים עמם למקום העבודה", אמר דני קוב, סגן נשיא לאסטרטגיות טכנולוגיות בדל. "לא גידלנו דור של רובוטים, כי דור ה-Z רואה בטכנולוגיה לא רק כלי להשגת קידמה אנושית, אלא גם אמצעי להעצמה אישית בעולם המידע. השילוב הקיים בהם, של חזון ואופטימיות, הוא מדהים".

עוד ציין קוב כי "בסופו של דבר, ארגונים שיוצרים כוח עבודה שכל הדורות הכלולים בו נתמכים ומועשרים בידי הארגון הם אלה שיצעידו את שותפות האדם-מכונה קדימה. כוח עבודה משולב (אדם ומכונה – נ"א) הוא כוח עבודה חזק ומוסמך היטב, שיכול לעזור בטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגון ולסייע לו להצליח בעתיד הדיגיטלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים