צוקרברג גונן על בכיריו והודיע: "לא אתפטר מתפקיד יו"ר פייסבוק"

המנכ"ל בישר בראיון ל-CNN גם ששריל סנדברג, שאש רבה מופנית כלפיה באחרונה, לא עוזבת את פייסבוק ● הדברים מגיעים עקב גילויים אחרונים על מהלכי ההנהלה, שכללו העסקת חברת ייעוץ תדמית ימנית כדי להכפיש את מבקרי הרשת החברתית הדומיננטית

מארק צוקרברג. צילום ארכיון: מתוך יוטיוב

המשבר החדש של פייסבוק מביא באחרונה משקיעים של ענקית הרשתות החברתיות לדרוש שינוי גורף בהנהלה הבכירה. מארק צוקרברג – שגם הוא כבר נדרש לעזוב את תפקיד יו"ר הדירקטוריון, שאותו הוא מאייש במקביל להיותו מנכ"ל החברה – בישר אתמול (ג') שאין בכוונתו לעשות כן ואף התייצב להגנת בכירי פייסבוק בכלל, ולהגנתה של סגניתו, שריל סנדברג, בפרט.

צוקרברג אמר כי לא הוא ולא סמנכ"לית התפעול שלו סנדברג מתכוונים להתפטר בתגובה לחקירה הדרמטית שאת תוצאותיה פרסם הניו יורק טיימס ביום ד' שעבר. בכתבה זו חשף הטיימס כיצד ענקית הרשתות החברתיות טיפלה בשורה של משברי יחסי ציבור, מאז הגילוי על התערבות הרוסים בבחירות 2016 דרך השירות שלה.

"זו לא התכנית", אמר צוקרברג בראיון בלעדי שהעניק אתמול (ג') ללאורי סגאל מה-CNN Business, כשנשאל אם הוא מתכוון להתפטר מתפקידו כיו"ר. "שריל היא חלק חשוב מאוד מהחברה הזו ומובילה מאמצים רבים להרבה מהבעיות הגדולות שיש לנו", גונן צוקרברג על מספר שתיים שלו. "היא הייתה שותפה חשובה בעבורי במשך עשר שנים. אני באמת גאה בעבודה שעשינו יחד, ואני מקווה שנפעל יחד עוד עשרות שנים", הוסיף.

הפצה מכוונת של תיאוריות קונספירציה ופייק ניוז

הראיון הנוכחי, שבו התייצב צוקרברג לצד מנהיגי החברה שלו, מגיע, כאמור, עקב פרסום דיווח דרמטי
בשבוע שעבר (ד') מטעם ניו-יורק טיימס. התחקיר של העיתון העיד על כך שבכירי פייסבוק עסקו במזימות פנימיות שונות ומאוד משונות, ובעיקר הלכו רחוק במיוחד בכדי להסיט את הביקורת והאש מפייסבוק, אחרי שהתגלה שהיא הזניחה את משתמשיה ואפשרה להם להפוך קורבן למניפולציות פוליטיות מכוונות. התחקיר התבסס על ראיונות עם יותר מ-50 אנשים, כולל עובדים בפייסבוק בהווה ובעבר.

בין השאר העידו הגילויים של הטיימס שפייסבוק בעצמה – על אף שהבטיחה לעשות הכל כדי להילחם בתופעה
– עסקה בהפצה מכוונת של תיאוריות קונספירציה ופייק ניוז, ועשתה זאת כדי להכפיש את מבקריה עקב פרשיית קיימברידג' אנליטיקה ומעורבות הרוסית בפוליטיקה האמריקנית דרכה.

לצורך כך, נכתב בתחקיר שהציג הטיימס, שכרה ענקית הרשתות החברתיות חברת ייעוץ בשם Definers Public Affairs, שנוסדה על ידי ותיקים בצד הרפובליקני של המפה הפוליטית בארצות הברית. Definers סייעה לפייסבוק לערפל את הסוגיות וההאשמות שדבקו בה על ידי פרסומי ביקורת שליליות כנגד חברות טכנולוגיה מתחרות. בנוסף היא הפיצה מידע במטרה להכפיש מבקרים שלה ולטעון שהם פועלים ממניעים אנטישמיים ובמקביל השמיצה קבוצות אנטי פייסבוקיות והציגה אותן ככאלה שנמצאות תחת שליטתו של ג'ורג' סורוס, בטענה שהמיליארדר – יהודי כמו צוקרברג ומספר שתיים בחברה, סנדברג, וליברלי בעמדותיו – מנהל מבצע צללים זדוני במטרה לפגוע באמריקה.

בפגישת וידיאו בת 90 דקות עם כתבים, שאותה ערך צוקרברג ביום שלאחר פרסום הכתבה של הטיימס, אמר המייסד של פייסבוק כי לא היה מודע למעורבותה של פייסבוק עם החברה הפוליטית הרפובליקנית. "אני אישית, לא ידעתי שאנחנו עובדים איתם", אמר. "זה לא סוג העבודה שאני רוצה שנעשה, כך שלא נעשה את זה", הודיע, וסיים את ההתקשרות עם החברה מיידית.

"יש בעיות גדולות, ואני לא מנסה להגיד שאין"

בראיון של אתמול הציג צוקרברג השגות על דיוקו של הדיווח בטיימס ואמר כי הוא מאמין שהחברה התקדמה יפה לקראת תגובה לחלק מהנקודות הפגיעות שנוצלו על ידי ממשלת רוסיה לפני שנתיים. "יש בעיות גדולות, ואני לא מנסה להגיד שאין", הוא אמר, "אבל אני חושב שלפעמים, אתה יכול לזהות את הטעם מחלק מהכיסוי (התקשורתי – ג"פ) ולחשוב שזה כל מה שיש, ואני לא חושב שזה לגמרי נכון".

אין לדעת אם אכן צוקרברג וסנדברג יצליחו לשמור על מקומם בצמרת ובלב העניינים וזאת משום שהפן הפיננסי עשוי לספק תפנית משמעותית לסיפור כולו.

מניית פייסבוק צנחה ב-40% לעומת השיאים הגבוהים שלה שנרשמו בחודש יולי. נכון לעכשיו המניות חוות ירידות חדות יותר ובמקביל הצמיחה של ענקית המדיה החברתית מדשדשת. בפני החברה – שתדמיתה ללא ספק מושפעת מהחששות לתפקוד לקוי בכל הנוגע בפרטיות המשתמשים שלה – עומד, לפי מומחי אנליטיקה בתחום הטכנולוגי, התסריט השלילי הבא – מניותיה עלולות ליפול עוד בכ-13%. אם תרחיש זה אכן יקרה, המניה תרד ביותר מ-47% מערכה הגבוה ביותר. במקרה כזה אפשר שצוקרברג לא יוכל עוד לשמר את ההנהגה הנוכחית ואת מקומו כיו"ר דירקטוריון החברה, גם אם ממש ירצה בכך, ויידרש לבצע שינויים דרמטיים כדי לשקם את פייסבוק שלו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זיבי

    אני בשוק, אני בהלם! הוא לא מתפטר? פפפפפפ

אירועים קרובים