מזל טוב ל-"ספרייה בכף היד"

הקינדל חוגג 11 שנים של ספרים דיגיטליים ● הקוראים האלקטרוניים אמנם תפסו מקום של כבוד, אבל בניגוד לחלק מהתחזיות, הם לא החליפו את הספרים מנייר

11 שנים לקורא האלקטרוני המפורסם בעולם, הקינדל. צילום: דניס פריחודוב, מתוך BigStock

השבוע אני מבקשת להקדיש את מדור ההיסטוריה לקינדל, קורא הספרים האלקטרוני של אמזון. העילה לכך היא יום ההולדת ה-11 שהוא חגג אתמול (ב').

אמזון השיקה את קינדל ב-19 בנובמבר 2007. המכשיר משתמש בטכנולוגיית דיו אלקטרוני, שנועדה לאפשר קריאה על מסך ללא מאמץ. על אף שיצרניות אחרות השיקו קוראים אלקטרוניים לפניה, אלה לא המריאו. קינדל הצליח בגלל השילוב בינו לבין עסקי הספרים של אמזון – העסקים המקוריים שלה, שאז גם היו העיקריים שבהם. שילוב זה הוא שהזניק את הקוראים האלקטרוניים לתודעת הצרכנים. ה-ראייה לכך היא שבתוך חמש שעות וחצי בלבד מרגע ההשקה אזל מלאי הקינדל.

מדוע זה קרה? משום שהקוראים התלהבו מהרעיון של "ספרייה בכף היד" – דבר שהשילוב בין המכשיר לעסקי הספרים של אמזון הקל עליו לקרות. אמזון, דרך אגב, לא פרסמה את מספר המכשירים שנמכרו, אבל בהתחשב בעובדה שהיא המשיכה לפתח את הקינדל והשיקה גרסאות רבות חדשות שלו מעידה שאפשר להעריך את הכמות הזו כ-"יפה".

הקינדל הראשון כלל צג 6 אינץ' אלקטרואופטי שחור לבן, בעל גוני אפור רבים וברזולוציה של 800 על 600 פיקסלים. משקלו עמד על 292 גרם. יכולת האחסון הפנימית שלו, של 256 מגה-בייט, אפשרה לאגור בו ספרייה של כ-200 כותרים ללא איורים. בנוסף, הוא כלל שקע אוזניות.

הגרסאות הבאות של הקינדל כבר הגיעו עם מסכי מגע צבעוניים בגדלים שונים, בנפחי אחסון שונים ואפשרות לקישוריות סלולריות בדור 4. גם היצע הספרים צמח מ-90 אלף כותרים בתחילת הדרך לכשישה מיליון כיום. הדור האחרון בינתיים, העשירי, של המכשיר יצא בחודש שעבר, תחת השם Kindle Paperwhite. הגרסה הנוכחית מוצעת בכמה דגמים, עם אפשרויות שונות של קישוריות ונפחי אחסון.

לקרוא ספרים דיגיטליים בלי לעייף את העיניים

הרעיון העיקרי של קינדל, מאז שהושק ועד היום, הוא האפשרות לקרוא ספרים דיגיטליים בתצוגה שתהיה נוחה ולא מעייפת את העיניים, גם באור שמש, תוך שהוא נוח לאחיזה ואינו דורש טעינה תכופה.

על אף שבשנים האחרונות נשחק מעט מעמדו של הקינדל בארצות הברית, הוא עדיין השליט הבלתי מעורער בתחום הקוראים הדיגיטליים והספרים הדיגיטליים, עם נתח מכירות של 80% מהשוק.

היו שחזו, עם השקת הקינדל, שהקורא האלקטרוני יביא להשמדתם של הספרים המודפסים, או לפחות ידחק אותם לפינה. ובכן, זה לא קרה, אנחנו (או, יותר נכון, מי מאתנו שקורא) עדיין אוהבים להחזיק את הספר ביד, אבל אין ספק שהקוראים הדיגיטליים, ובראשם הקינדל, תפסו מקום של כבוד בשוק הספרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים