החדשנות שמשבשת את הקמעונות אונליין

אם כעסתם על הפקידים בדואר השכונתי על כך שהחבילה שהזמנתם באתר הקניות המועדף עליכם עדיין לא הגיעה – יהודה קונפורטס מציע שתבקשו סליחה ומסביר מה הוא המקור האמיתי לבעיה בעיכוב החבילות, כפי שעלתה בדו"ח מבקר המדינה האחרון

דואר. צילום: BigStock

דו"ח מבקר המדינה שפורסם אמש (ב') כלל פרק שעוסק באחת הבעיות היותר כאובות של הכלכלה בישראל: החסמים הבירוקרטים והטכנולוגים שמעכבים תחרות חופשית ובעיקר הולכים נגד הזרם ויוצרים עיוותים מעצבנים. הכוונה היא לחבילות שמכילות את המוצרים שאנו מזמינים אונליין, שכל ישראלי מזמין, 36 פעמים בשנה, על פי נתוני המבקר.

עד עכשיו נהנינו להפנות אצבע מאשימה כלפי דואר ישראל וזה אפילו הפך לפולקלור. אתמול חשף המבקר שהסיבה לעיכובים היא לא רק אצלם, אלא היא טכנולוגית.

מסתבר, על פי הדו"ח, שכנראה בגלל חילוקי דעות עם העובדים, שלוחת המכס בבית המיון החדש של הדואר במודיעין אינה מתפקדת ומרבית העובדים עדיין ממשיכים לעבוד בתל אביב. למה? ככה.

נשלחים במשאיות לבית המיון הישן בתל אביב

מאחר וחלק מהמוצרים שיש בתוך המשלוחים המגיעים מהאתרים הפופולריים צריכים לעבור בדיקות שונות כגון רישיון יבוא, מיסים שונים, הם נשלחים במשאיות לבית המיון הישן בתל אביב, שם הם עוברים את כל הבדיקות, ואחר כך הם מוחזרים במשאיות למודיעין ומשם ממשיכים הלאה, או לחלופין נשלחים מתל אביב. זאת, בשעה שבבית המיון יש מערכת מחשוב חדשה וחכמה ביותר שיודעת לסרוק את המוצרים, לבצע את כל התהליכים הרגולטורים הנדרשים ולשחרר את החבילות בפרק זמן קצר.

אבל זה לא קורה. ואתם? אלו שקניתם את המוצרים במחיר הכי זול שיכול להיות, ניצחתם את התחרות אבל הפסדתם בקרב על התייעלות, על שימוש נכון בטכנולוגיה כדי להוריד חסמי ייבוא, להגביר תחרות ובכלל לעשות לנו את החיים קלים יותר.

ועובדי הדואר? הם משיבים לכם כי הם לא יודעים מה קרה לחבילה והם לא משקרים. כי פשוט אין להם נתונים. אף אחד לא דואג לעדכן אותם. אז בפעם הבאה שאתם פוגשים בה,ם בקשו מהם סליחה אם כעסתם עליהם.

ואם זה לא מספיק, הנה משהו ששר האוצר משה כחלון, כדאי שיקרא: מאחר ומרבית החבילות,(99% אחוז על פי המבקר) מגיעות דרך שירות הדואר שלנו, יש סיכוי סביר שחלק מהן מצליחות להסתנן ישירות ללקוחות מבלי שיחייבו אותן במס. הסיבה, לא תאמינו, גם היא בגלל מחשבים- איזו בושה.

מסתבר שהמכס מקבל מידע על חבילות שמגיעות לארץ רק דרך חבילות השילוח ושם הוא יוכל לתפקד ואילו על יתר החבילות אין מידע. המבקר מסביר זאת בלשונו היבשה ואומר בדו"ח כי "מערכת המחשב המרכזית "שער עולמי" של רשות המיסים, שעלתה בקול תרועה וששון בינואר השנה, אמורה לתת מענה גם ליבוא האישי, בין היתר באמצעות אתרי אונליין, לא מתפקדת במלואה, וכרגע היא מטפלת ביבוא המסחרי בלבד".

ישראל אינה ערוכה לתת מענה לוגיסטי ורגולטורי לגידול בקניות אונליין

יש עוד ליקויים שהמבקר מצא בנושא זה שכולם מובילים למסקנה העצובה: מדינת ישראל, שממוקמת בין 15 המדינות המובילות בעולם מבחינת כמות הקניות בחו"ל, אינה ערוכה לתת מענה לוגיסטי ורגולטורי לגידול ההולך ומתעצם של הקניות אונליין, שנאמדות בכ-6 מיליארד שקל ב-2016. לא בגלל שמדינת ישראל לא יכולה לטפל, היא פשוט לא מתאמצת ליישם טכנולוגיה וכלים שעומדים לרשותה, כדי להוריד את יוקר המחיה בארץ ולהגביר התייעלות, שאינה פוגעת באף אחד, להיפך.

בשבוע הבא, יתקיים במרכז הכנסים לאגו, כנס של אנשים ומחשבים "קמעונות בהפרעה"  והוא יעסוק באתגרי תעשיית הקמעונות, בישראל כמו בעולם, שמשנה את פניה באופן דרמתי בגלל חדירה מטלטלת של טכנולוגיות חדשות לזירה העסקית.

המוטיב העיקרי במהפכה זו, שיבוא לידי ביטוי בכנס, הוא דגש על חווית השירות. בישראל יש לא מעט חברות הזנק שנהנות מסיוע המדינה, המפתחות פתרונות לתחום הריטייל ומייצאות אותו לכל העולם.

מסתבר שמודיעין, ירושלים או כל עיר אחרת בארץ היא מחוץ לתחום החדשנות הישראלית, ואת מה שאנו מוכרים לגויים, אנחנו עושים הכל כדי לא ליישם כאן.

ביום חמישי הקרוב, ישיקו במרכז פרס לשלום את מרכז החדשנות של ישראל, חלום ישן של מייסד המרכז שמעון פרס ז"ל. ראש הממשלה בנימין נתניהו יארח שם, בין היתר, את ענקית האינטרנט הסינית עליבאבא ובכירים אחרים. יש לקוות שג'ק מא, מייסד החברה לא קרא את דו"ח המבקר ולא נחשף לביזיון שקורה עם החבילות שמזמינים בין היתר לקוחותיו בישראל. אוי לה לבושה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים