אחת ולתמיד – מה זה בדיוק עיר חכמה?

עד שנת 2050 64% מהאוכלוסייה בעולם המתפתח ו-85% מתושבי העולם המפותח יחיו בערים ● מערכות עיר חכמה ינסו לפתור את העומס והמורכבות שתיווצר כתוצאה מכך ● איך זה יעבוד?

21/10/2018 15:07
ורדית ניב, מנכ"לית Boost forward צילום: נופר הורוביץ

העולם המודרני עובר תהליך עיוור שהולך ומתעצם מרגע לרגע. על פי נתוני האו"ם, הצפי הינו כי עד שנת 2050 64% מהאוכלוסייה בעולם המתפתח ו-85% מתושבי העולם המפותח יחיו בערים. כחלק ממגמת העיור המתגבר אנו עדים למספר הולך וגדל של מגה-ערים בנות למעלה מ-10 מיליון תושבים, ואנו עתידים למנות 37 ערים כאלה עד שנת 2025. גם ערים קטנות יותר מתפתחות בצורה מואצת ונדרשות להתמודד עם אתגרים המחייבים התנהלות חדשה בהתאם.

המציאות החדשה מניעה ערים רבות לגבש אסטרטגיית ניהול חדשה, הכוללת שליטה ובקרה יעילות יותר על כל המערכות העירוניות והאינטראקציה ביניהן. המגמה היא – הפיכת ערים רבות לערים חכמות על ידי שדרוג טכנולוגי של התשתיות השונות, ומעבר לשיטות וכלי עבודה ארגוניים המאפיינים את המאה ה-21.

לשפר את השירות שניתן לתושבים ואת איכות חייהם

ההגדרה האקדמית מציגה את העיר החכמה כעיר בעלת מטרה ברורה – לשפר את השירות שניתן לתושביה ואת איכות חייהם על ידי שימוש בטכנולוגיות ושיטות עבודה חדשות, שמגבירות את יעילות השירותים ונותנות מענה מיטבי לצרכי התושבים.

אחת ההגדרות הרווחות לעיר חכמה מתארות אותה כמערכת גדולה, המחוברת למערכות נוספות רבות, שבהן מתקיים תהליך דינמי ומתמשך של פעילויות ועבודה.

עיר חכמה אוספת מידע רב ממקורות שונים, שלאחר עיבודו וניתוחו ניתן להפיק תובנות מועילות, לחזות מגמות שונות, להוזיל עלויות, ולאפשר לעיר לתפקד בצורה יעילה ומשופרת. השילוב בין טכנולוגיות מידע לבין תקשורת ופתרונות, פועל לטובת ניהול מושכל ויעיל של נכסי העיר ומערכותיה השונות, כגון מערכות מידע מקומיות, מוסדות חינוך, מוסדות בריאות, מערכות תחבורה, תשתיות מים, מערכות תאורה, שירותים קהילתיים ועוד.

מאפיין נוסף של עיר חכמה בא לידי ביטוי בשיתוף הפעולה של העיר עם התושבים תןך שיפור הממשק של התושבים אל מול העירייה. שיתוף פעולה זה נועד לקדם רעיונות שיספקו מענה לצרכים שמציגים התושבים בהתאם לסביבת מגוריהם, לפתור בעיות ולהביא לשיפור העיר בדרך החדשנית, החסכונית והמהירה ביותר. כשהמידע זמין, שקוף וזורם בין הצדדים, ניתן לנהל דיאלוג שוטף, ולקיים שיתוף פעולה בזמן אמת, במסגרתו גם התושבים יכולים לקחת חלק במלאכת העירייה ובפעילותה.

יתרונותיה של עיר חכמה ובטוחה

היישומים המתקדמים בהם משתמשת עיר חכמה מעלים את האיכות, רמת הביצוע והאינטראקציה של השירותים העירוניים השונים, ומפחיתים עלויות וצריכת משאבים.

יישומי עיר חכמה מאפשרים לשפר את הניהול העירוני, כך שניתן יהיה להגיב לאירועים שונים בזמן אמת.

עיר חכמה מאפשרת לגורמים עירוניים ליצור התקשרות ישירה עם הקהילה, ולשפר את הקשר בין התושבים לרשויות. עיר חכמה מאפשרת אינטראקציה תמידית עם התשתיות העירוניות, במטרה לפקח על כל המתרחש במערכות השונות, ולבחון אפשרויות לשיפור איכות החיים.

עיר חכמה המקיימת תקשורת מתקדמת עם תושביה, יכולה להגיב לאתגרים ולהתמודד עימם בצורה המיטבית.

איך זה עובד?

עיר הינה מערכת-על שמורכבת מתת מערכות שונות. כל פרט במערכת העל שואב מידע מהמערכות המקושרות אליו, ובמקביל משדר מידע שמשמש את המערכות הללו. מה שהופך את העיר לחכמה זו מערכת אינטגרטיבית אינטליגנטית, מעין מוח שמחבר בין כל הזרועות הנפרדות, הפועלות כל אחת בפני עצמה ומדברות כל אחת בשפתה – למערך אחד בו הן פועלות בסינרגיה.

עיר חכמה מצוידת במערכת חיישנים ואמצעי תקשורת, דרכם נאסף מידע בזמן אמת מהשטח ומהתושבים. המערכת משקפת בתמונה אחת את המידע שקיים במוחות של כל תתי המערכות ומבצעת אינטגרציה. בנוסף, מנגנון של עיר חכמה מאפשר לזהות תרחישים חריגים בכל מערכת, ולהתריע בהתאם על כל מדד אב נורמלי. השלב המתקדם ביותר באינטליגנציה של עיר חכמה מתבטא ביכולת לנהל אירוע, וליצור שרשרת אירועים ותגובות בתוך מערכת אחת או בין מערכות שונות.

הכותבת היא מנכ"לית Boost forward

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים