איך לבנות ענן בלי לפשוט את הרגל?

חברה שמעוניינת להיכנס לעסקי הענן האטרקטיביים צריכה לקחת בחשבון שמדובר בענף של חוסר וודאות ועליה להיערך לכך - כיצד?

20/09/2018 16:15
ראם חזן, Tech Sales Director ב- INFINIDAT. צילום: יח"צ

עסקי הענן הפכו בשנים האחרונות לענף אטרקטיבי לספקי שירותים בתחום מערכות המידע, ולא בכדי, שכן מדובר בענף בעל פוטנציאל גידול אדיר. חברת המחקר IDC פרסמה בינואר האחרון כי הצפי הוא שההוצאות על הענן הציבורי יגיעו ל-160 מיליארד דולר ב-2018, עלייה של 23.2% לעומת 2017. החברה עוד מעריכה כי השוק של הענן הציבורי צפוי עוד לגדול ולהגיע לסך הוצאות של 227 מיליארד דולר עד 2021.

יחד עם זאת, למרות האטרקציה, חברה שמעוניינת להיכנס לעסקי הענן צריכה לקחת בחשבון שמדובר בענף של חוסר וודאות ועליה להיערך לכך. חוסר הוודאות בא לידי ביטוי בתחלופה גבוהה של לקוחות, דרישות משתנות תדיר של לקוחות ולעיתים קרובות מדי, חוסר ביכולת לאמוד מה יביא המחר.

הנה שלושה אתגרים לא פשוטים עמם מתמודדים ספקי הענן והדרכים לפתור אותם:

ביסוס תשתית ותמיכה בגידול
עוד לפני הלקוח הראשון, ספק הענן הפוטנציאלי חייב לבנות תשתית מתאימה. לשכור נדל"ן מספיק גדול, לרכוש שרתים, מיזוג אוויר, לגייס כוח אדם, לרכוש רישיונות, לתחזק את המערכות ועוד. ההשקעה הראשונית הנדרשת היא אדירה, גם אם צפי המכירות ההתחלתי הוא צנוע יחסית והלקוחות, כמו שאומרים, עדיין לא מחכים בתור.

המטרה של ספקי הענן, אם כן, היא לגדול במכירות ומהר, על מנת להצדיק את ההשקעה הראשונית. יחד עם זאת, הצלחה וגידול דורשים השקעה נוספת בתשתית על מנת לתמוך בלקוחות חדשים ובדרישות העולות של לקוחות קיימים. עד לאחרונה גידול מסוג זה דרש כניסה לפרויקטים מורכבים וארוכים של התקנה והטמעה של פתרונות אחסון. בפועל, לא לכל הלקוחות יש סבלנות או רצון לחכות. למעשה, חלקם גם יכולים "לברוח" לספק עוד לפני שהספיק לסיים להתקין את התשתית שביקשו.

החדשות הטובות הן שפתרונות אחסון נתונים חדשניים מאפשרים כיום לעלות ולרדת בנפח האחסון ללא כל השפעה תפעולית, בלחיצת כפתור. בפתרונות אלו נפח האחסון זמין החל מהיום הראשון שבו הפתרון מותקן, כאשר הגדלה או הקטנה היא רק עניין של רישוי. מודל Capacity on Demand – קל לגדול וקל לקטון באופן מיידי (בניגוד לפרוייקטי התקנה שיכולים לארוך שבועות וחודשים). הגמישות של הענן – בתוך הענן עצמו – היא יתרון משמעותי שיכול להטות את הכף בין עסק מצליח לעסק שלא ישרוד.

חלוקה ל-tiers (מדרגות שירות)
אתגר נוסף שמתמודדים עמו ספקי הענן הוא הצורך לספק דרגות שירות שונות לפי צרכי הלקוחות, כנהוג בתחומי הטכנולוגיה, דוגמת silver, gold ו-platinum. לא כל הלקוחות זקוקים לאותה רמת ביצועים, ולכן הספק חייב להציע מנגנוני שירות שיאפשרו להם לצרוך בדיוק על פי מידותיהם, דבר שנקרא בעגה המקצועית QoS (ר"ת Quality of Service).

פתרונות אחסון מסוימים עלולים ליצור קושי אמיתי במתן tiers שונים ללקוחות, שכן הם מצריכים החזקת מדיות שונות, העברת מידע ממקום למקום וניהול של מספר מערכות, כלומר – תהליכים מסורבלים שדורשים השקעת זמן וכוח אדם לא מבוטלת.

לכן, ספקי ענן חייבים לבדוק כי פתרון האחסון שהם רוכשים מאפשר גמישות ב-QoS ויכולת לספק את דרישותיהם על פי ה-tier שיבחרו באופן מיידי, חלק ולא מסורבל. הדבר יאפשר מתן שירות מהיר יותר וגמיש יותר לאורך זמן.

מודל תמחור
ספקי ענן מעוניינים להציע ללקוחותיהם יכולות שונות ומגוונות, החל מרמת הגנה גבוהה יותר מפני כופרות, דרך מנגנוני התאוששות מאסון והמשכיות עסקית ועד מנגנוני סנאפ-שוט למגוון צרכים ובמגוון צורות, תדירויות ומדיניות שימור. את הרישיונות ליכולות הללו ספקי הענן יכולים לרכוש מספקים חיצוניים ולמכור אותם ללקוחותיהם ברווח די מזערי.

אפשרות שנייה היא לרכוש פתרונות אחסון שכוללים בתוכם את כל היכולות הללו ללא עלות נוספת, ולספק אותם לפי דרישה ללקוחות. פתרונות אחסון אלו יאפשרו לספקי הענן להשיג רווח נקי במינימום מאמץ, כאשר הלקוח מצידו יכול לקבל את היכולות הללו במהירות ובקלות.

לסיכום, לא מעט ספקי ענן, שמנסים לחדור לשוק, לצערנו לא מצליחים לשרוד בו. הסיבות העיקריות הן הוצאות כספיות כבדות, חוסר יכולת להביא ערך מוסף ללקוח, וחוסר יכולת להגיב במהירות לדרישות משתנות של לקוחות קיימים ולכניסה של לקוחות חדשים. קיימת תחרות קשה בין הספקים, אך פתרונות אחסון נתונים חדשניים מספקים כיום תמיכה באופן מובנה, אשר תוכנן מראש בעבור אתגרים אלו, ומייצרים ערך תחרותי. הללו מגדילים את יכולת ההישרדות של שחקנים חדשים בתחום ומבססים את השחקנים הקיימים, כל ספק בתחומו.

הכותב הוא Tech Sales Director ב-INFINIDAT

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אינטגרטור מרוצה

    מאמר מצויין ונכון. היינו שם וירקנו דם, ואז מצאנו את Y-tech שמחזיקה תשתיות מדהימות במס׳ מרכזי נתונים ומערכת אוטומטית עם ממשק ניהול מלא ממנו אנחנו מוכרים שירותי ענן שלנו ללא כל השקעה ובמחירים מצויינים. כל מה דציינת כאן במאמר קיים אצלם והיום גם אצלנו. מי שרוצה להקים שירותי ענן ללא ספק צריך לבחון את הנושא ברצינות, חסך לנו המון כסף וזמן יקר.

אירועים קרובים