הצניחה החופשית של 2018: בועת הדוט.קום של המטבעות הווירטואליים?

המטבעות הווירטואליים איבדו מתחילת השנה 80% מערכם בירידה ששברה את "השיא" השלילי של התפוצצות בועת הדוט.קום ● האם הדבר מעיד בהכרח על העתיד וסותם את הגולל על הביטקוין ודומיו?

אילוסטרציה: BigStock

המטבעות הווירטואליים נחשבו, ועדיין נחשבים אצל אנשים מסוימים, לדבר הבא בתחום הפיננסי. היה סביבם הייפ עד כדי כך שהמפורסם ביותר ביניהם, הביטקוין, דהר רק לפני חודשים אחדים אל עבר השער של 20 אלף דולר ליחידה. אלא שמאז הועם הזוהר שלו ושל כלל שוק הקריפטו, שצנח מאז השיא בינואר האחרון ב-80%. הביטקוין חווה אף הוא ירידה דרסטית ושערו עומד כיום על בין 6,000 ל-7,000 דולר (קרוב ל-6,500 דולר, נכון לפרסום שורות אלה).

על פי 10 Index של MVIS CryptoCompare Digital, שפרסם את הנתון המדאיג (לפחות את המשקיעים), ההתרסקות של שוק הקריפטו שברה ביותר מ-2% את "הפסגה" המדהימה של התפוצצות בועת הדוט.קום בתחילת המילניום. בשיאה של ההתפוצצות, לאחר שמספר חברות מונפקות הפכו לחדלות פירעון והרווח של אחרות צנח קשות, הסתכמו הירידות ב-78%. הדבר הוביל את ענף ההיי-טק בארצות הברית לאבד כמעט 1.8 טריליון דולר בשווי השוק של החברות, לאחר שנים של הצלחה עצומה.

הביטקוין אמנם ירד, אבל נחשב עדיין למטבע הווירטואלי החזק בשוק, עם כ-58% ממנו. במהלך השנה ירדו מטבעות הקריפטו שנמצאים במקום השני – את'ריום, והשלישי – ריפל, ב-77% וב-88%,בהתאמה. הערך הכולל של 100 מטבעות הקריפטו המובילים שאחריהם עוקב CoinMarketCap, שעמד בעבר על כמעט טריליון דולר, הגיע באחרונה לשפל של 188.5 מיליארד ומתקרב במהירות לערכו הנמוך ביותר בכל הזמנים, שעמד על 187 מיליארד דולר.

אנליסטים צוהלים: "אמרנו לכם!"

לאורך השנתיים האחרונות זכו המטבעות הווירטואליים לתואר "בועה" ואזהרות אין סוף מפני עתיד שחור משחור בתחום נשמעו מפיהם של מביני עניין, בהם מפורסמים.

כבר באוקטובר 2017, עוד הרבה לפני ההצלחה העצומה של שלהי אותה השנה ותחילת זו שאחריה, התנבא הנסיך הסעודי אל-ווליד בן טלאל, שהוא גם מיליארדר ומשקיע, שבועת הביטקוין בדרך להתפוצצות. בסוף ינואר 2018, תקופה שבה חגיגת הביטקוין הייתה בעיצומה, אמר ג'ורג' סורוס, איל ההון היהודי-הונגרי-אמריקני, כשהשתתף בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, כי "מטבעות קריפטוגרפיים הם בועה טיפוסית וסוג של אי הבנה". לעומת זאת, הוא הילל את טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שהתפתחה במקביל לתעשיית הקריפטו, וקרא לעשות בה שימוש נרחב וקונבנציונלי יותר. סורוס הצטרף באמירתו זו לשורה של בנקאים דומיננטיים, כמו ג'יימי דימון מג'יי.פי מורגן, שפסלו את הביטקוין פומבית.

ניל וילסון, אנליסט השוק הראשי של Markets.com, צוטט לא מכבר בבלובמברג כשהוא מביע שמחה לאיד בדמות: "אמרתי לכם!", והוסיף והרחיב: "זה פשוט מראה איזו בועה מסיבית וספקולטיבית כל הדבר הזה שנקרא קריפטו היה, כפי שרבים מאתנו הזהירו בעבר". וילסון אף הכתיר את הביטקוין כמה שעומד להיות הפיאסקו הגדול ביותר של השוק האלטרנטיבי.

חובבי הקריפטו: זה לא הסוף

אוהדי התחום הקריפטוגרפי טענו וטוענים עדיין כי, בדומה לאינטרנט המוקדם, הכסף הדיגיטלי הוא רעיון שיתפוס בסופו של דבר. הם גם מציינים כי המחירים התאוששו בעבר מצניחות חדות.

בהחלט כדאי לזכור שעל אף שהירידה הדרסטית מעוררת שביעות רצון כללית בקרב מתנגדי המטבעות הווירטואליים, המחירים הנוכחיים שלהם לא יכולים להוות נבואה מדויקת לעתידה של הטכנולוגיה המתפתחת, בדיוק כפי שמגזר הטכנולוגיה התאושש פלאים וזכה להצלחה עצומה במהלך השנים שלאחר קריסת בועת הדוט.קום.

עוד פרט שעשוי לסייע לשוק הוא העובדה ששלשום (ג') העבירה הרשות האמריקנית לניירות ערך (ה-SEC) בפעם הראשונה קרן גידור של קריפטו, והרשות הרגולטורית לתעשייה הפיננסית (ה-FINRA) האשימה את הברוקר טימות'י אייר בהונאת ניירות ערך בעסקת קריפטו. פעולות רגולטוריות אלה אמורות לסייע לבנות מחדש את האמון של המשקיעים המוסדיים והקמעוניים בתעשיית המטבעות הווירטואליים, ואולי לאושש אותה ולהעמידה שוב על רגליה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים