מאחורי הנתונים של הלמ"ס על ההיי-טק הישראלי

הדו"ח השנתי של הלמ"ס מראה שערב תשע"ט, יש במה להתגאות: ההשקעה במו"פ האזרחי בישראל היא הגבוהה ב-OECD וההיי-טק ממשיך להיות הענף הדומיננטי במשק ● אלא שיש גם הרבה מה לשפר, ושעל מקבלי ההחלטות לקחת את העניינים לידיהם

העובדים מתוודעים לסכנות הסייבר. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ג'), לקראת ראש השנה, את הדו"ח השנתי שלה על אוכלוסיית ישראל, קצב הגידול שלה, העולים וכדומה. במבט על, אי אפשר שלא להסכים לכך שבסך הכל, מצבנו טוב בשנה זו, לפחות כמו בשנה שעברה.

אבל בתוך הסקירה הזו יש תתי סעיפים שפחות נחשפים לציבור ושמאפשרים לקבל תמונה על מעמדה של החדשנות בישראל – הן בהיי-טק והן לגבי שילובה בתעשייה המסורתית. עם זאת, מי שבקיאים בתחומים האלה לא יופתעו מהנתונים.
בסעיף על מדע וטכנולוגיה אנחנו יכולים להתגאות שב-2017 ישראל השקיעה במו"פ אזרחי 57.8 מיליארד שקלים, המהווים 4.5% מהתמ"ג שלה – השיעור הגבוה ביותר מבין כל מדינות ה-OCED.

למרות הנתון היפה, המו"פ הממשלתי מצוי בנחיתות בולטת לעומת המו"פ העסקי, שמגיע ל-81.6% מהסכום. המו"פ האזרחי מצוי במאבק תמידי לקבל תקציבים יותר גדולים, אבל למרבה הצער, מקבלי ההחלטות בממשלה, ובעיקר במשרד האוצר, לא מודעים לחשיבותו. הם לא שמים מספיק את תשומת הלב על העובדה שיותר תקציבים למו"פ האזרחי משמעם עידוד המחקר והפיתוח באקדמיה, מה שיאפשר ליותר מדענים לחזור לישראל.

ההיי-טק – הענף הדומיננטי במשק

הנתונים על ענף ההיי-טק בדו"ח הלמ"ס מלמדים על הדומיננטיות של הענף בכלל המשק. במספרים מוחלטים, זהו לא הענף הגדול ביותר – הוא מעסיק בסך הכל פחות מ-9% מכלל השכירים, אבל הוא מהווה כמעט 20% מהתוצר של המגזר העסקי. זאת ועוד, ענף ה-ICT מציע תוצר של 76 מיליארד שקלים – 10% מכלל התוצר במגזר העסקי, והיצוא שלו מהווה חמישית מיצוא הסחורות והשירותים.

בחלק אחר של הדו"ח מופיעה השוואה בשעת עלות עבודה בין ההיי-טק לתעשייה המסורתית. על פי הנתונים, עלות שעת עבודה בהיי-טק גבוהה ב-51% מהממוצע, ואילו בתעשייה היא נמוכה ב-32% מהממוצע. נתונים אלה מספרים חלק בולט בסיפורו של המשק הישראלי בכלל ובסיפורה של החדשנות הישראלית בפרט בערבה של תשע"ט: עדיין, מתוך 363 אלף המשרות בענפי התעשייה, שליש מגיעים מזו המסורתית, או, במילים פחות מכובסות – מענפים ומפעלים שעדיין עובדים בטכנולוגיה של אתמול ואפילו שלשום. רק 17.3% עובדים בתעשיות שיש בהן חדשנות והיי-טק. היתר מוגדרים כטכנולוגיה משולבת, כלומר: עדיין בשלבי אימוץ של חדשנות.

התוצאה של נתונים אלה היא פריון נמוך ביותר של ענפי התעשייה בארץ – בהשוואה לפוטנציאל שלהם ולמדינות אחרות בעולם המערבי.

מי איבד את הצפון?

שר הכלכלה, אלי כהן, השתתף היום בוועידת התעשיינים שנערכה בצפון ומצא לנכון לומר ש-"הממשלה איבדה את הצפון". אם באזור המרכז, בעיותיה של התעשייה המסורתית מתמקדות במידת הנכונות להשקיע במשאבים, הרי שבצפון המצב מסובך הרבה יותר. מלבד כמה ערים חזקות, רוב ערי הצפון לא משופעות בתעשייה, ו-ודאי שלא בהיי-טק. שלא לדבר על האזורים הערביים.

שר הכלכלה, אלי כהן. צילום: אופיר אייבי

שר הכלכלה, אלי כהן. צילום: אופיר אייבי

כהן חזר על המנטרה שההיי-טק לא צריך להיות רק בגוש דן ובשרון, אבל הוא "שכח" להסביר מה עשתה הממשלה שהוא מכהן בה בשנים האחרונות כדי שהמציאות הזו תשתנה. בכל מה שקשור להשקעות בפריפריה, יש במגירות של משרדי הממשלה תכניות למכביר עם תקציבים גדולים, אבל הבעיה היא במימושן. היום הבטיח השר כהן יותר מ-900 מיליון שקלים לקידום התעשייה בכלל וההיי-טק בפרט בצפון. האם הפעם התכנית תצא אל הפועל? נותר רק לחכות ולראות.

הוצאתם אל הפועל של דבריו של השר כהן ומתן סכום הכסף הנכבד הזה הם דברים חשובים, אבל לא מספיקים. לא זו הבעיה של התעשייה בצפון ובכלל. עדיף שחלק מהכסף הזה יושקע במערכת החינוך, בכבישים, בתחבורה ובתשתיות באופן כללי. זאת, כדי שמי שירצה לעבור לצפון, או הצעירים שגרים שם, ידעו שמובטחת להם ולמשפחותיהם איכות חיים סבירה.

השורה התחתונה: ישראל של ערב תשע"ט מונה קרוב לתשעה מיליון אזרחים. 89% מתושביה העידו שהם מרוצים, אבל תחושת שביעות רצון אינה תחליף לצורך בהגברת המשאבים והמודעות להשקעה בעתיד. והעתיד עובר דרך המסכים, דרך החדשנות, דרך שלל כלים ופתרונות שהם חלק בלתי נפרד מהחיים פה. ההיי-טק כבר מזמן הפסיק להיות הילד החכם שיושב בצד. השפעתו הולכת וגוברת בכל תחום, וכך צריכים להיות גם תשומת הלב והמשאבים הניתנים לו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים