"בדיקות בדטה סנטר מפחיתות בצורה משמעותית את האפשרות לתקלות"

כך על פי אלכס אלטברגין, CTO מרכזי נתונים במגלקום, שהשתתף ב-Data Center 2018, הכנס השנתי של תחום ההקמה, הניהול והתפעול של דטה סנטרים ● "לצערי הרב כ-80% ממרכזי הנתונים לא עושים הרצת בדיקה מלאה, וכ-20% עושים הרצה חלקית בלבד", סיפר

אלכס אלטברגין, CTO מרכזי נתונים במגלקום. צילום: ניב קנטור

"לצערי הרב כ-80% ממרכזי הנתונים לא עושים הרצת בדיקה מלאה, וכ-20% עושים הרצה חלקית בלבד. רק במעט מאוד מקומות עושים הרצת בדיקה מלאה לפני ההפעלה הראשונית. התחום הזה בא לוודא שאין בעיות תפעול במרכז הנתונים, וכן לבדוק שהביצוע הוא לפי הפרוגרמה. למה זה חשוב? כי בדיקות מפחיתות בצורה משמעותית את האפשרות לתקלות במרכז הנתונים. זה עוזר להגיע לנצילות מערכות מרבית, כדי להקטין את הבלאי של המערכות וכדי לחסוך בצריכת החשמל, וזו גם הזדמנות מצוינת להכניס לעניינים את צוות התפעול כדי שיבינו מה זה תחזוקה מונעת ותחזוקת שלד של מרכז הנתונים", כך אמר אלכס אלטברגין, CTO מרכזי נתונים במגלקום, חברה המתמחה בבניית ותפעול מערך בדיקות לחדרי מחשב בעת הקמה או בתיקונים.

אלטברגין אמר את הדברים ב-Data Center 2018, הכנס השנתי של תחום ההקמה, הניהול והתפעול של הדטה סנטרים, שמפיקה קבוצת אנשים ומחשבים. בכנס, שנערך בשבוע שעבר באולם האירועים לאגו שבראשון לציון, השתתפו מקצוענים רבים, לצד לקוחות שבאו לשמוע על החידושים וההתקדמויות בתחום.

בדבריו בכנס סיפר אלטברגין שמערך הבדיקות הוא תהליך המורכב מכמה שלבים עיקריים, שהראשון שבהם הוא סקר ותכנון. "זה משהו שחייבים להתחיל כמה שיותר מוקדם ולשלב בלוח הזמנים של הפרויקט, כי אחרת לא יהיה זמן לבצע את הבדיקות", הוא אמר.

השלבים השני והשלישי של הבדיקות מתייחסים לבדיקה של איכות הרכיבים וההתקנה שלהם באתר, שלבים שצריכים להתחיל עוד במפעל של היצרן, כולל בדיקת תאימות מול מפרט ההזמנה. "הצעד הבא הוא לבדוק את המערכת – כיצד היא מתפקדת באופן פונקציונלי – ומשם עוברים לשלב האחרון, שהוא ביצוע בדיקות ומבחני מערכת אינטגרטיבית, בעומס מלא וחלקי, כולל התייחסות לתקלות אפשרויות והתאוששות", הוא אמר.

לדבריו, לא מדובר בהליך חד-פעמי. "צריך לחזור עליו מדי פעם, בגלל שינויים במרכז הנתונים, בגלל בלאי במערכות וגם בגלל שינויים בכוח האדם, כדי שהתקלות לא יתפסו את מנהל המערכת ברגעים שהכי לא מתאימים בגלל שלא קיבל חפיפה כמו שצריך. אנחנו ממליצים על ביקורת כללית כל שלוש שנים", הוא סיכם.

"לעשות מה שנכון ולא מה שקל"

אסף רוזנר, מנכ"ל MedicData, דיבר על היבטים שונים שנדרשים להתייחס אליהם בבחירת הדרך שבה מקבלים אספקת שירותי מחשב לעסק, כולל ההיבט של ביתי הוא מבצרי. "הכל היום זה דיגיטלי. אם פעם היינו הולכים לטלר בבנק כדי לבצע פעולות ולמשוך כסף, כיום רובנו מעדיפים לעשות זרת מרחוק באופן דיגיטלי, ותחום הרפואה אינו שונה. אבל לפני שמקבלים החלטות צריכים לזכור שמי שעושה רק מה שנוח לכאורה, מקבל משהו שבסופו של דבר מאוד לא נוח איתו. צריך לעשות מה שנכון ולא מה שקל, ותמיד תבדקו איך אתם מביאים ערך לעסק", הוא הרצה בפני באי הכנס שהנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

אסף רוזנר, מנכ"ל MedicData. צילום: ניב קנטור

אסף רוזנר, מנכ"ל MedicData. צילום: ניב קנטור

לפני שהגיע לתפקידו הנוכחי עבד רוזנר שנים ארוכות בטבע, והביא משם כמה תובנות לגבי השינויים שהייתה צריכה לעבור החברה בתחום המחשוב. "הפכנו מתעשייה מסורתית לייצור תרופות לסוג של חברת הזנק. דורשים פתאום מהירות, גמישות, פיתוח מהיר, אנליטיקה מתקדמת. פתאום הגיעו לארגון אנשים שלא הכרנו, כמו מדעני מידע. חשבנו שאנחנו יכולים לספק את כל מה שצריך ממרכז הנתונים שלנו, אבל התברר שלא, כי פתאום היינו צריכים ליצור שירותי מחשוב שמשתנים בטווחי זמן קצרים, פתאום נדרשנו לפתח כישורים שלא היו לנו במרכז הנתונים שלנו, כמו ביג דטה לדוגמה", הוא סיפר.

אז איך בוחרים את מה שצריך? כיצד בוחרים איזה שירותים לקבל כאספקה מבחוץ? "בודקים את כל ההיבטים. העסק משתנה, הצרכנים משתנים, אופק הצרכים השתנה והיה ברור שגם המיקוד שלנו משתנה. צריך לחשוב מחוץ לקוביה, ועדיין להשתמש במשהו שלא צריך להמציא מחדש", הוא אמר.

חשיבה מוקדמת בהתייחס לרמת העסק

שבתאי חנן, יועץ בכיר לתהליכים ומרכזי נתונים, הציג את ההרצאה 'על תהליכים בביצוע שינויים במתקן מחשב', ואמר כי "כל חברה, בהיותה חושבת להיכנס להקמה, פיתוח, הרחבה, שינוי ושיפוץ של מרכז נתונים חייבת לבצע חשיבה ובעצם להסתכל על רמת העסק ומה הוא דורש כנגזרת מעולמות ה-IT. מחיר הטעות יכול להיות קטלני, הן בכסף והן ביצירת אפקטיביות נמוכה".

שבתאי חנן, יועץ בכיר לתהליכים ודטה סנטרים. צילום: ניב קנטור

שבתאי חנן, יועץ בכיר לתהליכים ודטה סנטרים. צילום: ניב קנטור

לדבריו, הקמת חדר מחשב היא פרויקט שצריך להיות מנוהל בידי מומחים בתחום, גם בגלל שהם מכירים דרישות חדשות ברגולציה שלא תמיד שמים לב ומתייחסים אליהן, למרות שהן בכל זאת מתייחסות לנושא.

"צריכים לבחון את הדברים ממספר נקודות שמפריעות במתקן הקיים, כי לרוב לא מתחילים מאפס. צריך להחליט האם אנחנו עושים את זה בגלל חוסר בשטח, או אולי בגלל חוסר באנרגיה. צריך להתייחס למצב התפעולי של האתר שאנחנו חיים בו, האם סובלים מבעיות, ואם כן – ללמוד אותן ולקחת אותן בחשבון בהמשך. ואני בכלל לא רוצה לדבר על נפילות. האם יש צרכים חדשים מעבר לשוטף, מעבר לקיים, למשל בגלל טכנולוגיות ודרישות חדשות", הוא סיפר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים