אובר תשלם ל-Waymo פיצוי בגובה 245 מיליון דולר כפשרה

שתי החברות הגיעו לפשרה בפרשת גנבת הפטנט לרכב האוטונומי, שביצעה לכאורה ענקית שיתופי הנסיעות מחברת הבת של אלפבית, המפתחת רכב בנהיגה עצמית ● כחלק מהעסקה התחייבה אובר גם שלא לעשות שימוש בטכנולוגיה המסוימת שאותה פיתחה חברת האם של גוגל

תפתחות משמעותית בעולם הרכבים האוטונומיים. אילוסטרציה: BigStock

אחרי זמן ארוך של התקוטטות, חברת Waymo – הזרוע לפיתוח רכב אוטונומי של תאגיד אלפבית (Alphabet) וחברת שיתופי הנסיעות אובר (Uber) יישבו את המאבק הדרמתי ביניהן. הפשרה שאליה הגיעו היריבות תאפשר למנכ"ל החדש של אובר, דרה קוסרשאהי, לצלוח בשלום את אחת המחלוקות הציבוריות הרבות שבהן מעורבת החברה.

ההודעה המפתיעה על השגת הפשרה הגיעה ביום ו', זמן מה לפני יום נוסף של עדויות בנוכחות מושבעים בפרשית גנבת הפטנטים לכאורה, שעמד להתחיל בבית משפט הפדרלי בסן פרנסיסקו.

לפי הדיווחים, נציג Waymo הודיע כי אובר הסכימה לשלם סכום לא מבוטל של כ-245 מיליון דולרים במסגרת העסקה שתסיים את הסכסוך בין חברות הטכנולוגיה היריבות. ההסדר כולל גם הסכם שנועד "על מנת להבטיח כי כל מידע סודי של Waymo לא ישולב בחומרה ובתוכנה של Uber Advanced Technologies Group", כך על פי דברי הנציג של Waymo. בעבר העריכו ב-Waymo את הנזקים שנגרמו לחברה במקרה הזה בסכום של כ-1.9 מיליארד דולרים, הערכה אשר אובר דחתה על הסף.

כמו ברוב הפשרות, המהלך דרש גמישות מצד שני הצדדים. אובר הייתה הראשונה להציע ליישב את המקרה בעבור סכום של 490 מיליון דולרים, ממש לפני תחילת המשפט ביום ב', אבל הסכם זה לא העניק ל-Waymo מספיק הבטחות כי הטכנולוגיה שלה לא תהיה בשימוש לא תקין, כך על פי שני אנשים שמכירים את הלך החשיבה של הצדדים בתביעה. אנשים אלו ביקשו שלא להזדהות כיוון ששיחות ההתיישבות היו חסויות, כך לפי דיווח שפורסם ב-boston.com.

מנכ"ל אובר הביע "חרטה" על מעשיה של החברה. "למרות שאנו לא מאמינים כי סודות מסחריים כלשהם עשו את דרכם מ-Waymo אל אובר, וכן איננו מאמינים כי אובר השתמשה במידע הקנייני של Waymo השייך לטכנולוגיה שלה נהיגה עצמית, אנו נוקטים צעדים מול Waymo בכדי להבטיח שה-LiDAR (מערכת של טכנולוגיה דמוית רדאר, שמכוניות אוטונומיות יכולות למפות באמצעותה את השטח שסביבן – ג"פ) שלנו והתוכנה ייצגו רק את העבודה הטובה שלנו", צוטט קוסרשאהי בהצהרה.

ההסדר מאפשר לקוסרשאהי להשאיר עוד שערורייה מאחורי החברה, שאותה קיבל אחרי תקופת ההנהגה הסוערת שלה בידי המנכ"ל לשעבר טראוויס קלאניק, שהעיד אף הוא במשפט בימים ג' ו-ד'.

סכסוך ארוך שקשור לשאיפות קלות דעת של קלאניק?

אלפבית ואובר מנהלות ביניהן מזה זמן מה התגוששות בגין הפרת פטנטים, כשהמקרה כולו עסק בשאלה האם אובר השתמשה בסודות מסחריים של אלפבית בכדי לקדם את תכנית הרכב האוטונומית שלה.

במיוחד התעקשה הענקית ממאונטיין וויו לקבל מסמך מסוים, בטענה שהוא יכול להכיל מידע קריטי בעבור המקרה שלה כנגד אובר. במסגרת הסכסוך גרסה החברה הבת Waymo כי אנתוני לבנדובסקי – מהנדס שהיה אחד מבכיריה – גנב ממנה יותר מ-14 אלף מסמכים סודיים כשעזב את החברה ופתח את Otto. לדבריה, הוא אף העביר את החומרים לאובר כאשר זו רכשה את Otto וכשעבר לעבוד בשורות ענקית הנסיעות בדצמבר 2015 ומונה להוביל את מחלקת הנהיגה העצמית שלה. לבנדובסקי מצידו נלחם בדרישות לספק את המסמך המסוים לבית המשפט, שמר על זכות השתיקה ולסוף פוטר מאובר בחודש מאי, לכאורה מכיוון שלא שיתף פעולה עם דרישה זו של התביעה.

מכוניות אוטונומיות מסתמנות כעידן החדש של התחבורה שכולנו עומדים לפתחו, וחברות כמו אפל (Apple), ג'נרל מוטורס (General Motors), פורד מוטור (Ford Motor) ועשרות חברות סטארט-אפ אחרות מתחרות ביניהן על פיתוח הטכנולוגיה והשגת שליטה מלאה בה מהר ככל האפשר.

בעדות של קלאניק שניתנה ביום השני לדיונים בבית המשפט, ביקשה Waymo לתאר את המנכ"ל לשעבר של אובר כמי שהיה כה להוט לשפר את יכולות הנהיגה העצמית של ענקית שיתוף הנסיעות עד שעשה עסקה עם לבנדובסקי, מבלי להעריך כראוי את הסיכונים הכרוכים במהלך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים