ותיקי פייסבוק וגוגל יוצאים למאבק בהתמכרות לעולם הדיגיטלי

בכירים שכיהנו בחברות הענק הקימו את המרכז לטכנולוגיה אנושית, שייאבק בשאיבה הבלתי פוסקת שלנו למסכים – ותחילה של הילדים ● הם טוענים שהחברות לא ישתנו לבד, משום שהמודל הנוכחי רווחי עבורן

האם אלה ש-"סייעו" לנו להתמכר לטכנולוגיה יסייעו לנו גם להיגמל ממנה? צילום אילוסטרציה: הוקוס פוקוס, BigStock

קשה להאמין, אבל ותיקי חברות טכנולוגיה כמו פייסבוק (Facebook), גוגל (Google) ומוזילה (Mozilla) הם העומדים מאחורי יוזמה חדשה, בדמות קמפיין לעיצוב מחודש של המדיה החברתית ופלטפורמות טכנולוגיות אחרות. מטרת הגישה החדשה שמקדם הקמפיין אינה להעצים את החברות הללו אלא דווקא לצמצם את ההשפעות המזיקות שלהן על הדמוקרטיה, החברה, בריאות הנפש ורווחת ילדינו.

מקימי הקמפיין – שללא ספק מכירים את היתרונות של הטכנולוגיות הללו ואת הקדמה הרבה שהביאו איתן לאנושות – החליטו לייסד גוף המכונה המרכז לטכנולוגיה אנושית, בכדי להזהיר את הציבור מכך שהפלטפורמות הללו נמצאות ב-"מרוץ חסר תוצאות לעבר תשומת הלב האינסופית שלנו", כהגדרתם. עוד הם מזהירים שהחברות לא ישתנו בכוחות עצמן, משום שהמודל הנוכחי רווחי עבורן.

המרכז לטכנולוגיה אנושית, שהושק רשמית בסוף השבוע, מארגן ומוביל את השינוי במודעות כבר "מאז 2014", כך על פי אתר האינטרנט שלו, אך מעכשיו יתרכז במספר יוזמות חדשות. כפי שדיווח הניו-יורק טיימס (New York Times), המרכז יתמקד בתחילה בסיכונים הגלומים בהתמכרות הדיגיטלית בקרב ילדים. הוא ימקד את מאמציו בקמפיין מודעות להתמכרות לטכנולוגיה, שיופנה לעבר 55 אלף בתי הספר הציבוריים שפועלים ברחבי ארצות הברית.

קמפיין "האמת על הטכנולוגיה"

הארגון משתף פעולה עם Common Sense – עמותה ללא מטרות רווח של ילדים והורים, בקמפיין "האמת על הטכנולוגיה" (Truth about Tech), שדוחף לשינויים באופן שבו הטכנולוגיות "משרתות" את הקהל הצעיר של הילדים.

כנס "האמת על הטכנולוגיה" שיזמו שני הגופים יתקיים מחר (ד') בוושינגטון. במהלך האירוע מתכננים היזמים לחשוף מפת דרכים שמתארת כיצד נעשה שימוש בטכנולוגיות ליצירת "התמכרות והסחת דעת". Common Sense בוחנת התמכרות דיגיטלית בקרב אנשים צעירים, ותעבוד עם המרכז ועם קבוצות אחרות על סטנדרטים ותקנות שנועדו לבלום את התופעה המסוכנת.

הטכנולוגיה מבצעת תעתועי קוסמים

בין החברים המייסדים של המרכז לטכנולוגיה אנושית נכללים המנכ"ל טריסטן האריס, שהיה מנהל תחום האתיקה בגוגל; רוג'ר מק'נמי, יועץ עבר למייסד פייסבוק, מארק צוקרברג; אזה רסקין, מנהל האסטרטגיה הראשי, שכיהן בעבר כראש תחום חוויית המשתמש במוזילה; ומנהלת התפעול הראשית, רנדימה פרננדו, שהייתה מנהלת פיתוח מוצרים ב-Nvidia ומנכ"לית Mindful – רשת בתי ספר ללא כוונת רווח.

מאז שעזב את גוגל ב-2016, מוביל האריס יוזמה ל-"רפורמה בכלכלת הקשב" ועוסק בהרצאות, כתיבת מסות ותמיכה בשינויים בשימוש בטכנולוגיה. במאי 2016 הוא תיאר כיצד דעותיו על המניפולציה הטכנולוגית נולדו בין השאר עקב ניסיון העבר שלו בעבודה כקוסם. "הקוסמים מתחילים בחיפוש אחרי נקודות עיוורון, קצוות, פגיעויות ומגבלות בתפישת האנשים, כך שהם יכולים להשפיע על מה שאנשים עושים מבלי שהם יזהו זאת", ציין. "ברגע שיודעים איך ללחוץ על הכפתורים של אנשים – אפשר לנגן עליהם כמו על פסנתר".

הוא הוסיף שאותם עקרונות נמצאים בעבודה כשמעצבים אתרי אינטרנט ויישומים אחרים שיקיימו אינטראקציה עם משתמשים אנושיים. "אנחנו זקוקים לסמארטפונים שלנו, למסכי ההודעות ולדפדפני האינטרנט, בכדי שיהיו השלד החיצוני של מוחנו ושל מערכות היחסים הבינאישיות, כך שהערכים שלנו, ולא הדחפים, יבואו קודם כל", אמר האריס. "הזמן של האנשים הוא בעל ערך ואנחנו צריכים להגן עליו באותה הקפדנות כמו על הפרטיות ועל הזכויות הדיגיטליות האחרות".

"חברות הטכנולוגיה החזקות ביותר בעולם מקבלות החלטות מכוונות שמסבות נזק רב", אמר האריס. "הן יצרו את כלכלת הקשב ועוסקים כעת במירוץ חימוש מלא, בכדי ללכוד ולשמור על תשומת הלב האנושית, כולל תשומת הלב של הילדים", נכתב בהודעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים