כך המציאות המדומה מסייעת לבריאות שלנו

פסיכולוגים, קרדיולוגים, מנתחים, אנשי רנטגן ועוד מטפלים - ומטופלים – שונים משתמשים בטכנולוגיות מציאות מדומה ותלת ממד, כדי שנוכל להבריא ולשמור על הבריאות שלנו מהר וטוב יותר ● לפניכם כמה שימושים חדשניים ומעניינים

עדי מור בירן. צילום: פלי הנמר

במסגרת סדרת Tech Takes – ה-Vlog השבועי שלי, שמפורסם כאן, באנשים ומחשבים, מדי יום א' – אני ממשיכה השבוע לעסוק בתחום המציאות המדומה (VR). התחלתי לעסוק בנושא זה בשבוע שעבר, בפרק הראשון בסדרה – שסקר את השימושים בתחום המסחר והקמעונות. היום אתמקד ביישומי VR בתחום הרפואה.

אם חשבתם שמציאות מדומה רלוונטית רק לעולם המשחקים – תחשבו שוב. מתעשיית המסחר דרך תחום עיצוב המוצר ועד לתעשיית הנדל"ן, תעשיות רבות כבר אימצו טכנולוגיות VR – ואין מקום שבו היתרונות של ה-VR משמעותיים יותר מאשר בתחום הרפואה. שימושי המציאות המדומה בתחום זה הם רבים ומגוונים: פסיכולוגים מצאו שהיא יעילה בטיפול בהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) וקרדיולוגים, מומחים לכאב, מנתחים ורופאים אחרים כבר מצאו שימושים אפקטיביים בתחומם. במקרים מסוימים, השימוש במציאות מדומה בתחום הרפואה נעשה באמצעות המשקפיים המוכרים, ואילו במקרים אחרים נעשה שימוש במשקפי תלת ממד ובמסכי וידיאו מיוחדים שמעניקים חוויית VR. כך או כך, השימוש ב-VR הופך להיות יותר ויותר נפוץ.

השימוש בטכנולוגיות מציאות מדומה ותלת ממד לצרכי הדמיה בתחום הרפואה אינו חדש לגמרי. חוקרים רפואיים החל לחקור דרכים ליצור מודלים תלת ממדיים של איברים פנימיים של חולים באמצעות מציאות מדומה כבר בשנות ה-90, אך כעת, הזמינות של כוח מחשוב חזק ומהיר הפכה את יצירת התמונות המדומות להרבה יותר מציאותית והרבה יותר מהירה. צילומי רנטגן, סריקות CT וסריקות MRI יכולים להפוך כעת לתמונות תלת ממדיות ברזולוציה גבוהה בתוך פחות מדקה. לפני 20 שנים, זה בוודאי היה לוקח שבוע.

להלן מספר דוגמאות לשימושים במציאות מדומה בתחום הרפואה:

הכנה לפרוצדורות רפואיות מורכבות
בימים אלה, פרוצדורות כירורגיות נפוצות כמו ניתוח להסרת אפנדיציט או ניתוחים קיסריים הן שגרתיות למדי – מקרה אחד דומה לקודמו. אבל ישנן פרוצדורות מסובכות במיוחד – כמו הפרדה של תאומים סיאמיים – שמציבות אתגרים ייחודיים, שניתן לעמוד בהם בהצלחה רק באמצעות תכנון קפדני. עבור אלה, שימוש בטכנולוגיות VR ו-3D מהווה יתרון משמעותי.

באחרונה, השימוש במציאות מדומה שיחק תפקיד חיוני בהפרדה מוצלחת של תאומים סיאמיים בבית החולים מסוניק במיניאפוליס, מינסוטה. התאומים בני שלושת החודשים היו מחוברים באופן הדוק ומורכב יותר בהשוואה למקרים דומים, עם חיבורים מורכבים בין הלבבות והכבדים שלהם. פירוש הדבר הוא שהניתוח להפרדתם היה מסובך במיוחד – ועלול היה להיות מסוכן מאוד לתאומים.

לפני הניתוח, הצוות הכירורגי לקח סריקות CT, אולטרסאונד ו-MRI, ויצר מודל וירטואלי מפורט במיוחד של גופות התאומים. לאחר מכן הוא "טייל" בתוך האיברים שלהם באמצעות VR, על מנת לזהות מכשולים פוטנציאליים ולתכנן כיצד להימנע מהם במהלך הניתוח.

המציאות המדומה נמצאת בשימוש גם על ידי מומחי כלי הדם בבית החולים לאהיי בברלינגטון, מסצ'וסטס. שם נעשה שימוש בהדמיות תלת ממדיות אינטראקטיביות כדי להתכונן להליכים לתיקון מפרצות ועורקים חסומים. הרופאים שם העידו שהשימוש ב-VR מאפשר להם לקבל מושג טוב יותר לגבי סוגי המכשירים שצריכים להשתמש בהם ותכנון הגישה הטובה ביותר לניתוח.

טיפול בכאב ובחרדה
לא רק הרופאים חובשים משקפי VR. גם המטופלים עוטים, במקרים מסוימים, משקפיים אלה לראשם. מטופלים משתמשים במשקפי VR על מנת להיטמע בעולם וירטואלי שקט ורגוע, שמסיט את תשומת הלב שלהם מאי הנוחות הקשורה לבעיות הרפואיות ולטיפולים. מאחר שהרדמה או שימוש בחומרי הרגעה יכולים להיות מסוכנים עבור חלק מהחולים, כולל אלה שרגישים מאוד או קשישים מאוד, ישנם כמה בתי חולים שמציעים למטופלים משקפי VR כדרך להתמודד עם הכאב במהלך פרוצדורות פולשניות. זה עדיין ניסיוני בשלב זה, אבל התוצאות עד כה היו מוצלחות מאוד.

באופן דומה, מציאות מדומה הוכחה כאמצעי המפחית חרדה בקרב חולי סרטן שבמהלך קבלת עירוי כימותרפי. השימוש בה מפחית את הכאב והחרדה בקרב ילדים בזמן קבלת זריקות או במהלך פרוצדורות כואבות אחרות.

גם בתחום הרפואה. משקפי מציאות מדומה. צילום אילוסטרציה: BigStock

גם בתחום הרפואה. משקפי מציאות מדומה. צילום אילוסטרציה: BigStock

חולים הסובלים מכוויות הם אולי בין הנהנים הגדולים ביותר מטכנולוגיית המציאות המדומה. "ניקוי יומי וחבישות חוזרות של כוויות הן חלק מהפרוצדורות הכואבות ביותר ברפואה", אמר ד"ר האנטר הופמן, מדען מאוניברסיטת וושינגטון, שמומחה בשימוש במציאות מדומה להקלה על הכאב. "תרופות נגד כאבים עוזרות, אבל הן לא מספיק חזקות".

עבור חולים אלה, הופמן עזר ליצור את המשחק VR SnowWorld – שתוכנת באופן שנועד להסיח את דעתם של החולים מהכאב הכרוך בטיפול בכוויות. מטופלים שמשחקים את המשחק במהלך הטיפול מדווחים על כאב נמוך ב-50% מאשר חולים שאינם משחקים את המשחק, על פי מחקר ראשוני.

למרות זאת, התפיסה הרווחת היא ש-VR לא צריך להיחשב כתחליף לתרופות להורדת כאבים, אלא כאמצעי נוסף, שניתן לשלבו עם השימוש בתרופות.

שיקום באמצעות VR

המציאות המדומה מסייע למטופלים גם בהתגברות על בעיות שיווי משקל וניידות, כתוצאה משבץ או מפגיעת ראש.

מחקרים הראו ששיקום בתיווך של VR יכול להאיץ את הקצב שבו חולים אלה משקמים את היכולות הפיזיות שלהם. מחקר אחד, שנעשה על אנשים שסבלו משבץ, הראה ששימוש ב-VR הוביל לשיפורים משמעותיים יותר בתנועות היד לעומת טיפול קונבנציונאלי, לאחר ארבעה שבועות של טיפול. מחקרים אחרים הראו תוצאות מוצלחות באופן דומה עבור חולים עם שיתוק מוחין שעברו שיקום לטיפול בבעיות שיווק משקל.

במהלך 50 השנים האחרונות, היכולות בתחומי המדע, הבריאות והרפואה התקדמו באופן משמעותי, ונראה שאנחנו מוצאים כל הזמן דרכים חדשות לשיפור המחקר והטיפול. השימוש המציאות המדומה הוא חלק מהתקדמות זו. מרגש לראות כיצד השימוש בטכנולוגיה זו משמשת באופן מעשי לריפוי ושיקום – אולי אחד שימושים החשובים ביותר של קדמה טכנולוגית.

אם מצאתם את הפרק הזה מעניין ואתם מתעניינים במציאות מדומה באופן כללי, ייתכן שתמצאו עניין גם בסדרה הקודמת ב-Tech Takes, שעסקה באינטרנט של הדברים וביישומיו בתחומים שונים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים