ניו-ג'רזי: אם שותים – לא מטיסים רחפנים

חוק חדש שנכנס לתוקפו מחיל רגולציה על הטסתם של חרפנים בשמי המדינה, ששוכנת בחוף המזרחי של ארצות הברית, ומתייחס במיוחד להעלאתם לאוויר כשהמטיס שתוי

רחפן. צילום אילוסטרציה: BigStock

מדינת ניו-ג'רזי שבארצות הברית מצטרפת לרשימת המדינות הקובעות תקנות שנועדו לרסן את "המערב הפרוע" של הרחפנים. השבוע העביר הפרלמנט של המדינה, על שני בתיו, חוק ובו הרבה כללים שכל מי שהיה מפעיל קצת "שכל ישר" יכול היה לחשוב עליהם לבדו. אלא שלצערנו, יש רבים שמתייחסים אל הרחפן כאל שעשוע בצעצוע, מבלי לקחת אחריות לסכנות שעלולות להיות כרוכות בדבר.

מה שתפס את הכותרת בחקיקה החדשה הוא ההתייחסות להטסת רחפן במצב של שכרות – מעשה שיכול להנחית את המטיס בכלא. ממש כמו בנהיגה. לפי החוק, מעתה תוגדר בניו-ג'רזי הטסה "תחת השפעה" כשריכוז האלכוהול בדם עולה על 0.08% – אותו סף שנקבע לחוקי נהיגה בשכרות במדינות רבות. בנוסף, אוסר החוק על הטסת רחפנים בהשפעת "תרופה נרקוטית, הומוצינוגנית או תרופה ממכרת".

החוק גם אוסר על הפעלת רחפנים בבתי הכלא או בקרבתם, תוך שימוש בהם באופן שמפריע למעניקי סיוע עזרה ראשונה, או שימוש ברחפנים בכדי לצוד חיות בר. העונשים על הפרת החוק החדש כוללים עד שישה חודשי מאסר וקנס של 1,000 דולר.

שוק הרחפנים, בעיקר אלה שמצוידים במצלמות, זוכה לפופולריות רבה, וממשלות נדרשות לתגובה הולמת בכדי להגן על הבטיחות בשמיים ומסיבות אחרות. ואולם, בשנה שעברה השיק הבית הלבן תכנית פיילוט בת שלוש שנים ליצירת "אזורי חדשנות" להטסת רחפנים ברחבי ארצות הברית. המהלך נועד לדרבן את הפיתוח של תעשיית הרחפנים במדינה. בתכנית הפיילוט, המדינות וממשלותיהן ישתפו פעולה עם חברות לייצור רחפנים בכדי להעריך אם לאפשר הפעלה בלילה, להטיס רחפנים מעל מקומות מיושבים ולהטיסם אל מחוץ לטווח הראייה של בעליו של הרחפן. גם שירות של רחפני משלוחים נבחן ביתר שאת בארצות הברית, למשל על ידי אמזון (Amazon), וכל התקנות הנשקלות, ואלה שכבר נכנסו לתוקף, יחולו גם עליו, כמובן.

מגבלות – גם במקומות אחרים

ניו-ג'רזי לא לבד, ככל שזה נוגע למגבלות על הטסת רחפנים: ביולי האחרון הודיעו גורמים רשמיים בבריטניה על כוונתם להחיל רגולציה הדוקה יותר, במטרה להסדיר ביותר הקפדה את השימוש ברחפנים במדינה. זאת, בניסיון למנוע תאונות עם מטוסי הטיסות המסחריות. שר התעופה הבריטי, מרטין קלאנן, אמר כי רחפנים מספקים שירותים שימושיים רבים, אבל ציין שהרגולציה החדשה עליהם צפויה למנוע את השימוש והניצול לרעה של הטכנולוגיה.

בישראל כבר קיימות מגבלות על שימוש חובבני ברחפנים, שלדברי ארז סימון, מנכ"ל גאודרונס, חברה שמספקת שירותי צילום אוויר וחישה מרחוק באמצעות רחפנים, מתבטאות בכך ש-"מותר להטיס את הרחפנים עד גובה 50 מטר ואסור להתקרב פחות מ-250 מטר למבנים או לקהל. משמעות הדבר היא שאסור להטיס רחפנים בתוך הערים. בנוסף, אסור לקחת תשלום על שימוש ברחפן ללא רישיון ואסור להטיס אותו פחות משני קילומטר משדה תעופה. היה איזה חוכמולוג ששלח רחפן מנמל תל אביב וצילם את המטוסים נכנסים לנחיתה ממרחק של 100 מטר. נחיתה והמראה הם שלבים קריטיים בטיסה של מטוסי נוסעים ואם הרחפן נשאב למנוע, הוא עלול לפגוע בו ולגרום לאסון".

בדיון מיוחד שנערך בתחילת החודש במסגרת הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, ושעסק בדו"ח מבקר המדינה לגבי ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים, הסכימו הדוברים שהדרך לרגולציה מלאה על פעילותם בשמי המדינה עדיין רחוקה מלהשביע רצון. "הרי אין לדעת האם רחפן שנמצא בשמיים הוא אזרחי, או כזה שבא לעשות פיגוע טרור", אמרה בדיון ח"כ שלי יחימוביץ', יו"רית הוועדה, שהדגישה את חשיבות הפיקוח על כלי הטייס הזעירים והמתעתעים.

גורמים מסחריים שהשתתפו בוועדה ציינו כי בארצות הברית דורשת רשות התעופה הלאומית, ה-FAA, החל מאוגוסט האחרון רישום מעל משקל מסוים ולנוכח יכולות תנועה מעבר למרחק מסוים, ושכבר ברבעון הראשון של 2018 תחול גם בישראל דרישה להשתמש ברכיבי זיהוי מרחוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים