האם מנהל התשתיות בעידן הדיגיטל הוא ה-CTO הבא של הארגון?

מה מעמדו של מנהל התשתיות בעידן הטרנספורמציה הדיגיטלית - ולאחריו? שאלה זו ואחרות העסיקו פאנל בהשתתפות מומחים בתחום, שהתכנס במשרדי אנשים ומחשבים

האם ה-CIO (מנהל התשתיות, לא המנמ"ר) יהיה CTO? צילום: tashatuvango/BigStock

בפקולטה ללימודי ההיי-טק שבמרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) באור יהודה ייפתח בשנה האקדמית הבאה מסלול לימודים לתואר ראשון בניהול תשתיות מידע. זהו מסלול ראשון מסוגו בארץ, שמתעתד להכשיר את הדור הבא של מנהלי התשתיות בארגונים.

מקצוע מנהל תשתיות אינו מוגדר ולא ממוצב באופן ברור – בניגוד, למשל, למנהל הטכנולוגיות הראשי או למנמ"ר. זאת, על אף שתחום התשתיות הוא אחד התחומים הטכנולוגיים הקריטיים ביותר, והוא הולך ונעשה קריטי מיום ליום. לכן, הציפייה היא שמעמדו בהנהלת בארגון יהיה בהתאם – מה שלא קורה כיום.

פאנל: איש התשתיות של הדור הבא

השאלות הן: מהו מעמדו של מנהל התשתיות בעידן של מעבר מתשתיות פיזיות לענן? והאם מנהל התשתיות הוא ה-CTO הבא של הארגון? בשאלות אלה ואחרות עסק פאנל שכינסנו במשרדי אנשים ומחשבים, בהשתתפות מנהלי תשתיות ותיקים ואנשי אקדמיה.

המשתתפים הסכימו שיש צורך במיצוב מעמד איש התשתיות ובמסלול הכשרה אקדמי ייעודי, שתואם את אופי עיסוקו, ולא שאנשי התשתיות יהיו בעלי תארים כלליים יותר במדעי המחשב.

ד"ר אלון הסגל, ראש התוכנית לניהול תשתיות מידע בפקולטה ללימודי היי-טק במרכז ללימודים אקדמיים, סיפר ש-"במסגרת ההכנות לפיתוח התוכנית, שוחחנו עם מנמ"רים וגילינו שרבים מהם לא מבינים כל כך את מהות התפקיד". לכן, הוא ציין שמטרות התוכנית הן להכשיר דור חדש של אנשי תשתיות, שיוכלו להיות מנהלים, ולתת להם את הכלים להתמודד בעתיד על תפקידים כמו מנהל טכנולוגיות ראשי או מנמ"ר.

ד"ר אלון הסגל, ראש התוכנית לניהול תשתיות מידע בפקולטה ללימודי היי-טק במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה. צילום: ניב קנטור

ד"ר אלון הסגל, ראש התוכנית לניהול תשתיות מידע בפקולטה ללימודי היי-טק במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה. צילום: ניב קנטור

הוא הוסיף שתוכנית הלימודים משלבת חומר תיאורטי אקדמי, הדרוש לתואר ראשון, עם לימודים יישומיים. כבר בשנה הראשונה, התלמידים יוכלו לקבל תעודות הסמכה במקצועות תכנות, QA ודה ווקס.

שרון בולר, מנהלת התשתיות של בנק ירושלים, ציינה ש-"לגבי מעמד אנשי התשתיות והניהול, צריך לשים את הדברים בפרופורציה". לדבריה, "הקידום של איש התשתיות יכול וגם צריך להיות רוחבי, בתוך הארגון, ולא כל איש תשתיות יכול וצריך להיות מנהל תשתיות. מגוון התפקידים בתחום התשתיות הוא די רחב ויש להם לאן להתקדם".

בולר סבורה שאין זה נכון שהמנמ"רים לא מבינים את חשיבות התפקיד של אנשי התשתיות, כי איש תשתיות מקצוען מוריד הרבה מטלות מהמנמ"ר, שמתפנה לעסוק בנושאים אסטרטגיים-ניהוליים, כפי שנדרש ממנו.

אשר לצורך בתואר אקדמי אמרה בולר כי במחלקה שלה, חלק מהעובדים אינם בעלי השכלה אקדמית, אבל חלק מהם לומדים באוניברסיטה הפתוחה בתחומים שונים, ואין ספק שתואר ייעודי בתחום התשתיות יכול לסייע ולעניין אותם.

"איש תשתיות כמעט שלא עוסק בברזלים"

אבירם כרמלי, מומחה לתשתיות ולשעבר מנהל התשתיות של אסותא מרכזים רפואיים, סבור שתפקיד איש התשתיות שונה מאוד ממה שהיה בעבר. "איש תשתיות כמעט שלא עוסק בימינו בברזלים אלא בעיקר באפליקציות ולכן, תואר שייתן לאנשי תשתיות הכשרה בתחומים אלה יכול לסייע להם". עם זאת, הוא ציין ש-"כיום, סדרי העדיפויות של אנשי התשתיות שונים והלימודים הם לא הדבר המרכזי אצלם, על אף שהם מבינים שזה חשוב לעבודה ולהתקדמות".

בל קיטאי, מנהלת תשתיות באגף מערכות המידע של AIG, אמרה שההבדל בין אנשי תשתיות למנמ"רים או למנהלים טכנולוגיים הוא חוסר הידע שיש לאנשי התשתיות בכל מה שקשור לתהליכים העסקיים בארגון. "אנשי התשתיות אוהבים טכנולוגיה, בזה הם עסוקים כל היום והם הכי רחוקים מהביזנס", אמרה קוטאי. לכן, לדעתה, תואר שייתן להם את ההבנה בעסקים יכול לסייע להם להתקדם.

אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט, שהיה בתפקידי ניהול בתחום ה-IT בארגונים שונים, סבור כי הניסיון להשוות את מעמד אנשי התשתיות למנמ"רים מחטיא את המטרה, ותוכנית הלימודים לתואר ראשון לא צריכה לכוון לשם. "הגבינה זזה", אמר אלתר, "ולכן צריך להכשיר את הדור הבא של אנשי התשתיות ולתת להם כלים שיוכלו להתמודד איתם בעתיד".

אילן אלתר, מנכ''ל אלתרנט. צילום: ניב קנטור

אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט. צילום: ניב קנטור

מסלול שמאפשר לימודים לצד עבודה? מה טוב!

דובר נוסף בפאנל היה מיכאל טיבין, מנהל חטיבת בדיקות ופיתוח בכיר בסיסקו (Cisco) ישראל, שציין שתואר ראשון הוא תנאי סף לקבלה לעבודה בחטיבה. הוא נימק את דבריו: "העובדים שלי עוסקים במערכות מורכבות, ותהליך ההכשרה וההשקעה בהם הוא ארוך יחסית. אם בראיון עבודה אני מזהה שהמועמד רוצה ללמוד בעתיד, המשמעות היא שבתוך שנה-שנתיים הוא ייאלץ לעזוב, ואז ההשקעה שלנו תרד לטמיון".

הוא הוסיף כי המדיניות של סיסקו היא לעודד אנשים לצאת ללימודים, לצד העבודה, ומסגרת לימודים של תואר ראשון שמאפשרת גם לעבוד בהחלט יכולה להיות רלבנטית ולסייע לסטודנטים להתקדם.

דוד בן טולילה, סגן יו"ר הלשכה לטכנולוגיות המידע ומנכ"ל Energy Team

דוד בן טולילה, סגן יו"ר הלשכה לטכנולוגיות המידע ומנכ"ל Energy Team

דוד בן טולילה, סגן יו"ר הלשכה לטכנולוגיות המידע ומנכ"ל Energy Team, אמר כי "לימודי תואר יקנו לאיש התשתיות יכולות ניהול, בנוסף למומחיות שלו בתהליכי תפעול. אם הוא יוכיח שהוא יודע לנהל את האופרציה מול ספקים, את נושא הרישיונות ואת האפליקציות, הוא יוריד הרבה מאוד מהמנמ"ר".

השורה התחתונה: אנשי התשתיות בארגונים מהווים אחת החוליות המרכזיות במעבר לעידן הדיגיטלי. על מנת שהארגון יעניק להם את ההכרה המתאימה לתפקידם, עליהם לעבור מסלולי הכשרה שיעמידו אותם בשורה אחת עם המנהלים האחרים בארגון. זהו תהליך ארוך, אבל ברור לכולם שאין ברירה וצריך לעבור אותו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שרגא

    מדובר במקצוע של אנשי תשתיות שיביא פרנסה בכבוד ויאפשר השתלבות מהירה יחסית בעבודה.

אירועים קרובים