שמש, אנרגיה ו-IT בעיר הדרומית

בראיון לאנשים ומחשבים מספר אלי לנקרי, סגן ראש עיריית אילת וממלא מקום ראש העיר, כיצד מיישמים בעיר הדרומית את העיר החכמה – ומה מפיקים מכך העירייה והתושבים

אלי לנקרי, ראש עיריית אילת. צילום: דוברות העירייה

"עיר חכמה היא קודם כל תהליך, זה לא פרויקט של זבנג וגמרנו. זוהי תפיסת חשיבה חדשה, וצריך להסתכל עליה ככלים המסייעים לממש פרויקטים בעיר – על ידי חדשנות, אבל לא רק היא", כך אומר אלי לנקרי, סגן ראש עיריית אילת וממלא מקום ראש העיר, בראיון לאנשים ומחשבים. לנקרי מוביל את יישום תפיסת העיר החכמה בעיר הדרומית יחד עם ראש העיר, מאיר יצחק הלוי, המנמ"ר, אבינועם נהרי, והנהלת העיר.

לפני שלוש שנים קיבלה אילת מהאיחוד האירופי מענק של 580 אלף יורו, לאחר שנבחרה להיות אחת מארבע ערים בעולם שמשתתפות בפרויקט שנועד לעודד התייעלות אנרגטית, בשילוב רכיבים של עיר חכמה. לצד אילת נבחרו סנאנדר וקורוניה מספרד, ופורטו מפורטוגל.

לנקרי אומר שהאנרגיה היא אחד הנושאים המרכזיים בתוכניות האסטרטגיות של אילת – הן במגמה להפוך אותה לעיר ירוקה והן בהקשר של צמצום דרסטי בהוצאות האנרגיה של העיר ושל תושביה.

בעקבות המענק וההחלטה ללכת על המיזם הוקם בעיריית אילת צוות עיר חכמה, בליווי היועץ אורי בן ארי, שיזם את הרעיון לכלול את העיר הדרומית במיזם של האיחוד. בהמשך, בוצעו תהליכי הערכה וסקרים מקיפים, כאשר לנקרי מדגיש שהיישום אינו על פי המצפן הטכנולוגי, שנכנס בדרך כלל תחת המושג עיר חכמה, אלא על פי היעדים ותוכניות העירייה לטווחים הקרוב והארוך כאחד.

מהניסיון הלא מועט שנצבר במהלך השנים האחרונות בכל מה שקשור לשילוב עיר חכמה בפרויקטים השונים בעיר הנופש והעסקים, יכול לנקרי לחלוק עם עמיתיו ברשויות המקומיות את התובנה החשובה הבאה: "אסור להתבלבל", הוא אומר, "עיר חכמה היא תפיסת עולם, פלטפורמה שמסייעת לנו לנהל את העיר באופן טוב יותר, אבל בעיקר מכוונת לשיפור איכות חיי התושבים, שזה התפקיד שלנו, כאנשי ציבור".

לדבריו, "לעולם לא ניכנס לפרויקט בעיר רק בגלל הטכנולוגיה, תהיה חדשנית וסקסית ככל שתהיה. טובת התושב היא זו שצריכה לעמוד בפני מקבלי ההחלטות ואם הטכנולוגיה יכולה לסייע, זה בוודאי מעולה".

לנקרי ציין ש-"כאיש כלכלה וכספים, כאשר הציגו לי את העיר החכמה, ראיתי כיצד התהליך מסייע לנו להתייעל כלכלית ולחסוך בהוצאות, וכיום אני יכול לומר שזה חסך לקופה הציבורית ולתושבי העיר מיליוני שקלים".

אילו פרויקטים ביצעתם שבהם שילבתם את תפיסת העיר החכמה?
"אין כמעט תחום בעיר שלא יישמנו בו את תפיסת העיר החכמה. כרגע יש שני נושאים מרכזיים שבהם שילבנו תפיסה זו: מים ואנרגיה. אילת היא עיר שחונה במים ובגלל מיעוט הגשם, אנחנו משקים את השטחים שלנו 365 ימים בשנה. באופן טבעי, עלויות המים שלנו יקרות בהרבה מערים אחרות, ולצערנו, משרד הפנים והממשלה לא עושים לנו הנחות, אלא אומרים: תתייעלו.

כאשר ביצענו מיפוי של שטחי הגינון שלנו, גילינו שבאותה התקופה היו לנו 450 דונם שאותם השקינו בעזרת 1.8 מיליון קוב מים. מאז שנכנסנו לתהליך להפיכה לעיר חכמה, התקנו מערכות בקרה, מונים חכמים ועוד, וגדלנו פי שניים בשטחי הגינון, אבל עשינו זאת עם 1.3 מיליון קוב מים. במונחים כספיים, מדובר על חיסכון של חמישה מיליון שקלים בשנה.

תחום נוסף שייעלנו בעזרת העיר החכמה הוא פינוי האשפה. עשינו זאת בעזרת חיישנים חכמים שהצמדנו לפחי האשפה, בפרויקט עם טלדור. אלה משדרים למרכז הבקרה מתי צריך לאסוף ובהתאם לכך מנתבים בצורה יעילה יותר את שינוע משאיות הזבל. השגנו חיסכון ניכר, של מיליוני שקלים".

כיצד אתם משיגים התייעלות אנרגטית בעזרת עיר חכמה?
"התייעלות אנרגטית היא אצלנו מילה נרדפת לעיר חכמה ולעיר ירוקה. אנחנו רואים זאת כמקשה אחת. אנחנו מצויים בעיצומו של פיילוט המתבצע באחת השכונות באילת, שמאכלסת 900 בתי אב. במסגרת הפרויקט, אנחנו נכנסים לתוך משקי בית ומבצעים יחד עם התושבים פעולות שונות שנועדו לחסוך באנרגיה. למשל, מחליפים את כל הנורות לנורות LED, מחליפים את מערכות החשמל ומסבירים להם איך ניתן לנצל טוב יותר אנרגיית השמש. בתוך פרק זמן קצר, הוכחנו לתושבים שהחשמל שהם צורכים עולה להם משמעותית הרבה פחות כסף, במיוחד אם ידעו לנצל נכון את האנרגיה הסולרית – משאב טבעי שיש לנו באילת בשפע, ושבעזרתו אנחנו חוסכים הרבה כסף".

עצמאות אנרגטית בתוך חמש שנים

לנקרי מספר ש-"בעקבות הצלחת הפיילוט, החלטנו להרחיב את ביצוע התוכנית האסטרטגית שלנו, הקובעת כי בתוך חמש שנים, אילת תהיה עיר עצמאית מבחינה אנרגטית ו-70% מצריכת החשמל בה תהיה סולארית".

זוהי דוגמה מעולה לשילוב בין IT לבין טכנולוגיות של הפקת אנרגיה מהשמש – פעולות שבהן משולבות חברות מקומיות, שחלקן נופלות בהגדרה של סטארט-אפים, מה שמגדיל את אפשרויות התעסוקה בעיר ומגדיל את מקורות ההכנסה. לנקרי אומר ש-"אחת החברות האלה, למשל, ביצעה עבורנו מיפוי מדויק של הגגות בעיר – הפרטיים והציבוריים – וכעת אנחנו מצויים בתחילתו של תהליך, שבו אנחנו מסבירים לבעלי הגגות אילו פעולות הם יכולים לעשות כדי ליהנות מאנרגיה סולארית, היקף ההשקעה והמימון שלה. הביצוע יהיה על ידי חברות פרטיות, בסיוע לוגיסטי ורגולטורי שלנו, כולל הפנייה לבנקים".

ומה תגובת התושבים? הרי מדובר, בסופו של דבר, בהוצאה מכיסם…
"בעלי הבתים ובוודאי בעלי העסקים מבינים מהר מאוד שהחזר ההשקעה מהיר יחסית, בדמות חיסכון מיידי בהוצאות החשמל. החזר ההשקעה מובן לכולם ואני מקווה שנתקדם בתוכניות שלנו במהירות".

לנקרי וראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, ישתתפו בכנס של פורום המנמ"רים בשלטון המקומי, שייערך השבוע באילת.

הראיון המלא יתפרסם בגיליון הקרוב של המגזין מנהיגים מבית אנשים ומחשבים, שיופיע בחודש הבא.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יחזקאל

    החוכמה הכי גדולה הייתה צביעת כל אבני השפה בכל העיר בכחול לבן ולהטיל קנסות על האורחים. של בתי המלון הכי מכניס אורחים בעולם איך לא חשבו על זה קודם. חוצפה

אירועים קרובים