ראש ממשלת יפן: "אנו עוברים מתעשיה 4.0 לחברה 5.0"

"חברה 5.0 משמעותה שהטרנספורמציה הדיגיטלית תצא מתחום התעשייה ותיגע בחיים של כל אזרח ואזרח - אנו צועדים לקראת 'חברה חכמה'", כך לדברי שינזו אבה בטקס הפתיחה של CeBIT 2017

שינזו אבה, ראש ממשלת יפן. צילום: יח"צ CeBIT 2017

"אנו עוברים מתעשיה 4.0 לחברה (Soceity) 5.0", כך אמר אתמול (א') שינזו אבה, ראש ממשלת יפן, המדינה השותפה לארגון CeBIT 2017, בטקס הפתיחה של התערוכה המתקיימת בהנובר.

לדבריו, "צמצום הילודה, אוכלוסיה מזדקנת, אסונות טבע וזיהום – אלו הדברים שעימם מתמודדת יפן, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם. אחת הדרכים להתמודד עם ההשלכות של כל אלה, היא הקמת מפעלים חכמים שבהם המכונות מנטרות זו את זו ומקבלות החלטות מבוזרות אודות הייצור והתחזוקה".

"חברה 5.0 משמעותה שהטרנספורמציה הדיגיטלית תצא מתחום התעשייה ותיגע בחיים של כל אזרח ואזרח. אנו צועדים לקראת 'חברה חכמה'".

אבה מזכיר כי "צמצום הילודה ותוחלת החיים הגבוהה לכדי קיצוניות ביפן, גרמו להפרת האיזון בין צעירים עובדים לבין אלו הנדרשים להשגחה. הימצאות המדינה באזור פעיל מהבחינה הסייסמית, גורמת לכך שאחוז גבוה יחסית מכוח העבודה מיועד לטיפול באסונות ובמקרי זיהום".

הגברת הבעיות הדמוגרפיות

"כעת היפנים מבקשים לפתוח את שוק העבודה לעובדים זרים ולנשים, שתי קבוצות שנעדרו משוק העבודה היפני. הדבר עלול להגביר את הבעיות הדמוגרפיות. מחוץ לשוק העבודה, יפן מחפשת דרכים לכך שהטכנולוגיה תוכל לעזור לכל התושבים להיות שותפים פעילים בחברה, גם לקשישים שביניהם".

אבה מבהיר כי "פדרציית העסקים היפנית, Keidanren, מבקשת להשתמש בטכנולוגיות שפותחו עבור התעשייה, כגון האינטרנט של הדברים, הגנת סייבר, תבונה מלאכותית ורובוטיקה – גם לתחומים חברתיים".

"יפן אינה חוששת ממכונות ומתבונה מלאכותית", אומר אבה, "והיא שואפת להיות הראשונה שתוכיח שהצמיחה אפשרית בזכות הרובוטים גם בתקופה שבה האוכלוסיה מצטמצמת".

לדבריו, "אנו זקוקים כעת להגדרה חדשה עבור מכונות הפועלות באמצעות תבונה מלאכותית, כי בעצם הן כבר לא רובוטים בעלי תפקודים בודדים וצרים. הדבר חשוב במיוחד כשרוצים לפתור אתגרים בקנה מידה עולמי כגון אספקת אנרגיה".

השומרות של הדמוקרטיה

"מדינה בודדת אינה יכולה להתמודד עם האתגרים הללו, גם אם היא מתקדמת מהבחינה הטכנולוגית", מסביר אבה. "אנו צריכים לחבר את המכונות אחת לשניה – לכדי מערכת של מערכות".

"התפקיד שלנו כממשלה הוא לספק ממשק בין מכוניות ובני אדם. אנגלה מרקל סיפרה לי שכאשר היתה צעירה בנתה מקלט רדיו מדגם להרכבה. גם אני עשיתי דבר דומה, ולמרבה הפלא, השפה הגרפית – התרשימים והמונחים הטכנולוגיים, היו זהים גם בגרמניה וגם ביפן. היתה שפה משותפת של תרשימי מעגלים. כעת אנו זקוקים לפתור בעיות מורכבות, וכשכל האנשים יהיו מחוברים – חשוב שהטכנולגיות ידברו באותה שפה וייצמדו לאותם תקנים".

גם אבה התייחס לסגירות האמריקנית ואמר כי "יפן ידעה צמיחה עצומה בזכות היתרונות של הסחר החופשי וההשקעות הפתוחות. כמובן נזדקק לחוקים הוגנים שיוכלו לעמוד ברוח הדמוקרטיה, בפרט עכשיו כשיפן וגרמניה הפכו להיות השומרות העיקריות של הסחר החופשי והדמוקרטיה".

לסיכום אמר אבה כי "בתחילה צדנו וליקטנו כדי לאכול. לאחר מכן הצלחנו להבטיח אספקה יציבה של קלוריות מאורז ומחיטה ועד לעידן התעשייתי. אנו כותבים את הספר של החברה האנושית – חברה 5.0 – החל מהדף הראשון, ויש לנו הזדמנות להשפיע על העתיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים