כיצד למנוע תאונות שנגרמות משימוש בטלפון סלולרי?

על פי מחקרים, 36% מהנהגים מסמסים בזמן נהיגה, ו-29% גולשים באינטרנט במהלכה ● הסטארט-אפ הישראלי אינפריס פיתח פתרון אשר יבטיח שהעיניים של הנהג יישארו על הכביש

13/03/2017 11:17
מימין לשמאל: ניסן ירון ובן-עציון ירון, מייסדי אינפריס. צילום: יח"צ

מספר תאונות הדרכים בארצות הברית בעלייה חדה, כשיותר משליש התאונות נגרמו משימוש של הנהג בטלפון סלולרי.

לפי מחקר חדש, שביצעה חברת הביטוח האמריקנית סטייט פארם (State Farm), 36% מהנשאלים בסקר מייצג הודו שהם מסמסים בזמן נהיגה, ו-29% הודו שהם גולשים באינטרנט במהלך הנהיגה. זו עלייה מדאיגה לעומת סקרים קודמים על הרגלי השימוש בטלפון בזמן הנהיגה. כל המחקרים מצביעים על קשר ישיר בין הסחת הדעת בגלל השימוש הגובר בטלפונים, לבין גידול במספר התאונות.

חברת הסטארט-אפ הישראלית אינפריס (Inpris), מנסה להקטין את מספר התאונות באמצעים טכנולוגיים. היא משיקה החודש מערכת בידור ומידע לרכב, Sightless Touch, עם טכנולוגיה ייחודית המבטיחה שהעיניים של הנהג יישארו על הכביש, והאצבעות שלו יעשו את העבודה בשילוב עם ממשק קולי.

המערכת של אינפריס משלבת מסך מגע, המשמש לניהול מערכת המולטימדיה ברכב. בעוד שבמערכות קיימות צריך להקליק כמה וכמה פעמים כדי להגיע לתפריט הרצוי ולבצע בחירה, המערכת של אינפריס עושה קיצורי דרך, מפחיתה שלבים מיותרים, והכל בלי להסתכל על הצג.

אפשרות אחת לכל אצבע

כשהנהג מניח שלוש אצבעות על הצג, הוא מקבל חיווי קולי של שלוש אפשרויות – אפשרות אחת לכל אצבע. הוא יכול לבחור בין ניווט (באצבע הימנית), טלפון (באצבע האמצעית) או רדיו (באצבע השמאלית).

האצבע שתישאר על הצג תפעיל את האפליקציה הנבחרת וגם כאן, אם נבחר רדיו – החלקה ימינה, שמאלה, למעלה או למטה תביא לבחירת אחת מתחנות הרדיו הדיגיטליות שנבחרו מראש. אפשר גם לבחור ממספר גדול יותר של תחנות, בלחיצה בלי החלקה על המסך המעלה את שאר האפשרויות.

Sightless Touch בפעולה. צילום: יח"צ

Sightless Touch בפעולה. צילום: יח"צ

אם נבחר טלפון, גם כאן יש ארבע אפשרויות של מספרי טלפון נבחרים, שאליהם אנו מרבים להתקשר. בניווט אפשר לבחור עבודה, בית, ועוד שתי אפשרויות קבועות, או לבצע פקודה קולית, כשהכל נעשה בלי להסיר את העיניים מהכביש.

הטכנולוגיה החדשנית של אינפריס מצמצמת באופן מהותי, עד כדי אפסי, את היסח הדעת של הנהג, תוך שיפור היעילות האינטראקטיבית. הטכנולוגיה ממפה את היד האנושית ועוקבת אחר האצבעות באמצעות אלגוריתמים המשייכים פונקציה נפרדת לכל אצבע ותנועותיה, ופותחת את האפשרות למתן פקודות להפעלת הקונסולה ללא צורך להביט בה.

אינפריס נוסדה בשנת 2011 בכוונה לפתח מקלדת וירטואלית שתאפשר להקליד בצורה יעילה בלי קשר לכיוון ההסתכלות של הכותב. אולם במקום לפתח לעולם המציאות המדומה, העדיפו המייסדים להתמקד בשימושים לאנשים לקויי ראייה.

הקטנת הסחת הדעת מתפקיד הנהיגה של הנהג

בשנת 2014 סיימה החברה פיתוח של מקלדת בכתב ברייל. השלב הבא היה להשתמש בפטנטים של אותה טכנולוגיה כדי לפתור בעיות של קהל רחב יותר: קהל הנהגים.

הממשק לעיוורים הותאם לנהגים שאסור להם להסתכל על המכשיר כדי להפעילו, וכך שולבה הטכנולוגיה בתוך מערכות מולטימדיה לרכב, ולפני כחודשיים הגיעו למוצר מוגמר, המתבסס על מערכות קיימות בכלי רכב, או על מערכות נפרדות שאפשר לרכוש.

לדברי המנכ"ל, ניסן ירון, עכשיו מפתחים את המערכת כדי שאפשר יהיה לוותר על השימוש בצג המגע של מערכת המולטימדיה, וניתן יהיה להעביר את ההוראות באמצעות מגע של האצבעות בחלק המוסתר של גלגל ההגה. לפי בדיקות של אינפריס, המערכת פועלת באמינות מירבית וגורמת להקטנה של הסחת הדעת מתפקיד הנהיגה של הנהג.

Sightless Touch. צילום: יח"צ

Sightless Touch. צילום: יח"צ

את המערכת אפשר להתקין ולהפעיל תוך פחות משלוש דקות. כל התהליך של בחירת תגובה של המערכת עשוי להימשך רק 30 שניות. המערכת משפרת את השליטה במולטימדיה, ואפשר להפחית את מספר התאונות, ועם זאת לקבל שליטה מיטבית במערכת המולטימדיה. המערכת פועלת בשפה העברית ותומכת גם באנגלית, רוסית, גרמנית, יפנית ועוד שפות.

את החברה ייסדו ניסן ואביו, בן-עציון ירון, ויחד איתם עובדים בחברה עוד שלושה אנשים. את הגיוס הראשוני עשו באמצעות HeadStart, שהביא להם יותר מ-100 אלף שקלים, הרבה יותר מהיעד הצנוע של 10,000 שקלים שהציבו לפרויקט.

לדברי המייסדים, החברה השקיעה חמש שנות פיתוח ומעל מיליון דולר בפיתוח המערכת, במטרה לבצע מהפיכה בחוויית ממשק האדם-מכונה, תוך כוונה להגיע ל-5% עד 10% מכלל המכוניות החדשות בתוך חמש שנים, כמו גם להפצה גלובלית בשוק החלפים. לחברה תוכניות פיילוט בשיתוף מספר יצרניות רכב ויצרניות ציוד מקורי, והיא שואפת להשיג השקה של מוצריה כרכיב ציוד מקורי בתוך 18 חודשים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סמדר

    מדהים. המצאה גאונית. מעוניינת לרכוש

אירועים קרובים