"הטכנולוגיה מאפשרת לספק שירותי דת בצורה טובה יותר"

ליאור אשכנזי, מנמ"ר המשרד לשירותי דת, מסביר כיצד מסייע המחשוב לאזרחים בנישואים, גירושים וקבורה, ואיך מרגילים גוף שמרן כמו המועצות הדתיות לקבל את הטכנולוגיות החדשות

ליאור אשכנזי, מנמ"ר המשרד לשירותי דת. צילום: ניב קנטור

רבות מדובר על השפעת הטכנולוגיה על תחומים שונים בחיינו: החינוך, הבריאות, הרווחה ועוד. לא הרבה נכתב על האופן שבו משפיעה הטכנולוגיה על מתן שירותי הדת לאזרחים.

הזדמנות טובה להיחשף לכך נקרתה בכנס eGov של אנשים ומחשבים, שהתקיים באחרונה במרכז האירועים LAGO בראשון לציון. מאות אנשי המקצוע והמומחים, מהממשלה ומחברות שעובדות עימה, האזינו לדבריו של ליאור אשכנזי, מנמ"ר המשרד לשירותי דת, שסיפר על תהליך הטמעת הטכנולוגיה במועצות הדתיות.

"לפני שנכנסנו לתהליך, בדקנו את המצב המחשובי במועצות הדתיות. הוא היה בכי רע, רק חלק מהן היו ממוחשבות", אמר אשכנזי. "בעקבות זאת, התחלנו בתהליך מחשוב מקיף של המועצות וחיברנו אותן לענן מרכזי, כדי שהשירות לאזרח יהיה נכון, איכותי ומהיר וכדי שאנחנו, המשרד לשירותי דת, נוכל למלא טוב יותר את תפקידנו כרגולטור על המועצות הדתיות. הקמנו סביבה טכנולוגית חדשה ועדכנית".

כוונתו של אשכנזי היא למערכת שירת הים (השם לקוח משמה של השירה הידועה שנכתבה בספר שמות). "המערכת כוללת בתוכה את כל השירותים הדתיים שניתנים בישראל: נישואים, גירושים, קבורה, מקוואות ועוד", אמר.

בין היתר, מאפשרים שירותי המחשוב של המשרד לאזרחים לבצע רישום נישואים באינטרנט, לגלות היכן נמצאת חלקת קבר מסוימת ואף להדליק נרושת נשמה אונליין. כמו כן, "יצרנו תעודת כשרות אחידה וממוחשבת. המשגיח מדווח מבית העסק אונליין, רושם את הנתונים והמפקח רואה אותם. אין יותר צטלעך (מיידיש: פתקים – י"ה)", ציין אשכנזי.

תקציב המחשוב של המשרד לשירותי דת עומד על 45 מיליון שקלים. המערכת כוללת שמונה מודולים תפעוליים, יש לה כ-2,000 משתמשים פנימיים ו-700 חיצוניים ב-132 מועצות דתיות ברחבי הארץ. כמו כן, הוא ציין ש-"הטמענו מודול של אבטחת מידע – אנחנו יודעים לזהות כל משתמש – וחיברנו את המערכת למשרדים ממשלתיים אחרים, בהם למערכת המחשוב של בתי הדין הרבניים ולמערכת מרכב"ה".

שי נחמני, מנהל ה-IT בממשל זמין. צילום: ניב קנטור

שי נחמני, מנהל ה-IT בממשל זמין. צילום: ניב קנטור

אשכנזי אמר שאחד הדברים המרכזיים בתהליך, שנעשה יחד עם חברת מלם, היה ניהול השינוי במועצות הדתיות. "היינו צריכים ליצור את השינוי בתוך המועצות, לקרב את העובדים שלהן ולענות על פחדים. הראינו להם שאנחנו לא האח הגדול אלא באים כדי לעזור להם לתת שירות מהיר, טוב ואיכותי. העובדים והמנהלים במועצות התקדמו אתנו למהלך והבינו שאי אפשר לעצור את הטכנולוגיה".

ממשל זמין וקישוריות

שי נחמני, מנהל ה-IT בממשל זמין, דיבר על הקישוריות בין משרדי הממשלה והגופים הציבוריים השונים כפי שרואים אותה בממשל זמין.

"אם כל אתר או שירות היה צריך קישוריות ייעודית, היה מאוד מסובך לקבל שירותים בעולם האינטרנט. הרשת הצליחה בעיקר בגלל הנוחות, הזמינות והעלויות הנמוכות", אמר.

הוא ציין כי "אנחנו נותנים לממשלה קישוריות אחת, חסכון בעלויות, נוחות, פשטות, גמישות, אבטחת מידע גבוהה, רמת שרידות ויתירות גבוהה מאוד, ברמת כל רכיב ובין הרכיבים. אנחנו עומדים ב-SLA ב-100%".

נחמני מנה מהלכים שונים שעשה ממשל זמין בחודש האחרון, בהם קישוריות לענן הציבורי Azure של מיקרוסופט (Microsoft), וקישוריות ל-SOC הממשלתי ולמטה הסייבר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שפוי

    טכנולוגיה לאספקת שירותי דת, זה כמו מספרה טובה לקרחת.

אירועים קרובים