איזי ג'ט מציגה: רחפנים, מדפסות תלת מימד ו-Big Data

באירוע שקיימה במילאנו הציגה חברת הלואו קוסט את החידושים הטכנולוגיים בעולם התעופה ● מסימולציות לאימון צוותי הטיסה באמצעות מציאות רבודה ועד לרחפן שבודק את המטוס במקום הגורם האנושי

הרחפן של איזי ג'ט. צילום: נחמה אלמוג

כשמדברים על מחשוב ארגוני, ומחשוב בכלל, שמים את הדגש על מגזרים כמו הביטחון, הפיננסים והחינוך. עולם התעופה מקבל פחות את אור הזרקורים, אלא שכמובן שהטכנולוגיה משפיעה רבות גם עליו, והוא כולל פיתוחים חדשניים ומסקרנים. ניתן היה להתרשם מכך מיום חדשנות שערכה לפני ימים אחדים חברת הלואו קוסט איזי ג'ט (EasyJet) במילאנו.

החברה הציגה באירוע טכנולוגיות דיגיטליות וממוחשבות לשיפור ביצועי תעופה והוזלת עלויות תחזוקה: רחפנים לאיתור סדקים ופגמים בגוף המטוס; ייצור חלקי חילוף במדפסות תלת ממד; Big Data של נתוני טלמטריה כדי לצפות בעיות טכניות לפני התרחשותן; וערוצים דיגיטליים לשיפור חוויית הלקוח.

כ-140 עיתונאים מרחבי אירופה הגיעו ליום החדשנות של איזי ג'ט, חברת התעופה המובילה ביבשת והשלישית בגודלה בישראל, כדי לצפות וללמוד על הטכנולוגיות החדשניות שהחברה מפתחת ומשתמשת בהן. האירוע נערך בנמל התעופה מלפנסה שבמילאנו, הבסיס השני בגודלו של החברה לאחר גטוויק שבלונדון.

מנכ"לית איזי ג'ט, קרולין מקול, האישה החזקה בתחום התעופה באירופה, סיפרה כי החברה מסיעה מדי שנה 17 מיליון נוסעים בצי שלה, הכולל כ-240 מטוסים. היא ציינה כי איזי ג'ט טסה ביותר מ-750 נתיבי אוויר, בין 130 נמלי תעופה ב-33 מדינות. "מילאנו נמצאת באור הזרקורים, היות שזה עתה נפתחה התערוכה העולמית אקספו מילאנו 2015 – שטכנולוגיה היא אחד מנושאי המפתח שלה. זו הסיבה שאנו חושבים כי זה המקום המתאים ביותר להסביר כיצד איזי ג'ט בולטת בחדשנות בתחום התעופה והדיגיטל", אמרה.

מנכ"לית איזי ג'ט, קרולין מקול. צילום: יח"צ

מנכ"לית איזי ג'ט, קרולין מקול. צילום: יח"צ

לדבריה, "בשנה שעברה הצגנו מגוון טכנולוגיות חדשניות שבכוונתנו ליישם, בפעם הראשונה בענף התעופה, על מנת לנהל את צי המטוסים שלנו ביתר יעילות, אפקטיביות ובטיחות. כמה מהטכנולוגיות האלה יושמו בפעולותינו היומיומיות, לרבות הטסת צי המטוסים שלנו ללא שימוש בטפסי נייר בתאי הטייס, שימוש ביישומים להחלפת מדחפים בעקבות פגיעת ציפורים ואפליקציה למרכז הבקרה שלנו, המסייעת למהנדסים ולצוות לפתור עניינים טכניים בצי המטוסים של החברה. אנחנו ממשיכים כל הזמן לחפש אחר חידושים מקוריים, שיסייעו לנו לנהל את פעילותנו בצורה חלקה ויבטיחו שהנוסעים יגיעו ליעדם בבטחה ובזמן".

הרחפן שמפחית את זמן ההשבתה של המטוסים

במהלך האירוע הודיעה איזי ג'ט כי סיימה בהצלחה בדיקה של אחד ממטוסיה באמצעות רחפן. הבדיקות הוכיחו כי רחפנים המתוכנתים מראש למשימה יכולים להפחית את משך הזמן שבו מטוסים מושבתים לאחר אירועים דוגמת סופות ברקים. הרחפן, שמותקנים עליו חיישנים ומצלמות, מופעל מרחוק וסורק את דופנות המטוס והכנפיים בבדיקה שאורכת כ-20 דקות, בהשוואה לבדיקה ידנית, האורכת כיום לפחות כמה שעות. בכוונת איזי ג'ט להכניס את הרחפנים לשימוש בבסיסי השירות ההנדסיים שלה ברחבי אירופה בתוך כשנה.

עוד הציגה החברה תוצאות של בדיקות שימוש בהדפסה תלת ממדית על מנת ליצור חלפים של חלקים בתוך תא הנוסעים, כגון משענות יד, כדי לזרז את הליך ההחלפה ולהפחית את היקף אחסון החלפים בבסיסיה. הדפסה בתלת ממד תהיה חלק ממנועי הדור הבא שהזמינה איזי ג'ט. המנוע מדגם LEAP, שיותקן במטוסים החדשים, כולל חלקים המודפסים בתלת ממד, בהם פיות דלק, כנפי המאוורר של סנן הפחם וחומרים קראמיים מרוכבים (Ceramic Matrix Composites).

במטרה לבטל כליל איחורים הנגרמים בשל סיבות טכניות הכריזה איזי ג'ט על שיתוף פעולה עם איירבאס (Airbus), שכל מטוסי החברה הם מתוצרתה. שתי החברות מתכננות פתרון לתחזוקה מניעתית, לרבות שירותים ופתרונות דיגיטליים שיכולים להשתמש במידע המתקבל באמצעות מערכת ההודעות בזמן אמת ACARS. מידע זה, שנאסף ברמות של Big Data, עובר עיבוד וניתוח באמצעות אלגוריתמים חדשניים, ובעקבותיהם נשלחות התראות על בעיות טכניות לצוותים המבצעיים. כך, המידע יזרז איתור תקלות טכניות כבר עם נחיתת המטוס או אפילו לפני התרחשותן, וישמש לתחזוקה השוטפת של המטוסים. עד כה הצליחה איזי ג'ט להפחית את האיחורים מ-10 לשישה על כל 1,000 תנועות טיסה במהלך חמש השנים האחרונות, וכעת היא שואפת להפחית גם מספר זה.

אפליקציות חדשות לסמארטפון ולשעון החכם

בנוסף, הציגה החברה ערוצים דיגיטליים חדשים שלדבריה מקלים על חווית הטיסה של הנוסעים, ובהם אפליקציות חדשות ל-iPhone ולשעון החכם של אפל (Apple), כמו גם יישום של התמצאות והנחיות בשדות תעופה.

עוד היא חשפה טכנולוגיה המשתמשת בנתוני רוח שנשלחים למערכת ניהול הטיסה שבמטוס, כדי למטב את הטיסה ולספק פרופיל טיסה אופטימלי התואם לזרמי הרוח החיצוניים, ובכך להפחית את צריכת הדלק.

תוכניות החדשנות של איזי ג'ט כוללות גם מציאות רבודה. היא משמשת את החברה כדי לפתח אפליקציות לאימון צוות המטוס בלי להזדקק למטוס "אמיתי". באמצעות משקפיים מיוחדים שמוקרנת על מסכיהם סריקת לייזר תלת ממדית, יכולים אנשי הצוות ללמוד ולהכיר את פנים המטוס.

איאן דייוויס, המהנדס הראשי של איזי ג'ט, ציין ש-"השימוש בטכנולוגיות חדשניות אלה משחרר את הצוותים ההנדסיים והדיגיטליים שלנו לביצוע משימות הדורשות מיומנות רבה יותר, מאפשר לנו לשמור על עלויות נמוכות שפירושן מחירים נמוכים ללקוחות, מסייע להפחית עיכובים ומבטיח את העמידה שלנו בלוחות הזמנים".

הכותבת הייתה אורחת החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים