הו מינג, הנספח המסחרי של סין: "חברות סיניות מעוניינות להקים מרכזי מו"פ בישראל"

הסינים בוחנים בימים אלה אפשרויות להשקיע באבטחת מידע, מיחשוב רפואי, קלינטק וניהול מידע בישראל, ומזמינים את אנשי העסקים הישראליים לחפש הזדמנויות שם - כך אמר מינג בראיון לאנשים ומחשבים ● לדבריו, "יש מרחב פעולה גדול מאוד שניתן לביצוע בקשרים המסחריים בין ישראל לסין ויש בין שתי הכלכלות הרבה מהמשותף"

"חברות סיניות רבות בוחנות את האפשרות להקים בישראל מרכזי מו"פ ולהשקיע בתחומים שמעניינים אותנו כעת: אבטחת מידע, מיחשוב רפואי, קלינטק וניהול מידע", כך אמר הנספח המסחרי של שגרירות סין בישראל, הו מינג, בראיון לאנשים ומחשבים. לדבריו, "חברות סיניות ביצעו באחרונה כמה השקעות בישראל. ChemChina רכשה לא מכבר 60% ממניות מכתשים אגן תמורת 2.4 מיליארד דולרים וחברת התרופות הסינית פוסון רכשה 95% ממניות אלמה לייזרס תמורת 240 מיליארד דולרים".

מינג שוהה בישראל מזה שלוש שנים והוא מכיר ומוכר היטב בקרב הקהילה העסקית בארץ. הוא מלווה את המשלחות הרבות שמגיעות לישראל מסין, כדי לבדוק שיתופי פעולה ולשכנע חברות ישראליות לפתוח פעילות מו"פ במדינת הענק ולהגדיל את היקף הסחר בין שתי המדינות. כמו כן, הוא נשא את הרצאת הפתיחה בסדרה של שלושה מפגשים בנושא "להבין את סין העסקית – כיצד לפרוץ את החומה הסינית ולהצליח", שנערכו באחרונה על ידי ארגון בוגרי רקנאטי בפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב. השתתפו בסדרת המפגשים 600 מנהלים, בינהם בוגרי הפקולטה.

"יש מרחב פעולה גדול מאוד שניתן לביצוע בקשרים המסחריים בין ישראל לסין", אמר. "יש הרבה מהמשותף בין שתי הכלכלות שלנו, כי שתיהן צומחות. לנו יש הרבה מה להציע לכם במוצרים ובשירותים ולכם יש הרבה מה להציע לנו בתחום של מוצרים עתירי ידע, באותם מוצרים שמרכיב המו"פ הוא מרכזי בהם". הוא טען, כי "בכל העולם מכירים את המוצרים הסיניים ואני לא חושב שיש מקום בעולם, כולל ישראל, שלא יימצא בו מוצר עם התווית 'Made in China'. נהיה גאים הרבה יותר אם יהיו בעולם מוצרים שעליהם יהיה כתוב 'Innovated in China'".

"סין היא המדינה עם היקף הייצור הגדול בעולם – 2.9 טריליון דולרים – יותר מארצות הברית עם 2.45 טריליון. זאת ועוד, סין הפכה למשקיע גדולה מחוץ לגבולותיה. ב-2012 השקעותיה הישירות, הלא פיננסיות, הסתכמו ב-77 מיליארד דולרים".

"אין בסין מספיק מודעות לאיכות המוצרים הישראליים"
הנספח המסחרי הסיני מודע היטב למדיניות מוצהרת של ממשלות ישראל לעודד תעשיות ישראליות לפנות לסין, באמצעות פעולות שעושים משרד הכלכלה ומכון הייצוא. ב-2008 עמד הייצוא הישראלי לסין על 1.29 מיליארד דולרים ואילו בשנה שעברה – על 2.74 מיליארד. מדובר בזינוק של 112.4%. "אני מייעץ לאנשי עסקים ישראלים לבוא לסין כדי להציג את מרכולתם", אמר הנספח הסיני. "אין בסין מספיק מודעות לגבי איכות המוצרים הישראלים ורק אנשי עסקים ישראלים יכולים לפעול כדי להגביר אותה".

הוא אף ציין שעומדת על הפרק הקמת אזור סחר חופשי בין שתי המדינות. "שני הצדדים כבר סיימו את תהליך הבדיקה וקיבלנו תוצאות חיוביות. עכשיו ממתינים שיתחיל משא ומתן על הפרטים", אמר.

"המיתון הגיע אלינו מאוחר יותר – אבל נתאושש ממנו"
ההאטה הכלכלית שמסתמנת כעת בסין איננה מדאיגה את מינג. עם זאת, הוא מודע לדאגה סביב הנושא בעולם ולתחזיות שאינן נוחות לממשל הסיני. לכן, הוא ממהר להרגיע. "בכל העולם יש מיתון ואלינו הוא הגיע קצת יותר מאוחר", אמר הנספח. "עם זאת, ברור שנתאושש, כי מרכז הכובד הכלכלי נע מזרחה. קצב הצמיחה של סין הוא 8% בשנה. גם עם ההאטה, הקצב הצפוי הוא 6% בשנה ולכן, סין היא עדיין יעד אטרקטיבי למשקיעים מישראל ומשאר העולם שרוצים לעבוד במזרח".

"יש לנו תוכנית גדולה של העברת אוכלוסייה מהכפר אל העיר", אמר מינג. "אותם אנשים יעברו לערים חדשות שנבנה עבורם. יש בישראל טכנולוגיות וידע רב בתחומי החקלאות ותשתיות התקשורת, והתוכנית הזאת היא ההזדמנות בשבילכם. משקיעים ישראליים יכולים להשקיע באמצעי ייצור בסין, במיוחד במזרח המדינה, שפחות מפותח ממערבה. לפיכך, התחרות בו נמוכה יותר וההזדמנויות העסקיות יותר טובות".

אחד החסמים של חברות ישראליות להשקיע בסין הוא נושא הפרת זכויות היוצרים. הסינים מודעים לבעיה ועושים מאמצים להתמודד עימה, אולם מינג טוען שיש לשים את הנושא בפרופורציות הנכונות. "בעיית הפרת זכויות היוצרים היא בעיה כלל עולמית וסין אינה שונה בכך משאר המדינות", אמר. "יש להבדיל בין מקרים שבהם פטנטים מסתיימים ואז נכנסות לתחום חברות חדשות, בדיוק כמו שחברת טבע הישראלית עושה, לבין חברות שמפירות פטנטים, והטיפול בכך הוא בידי הממשלה".

ככלל, הדגיש הנספח, השאיפה בסין היא לייצר חדשנות מקומית ולא להעתיק. "בניגוד למה שאומרים עלינו, אנחנו לא מעתיקים חדשנות, אלא לומדים את הנושאים ומייצרים לבד. זה ההבדל הגדול", אמר.

השתתף בהכנת הידיעה: יהודה קונפורטס

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הראל משה

    חוויתי ואני חווה בעצמי העתקה מאסיבית של פטנטים שלי ע"י חברות סיניות אשר ללא ספק מעתיקות כל דבר שניתן להעתיק כמו כן לאחרונה נתקלתי בחברה שמציעה מותגים בזול ולאחר שהזמנתי קבלתי מוצר זול כלשהו ולאחר התנצלות ביקשו תשלום מופחת כדי לשלוח את המוצר המוזמן...כנראה ללא כל כוונה לשלוח את המוצר המוזמן ובעקבות בקשה להחזר הבטיחו להחזיר בעוד חודשיים ...כנראה לאחר שהחברה תפסיק לפעול. יש סינים לא מעט שפוגעים באמינות הסינים בכלל ואם אפשר עדיף לא לעשות איתם עסקים.

אירועים קרובים