המיחשוב שמאחורי התחזית: כך נראה מערך ה-IT של השירות המטאורולוגי

"אתמול ושלשום נרשמו כמאה אלף כניסות לאתר האינטרנט של השירות מדי 24 שעות. בימים כמו היום, של מזג אוויר סוער במיוחד, האתר שלנו עולה על גדותיו", אמר ישראל רום, מנהל תחום מערכות המידע בשירות המטאורולוגי, בשיחה עם אנשים ומחשבים ● הוא פירט על הטכנולוגיה בה נעזרים בשירות, וסיפר כי עיקר מערך ה-IT מבוסס על מחשבי-על של SGI ● בהיבט התוכנה, הוסיף, מתבסס השירות המטאורולוגי בין היתר על מערכות שפיתח בעצמו

"בימים כמו היום (ג'), של מזג אוויר סוער במיוחד, אתר האינטרנט שלנו עולה על גדותיו", אמר ישראל רום, מנהל תחום מערכות המידע בשירות המטאורולוגי, בשיחה עם אנשים ומחשבים, על רקע הסופה הסוערת שפקדה את המדינה והגיעה לשיאה הבוקר. "אתמול ושלשום נרשמו כמאה אלף כניסות לאתר מדי 24 שעות. אני מעריך שהמספר היום יהיה גדול יותר. רק כדי לסבר את האוזן: במהלך חודש אוגוסט כולו נרשמו כ-130 אלף כניסות בסך הכל".

הוא פירט על הטכנולוגיה בה נעזרים בשירות, וסיפר כי עיקר מערך ה-IT מבוסס על מחשבי-על של SGI. "ביוני אשתקד התקנו מחשב מרובה מעבדים, עם 1,024 ליבות. המשמעות היא שנוכל להריץ את המודלים שלנו ברזולוציות גבוהות יותר, ולהקטין את המרחק בכמה קילומטרים בין כל נקודה על פני המדינה".

המטאורולוגיה, הסביר רום, "זה משהו בינלאומי. אנו מחוברים לארגון המטאורולוגיה העולמי, ובין השאר מקבלים מהם תוצרים של מודלים. המודלים שלהם רצים במחשבי-על שממפים את כל העולם. אנו מקבלים תוצרים של כמה מודלים, ולצידם אנו מריצים במחשבים שלנו מודלים מקומיים".

בבניית תחזית, אמר, "נעשית הערכה של כל המידע המתקבל מהמודלים, ובהסתמך על ניסיון מהו המודל המדייק יותר ובאילו תנאי מזג אוויר. בנוסף, אנו מקבלים נתונים הנמדדים ברחבי הארץ, המגיעים בכל עשר דקות ממאה תחנות אוטומטיות. בהתבסס על כל המידע הזה, החזאים מפיקים הערכה ומספקים את התחזית המופצת לציבור".

חלקן של המערכות המריצות את המודלים, פירט רום, פותחו בתוך הבית במהלך השנים. תוצר נוסף עבור החזאים, אמר, "מגיע ממערכות לקליטת תמונות לוויין, המספקות עוד תובנות לחזאים". מערכת נוספת היא המכ"ם, הפועל על גבי מערכת הפעלה לינוקס (Linux).

הלקוחות של השירות המטאורולוגי הם עשרות – חלקם עובדי השירות וחלקם חיצוניים, דוגמת רשות שדות התעופה וערוץ 1 בטלוויזיה. בשנת 2012, אמר רום, השירות שינה את מדיניותו, "וכיום אנו מספקים את כל המידע שלנו בחינם. אנו מאפשרים לציבור לקבל מידע באמצעות פורטל Data.gov לטובת עיבודים אזרחיים שונים".

הוא סיים בציינו, כי בכל ההיבטים הלוגיסטיים, הם מקבלים את השירות ממערכת מרכב"ה של הממשלה וממערך ה-IT של משרד התחבורה, כיחידת סמך שלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים