תא"ל (מיל') יאיר כהן, אלביט: "יש עשייה בישראל בתחום הסייבר – אולם היא לא מספיקה"

"אם ישראל לא תהיה מובילה בסייבר - היא תהיה מובלת על ידי התוקפים", התריע כהן, סמנכ"ל מודיעין וסייבר בחברה ● הוא ציין, כי "יש פה הזדמנות היסטורית לעשייה בתחום ברמה הלאומית: צריך ליצור חליפת הגנה מדינתית, שכוללת מערכות בקרה, שליטה, פיקוד, מניעה ומודיעין, יחד עם פתרונות טכנולוגיים ייחודיים לשיפור ההגנה של תשתית התקשורת וארגונים קריטיים במדינה"

"בפרפראזה על אמרתו של הסופר המנוח מארק טוויין, 'כולם מדברים על מזג האוויר אבל אף אחד לא עושה דבר בנושא', אומר שיש בישראל עשייה בתחום הסייבר, אלא שהיא בפירוש לא מספיקה", כך אמר תת-אלוף (מיל') יאיר כהן, סמנכ"ל מודיעין וסייבר באלביט מערכות.

כהן, לשעבר מפקד יחידה 8200 של צה"ל, חתם את המליאה המרכזית בכנס השנתי שערך הסניף הישראלי של נט-אפ (NetApp) ללקוחותיו. לאירוע, שהופק על ידי אנשים ומחשבים, הגיעו יותר מ-600 משתתפים – לקוחות ושותפים עסקיים של החברה. הכנס נערך לפני ימים אחדים האחרון במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, והנחה אותו השחקן והסטנדאפיסט גורי אלפי.

לדברי כהן, "הצבא הוא אחד השחקנים הפועלים בעולם הסייבר, כי סייבר משיק לכל תחומי החיים". הוא חילק את התחום לשלושה: סייבר איסופי, הנעשה על ידי ארגוני מודיעין;  סייבר התקפי, במסגרתו הוא נתפס ככל אמצעי לחימה התקפי אחר; והמרכיב ההגנתי בסייבר, שלדבריו, הוא "התחום המאתגר ביותר, כי הסייבר האיסופי וההתקפי 'ברחו' הרחק קדימה".

כהן ציטט את ג'ורג' טנט, לשעבר ראש ה-CIA, שאמר ש-"במשחק הנצחי של מגן מול תוקף, העכבר לקח לחתול את הגבינה והעולם יצטרך לצמצם פערים". ציטוט נוסף שהביא כהן הוא של ויליאם ג'יי לין, עד לא מכבר סגן שר ההגנה האמריקני, שאמר ש-"אפגניסטן ועיראק לא מדירות שינה מעיניי. רק תחום הסייבר עושה זאת".

אמנם, לדברי כהן, "הסייבר אינו מימד חמישי (לאחר היבשה, הים, האוויר והחלל – י.ה.), אולם הוא עושה שימוש בכל ארבעת המימדים ומכניס בהם אלמנט מאוד משמעותי". הוא ציטט נתון שלפיו 50 מתוך 400 מיליארד הדולרים שהושקעו במו"פ בארצות הברית ב-2009 אבדו בשל ריגול תעשייתי ופשעי סייבר. כהן ציין כמה אירועי סייבר מפורסמים, ביניהם הפריצה למערך ה-IT של לוקהיד-מרטין (Lockheed Martin) ופריצה למערכת הבנקאית של ארצות הברית ב-2010.

בהמשך, הוא ציטט את דברי גיל שווייד, מייסד צ'ק פוינט (Check Point), שלפיהם העולם חווה 300 מיליון מתקפות קיברנטיות מדי שנייה.

"הזדמנות היסטורית לישראל"
"אם מדינת ישראל לא תהיה מובילה בסייבר – היא תהיה מובלת על ידי התוקפים", התריע כהן. הוא ציין, כי "יש פה הזדמנות היסטורית לעשייה בתחום ברמה הלאומית: צריך ליצור חליפת הגנה מדינתית, שכוללת מערכות בקרה, שליטה, פיקוד, מניעה ומודיעין, יחד עם פתרונות טכנולוגיים ייחודיים לשיפור ההגנה של תשתית התקשורת וארגונים קריטיים במדינה".

"כמו שבתחילת מלחמת ששת הימים שיתקנו את המטוסים של צבאות ערב, כך אפשר לצפות ולנסות לעשות זאת בתחום הסייבר", הוסיף. הוא ציין, כי "120 מדינות נמצאות כיום במרוץ חימוש בתחום הסייבר, הן מחפשות יכולת התקפה והגנה ברמה הלאומית. חלקן חוו קטסטרופות סייבר דרמטיות, בהן ארצות הברית צרפת, ברזיל, אסטוניה, גיאורגיה ואיראן".

כהן שיבח את ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "הוא רואה נכון את האיום הגלום בתחום הסייבר ועושה הקבלה לתחום הגרעיני", אמר.

לדבריו, "יש בסייבר סיכוי לשיתופי פעולה והוא טומן בחובו פוטנציאל כלכלי, אך מנגד, הוא מהווה סיכון של איום חמור על ישראל. הסייבר מאפשר לקבוצה איכותית של האקרים לבצע קטסטרופה בצד השני. סייבר זה עולם רוחש וגועש. היכולת לתקוף תשתיות קריטיות היא אפשרית".

הוא המשיך באמרו, כי "תחום הסייבר כל כך מסבך את החיים. הוא הפך מבעיית אבטחה לבעיית ביטחון לאומי. הפתרונות לתחום נדרשים להיות כוללים ואינטגרטיביים, נדרש שינוי ברמה הכי רצינית. האסטרטגיה של ההגנה הישנה, שגורסת ש-'אנחנו הולכים לאן שאנחנו יודעים', אינה תקפה עוד. יש לאמץ הגישה החדשה, לפיה אין מנוס מלעבור מגישה תגובתית-בולמת לגישה ריאקטיבית. צריך לעשות זאת תוך שילוב מערכות שו"ב והגנה, מודיעין ומחקר סייבר, קביעת מדיניות לתחום, אכיפה של המדיניות ותגובה. חייבים לאמץ כלי מודיעין חדשים. ההאקר הסעודי עומאר הוא אולי חובבן, אבל הוא שיגע מדינה שלמה". במסגרת אימוץ התפיסה החדשה, אמר, "יש לצאת מנקודת הנחה לפיה אם נופלת מערכת מחשב – הרי שמדובר במתקפת סייבר, עד שלא הוכח אחרת".

"עולם הסייבר נמצא במצב של התהוות", סיכם כהן. "זהו מימד חדש, עם הזדמנויות ואיומים. אנחנו, באלביט, רוצים להיות בית הסייבר הלאומי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים